Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Obří symboly Gotthardu přežily vlastní smrtObří symboly Gotthardu přežily vlastní smrt

25.3.2015 - Byly jen tři, a přesto se zapsaly zlatým písmem do evropské železniční kroniky. Není divu – s délkou přes 30 metrů, čtrnácti nápravami a zejména výkonem bezmála 8 000 kW šlo o nejmonstróznější obry, kteří byli do té doby pro elektrickou trakci vyrobeni. Řeč je o trojici prototypů řady Ae 8/14, strojích postavených ve třicátých letech 20. století pro Gotthardskou dráhu. Přestože se řada dále nerozvíjela a stroje zůstaly osamoceny, díky své výjimečnosti a švýcarskému smyslu pro historii se do dnešních dní dochovali dva Velikáni. »

Fenomén Aérotrain: Experiment pohřbily peníze i TGVFenomén Aérotrain: Experiment pohřbily peníze i TGV

11.3.2015 - Měl být rychlejší než konvenční železnice a konkurovat letadlům. Experimentální druh vlaku na principu vznášedla, vyvíjený ve Francii v letech 1965–1977 Jeanem Bertinem, byl svého času naprostým zázrakem. Aérotrain se pyšnil jedinečným designem a hravě zdolal hranici čtyřsetkilometrové rychlosti. Hřebík do rakve tomuto projektu nakonec zasadilo rozhodnutí vlády podporovat projekt TGV, ale také nedostatek peněz a smrt hlavního tvůrce. »

Nejslavnější únos vlaku proměnil hranice v pevnostNejslavnější únos vlaku proměnil hranice v pevnost

25.2.2015 - Byla to událost, která vyvolala celosvětový ohlas. A zároveň přiměla komunistické úřady bývalého Československa k vybudování neprostupné železné opony. Vlak svobody, jak se později spoji někdejších státních drah z Chebu do Aše přezdívalo, osudného 11. září roku 1951 místo zastavení v Aši projel do německého Selbu. Šlo o jeden z nejznámějších masových útěků na západ. V reakci na něj se ze všech hranic ČSSR stala pevnost, aby se „únos“ vlaku nemohl opakovat. Jak tedy pohlaváři bránili útěkům do zahraničí? »

Ke zrodu unifikovaných strojů přispěla poválečná obnova DBKe zrodu unifikovaných strojů přispěla poválečná obnova DB

11.2.2015 - V západním Německu začala poválečná obnova země velmi brzy a ve vysokém tempu. Pro železnici to znamenalo nejen opravu zničené infrastruktury, ale také ambiciózní program elektrifikace. Už před válkou byla řada drah v Bavorsku a Bádensku-Württembersku pokryta pavučinou trakčního vedení. Jeho délka v roce 1950 přesáhla 1 700 kilometrů a o deset let později to bylo už 3 462 kilometrů. Tak rozsáhlá síť potřebovala nové moderní lokomotivy pro osobní i nákladní službu. »

Osvobození Osvětimi: železnice místem utrpeníOsvobození Osvětimi: železnice místem utrpení

28.1.2015 - Je to místo, kde se odehrála jedna z největších tragédií v novodobé historii. Koncentrační tábor v polské Osvětimi zůstává i bezmála sedmdesát let po skončení druhé světové války varovným mementem. Ve zdejším komplexu nacisté bez milosti během tří let zlikvidovali přes 1,5 milionu lidí, převážně Židů. Dramatické však nebyly jen osudy nešťastníků, kteří v něm trpěli, ale i jeho osvobození v lednu roku 1945. »

Století Krokodýla: plazivá cesta napříč EvropouStoletí Krokodýla: plazivá cesta napříč Evropou

15.1.2015 - Kvapem se blíží jubileum vzniku asi nejznámějšího zástupce počátku rozmachu elektrické trakce v Evropě. Legendární lokomotivy, kterým se podle jejich pohybu na kolejích a později i barevného řešení začalo říkat Krokodýli, zahájily svou plazivou pouť před téměř sto lety ve Švýcarsku, rozšířily se do řady dalších zemí, aby nakonec připomínaly svůj věhlas v muzeích. Činí tak i tuzemský zástupce rodu, který jen o vlásek unikl hořáku autogenu. »

Vlaky InterCity 125 se staly britskou chloubouVlaky InterCity 125 se staly britskou chloubou

23.12.2014 - Od roku 1972 jsou stále v provozu. Jestliže vlak jezdí více než čtyřicet let vysokou rychlostí, musí být dobrý. Když Francie v sedmdesátých letech vyvíjela elektrické jednotky TGV a začínala pro tento vlak budovat vysokorychlostní tratě, rozhodli se Britové pro jednodušší cestu. Pro neelektrizované železniční tratě vyrobili dosud nejrychlejší motorové jednotky pojmenované High-Speed-Train (HST). Ještě dnes tvoří páteřní dopravní prostředek na mnoha hlavních tratích Anglie, Walesu a Skotska. »

Vzpomínka na zaniklou lokálku: (ne)jedeme z Dvorců na Moravský BerounVzpomínka na zaniklou lokálku: (ne)jedeme z Dvorců na Moravský Beroun

12.12.2014 - Na konci 80. let 19. století již byla železniční síť v c. k. monarchii v podstatě hotová. Zbývalo dobudovat jen lokální spojení do některých míst. Většinu takových místních drah postavili s vydatnou pomocí státu nebo země různá sdružení místních podnikatelů, okresní výbory, ale i starostové měst. Aby se ušetřilo, vznikaly tratě s úzkým rozchodem. V průběhu času ovšem byly až na výjimky stejně přestavěny na normální rozchod, v horším případě zcela zanikly. »

Dlouhonosý Rudý šíp symbolizuje švýcarskou kvalituDlouhonosý Rudý šíp symbolizuje švýcarskou kvalitu

13.11.2014 - Odpovědí na sílící leteckou a silniční konkurenci ve 30. letech 20. století byly ve většině zemí lehké motorové vozy. Také zástupci švýcarských drah SBB si nechali představit některé z těchto novinek a například na jaře 1932 zavítal do Švýcarska motorový vůz Michelin s pneumatikami. Švýcaři ale nakonec vsadili na tuzemskou konstruktérskou školu. Zrodil se Rudý šíp (Roter Pfeil), vozidlo, které na svou palubu přijalo i Winstona Churchilla. »

Devadesát let provozu berlínské městské rychlodráhy Devadesát let provozu berlínské městské rychlodráhy

16.10.2014 - Berlínská městská rychlodráha neboli S-Bahn je už devadesát let nepostradatelnou součástí nejen německého hlavního města. Tento populární dopravní systém ale využívají i obyvatelé rozsáhlé aglomerace zasahující do značné části spolkové země Braniborsko. Současných patnáct linek tvoří základ městského a příměstského provozu. Do něj ještě patří metro (U-Bahn), tramvaje a autobusy. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika