Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Závody lokomotiv ve Zvolenu přinesly naší strojvůdkyni stříbrné místo

Závody lokomotiv ve Zvolenu přinesly naší strojvůdkyni stříbrné místo

16.10.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

V pořadí už 15. mezinárodní závody lokomotiv hostil v sobotu 14. září středoslovenský Zvolen. Přesněji jeho nákladové nádraží, na jehož pěti kolejích se populární „preteky“ konaly. A nutno předeslat, že navzdory silnému dešti, který stanici zkrápěl celé dopoledne, z pódia u budovy, z lávky nad kolejištěm i ze sedaček improvizovaného hlediště na nízkostěnném voze klání sledovaly stovky návštěvníků.

Závody lokomotiv ve Zvolenu přinesly naší strojvůdkyni stříbrné místo

Grand Prix Slovakia není jedinou sympatickou akcí pro přátele železnice konanou na východ od řeky Moravy. Ale jistě je akcí výjimečnou. Letošní ročník přinesl poprvé i mistrovství Evropy strojvedoucích žen a dívek. Na něm měly své želízko v ohni i České dráhy. Vysokoškolačka Marie Sehnalová pracuje jako jedna ze dvou strojvůdkyň pod vlajkou DKV Praha, PJ Vršovice, a ponejvíce jezdí na Odstavném nádraží jih. 

Tři ženy na stanovišti

Strojvůdkyně dorazily nakonec pouze tři – dvě domácí ze společnosti ZSSK (další strojvůdkyně z RD Košice se nezúčastnila) a již zmíněná zástupkyně Českých drah. V disciplínách vážných (jízda na přesnost zastavení) i veselých (vysvobození rytíře připoutaného symbolicky ke koleji) všechny tři dokázaly, že přesně zvládnou svou profesi a mají smysl pro humor. „Fandil jsem všem, i když nejvíce naší Daně Mičencové, která nakonec byla třetí,“ přiznal se nám Jiří Kubáček, šéf ŽSR – Muzejního a dokumentačního centra Bratislava, a dodal, že ke spravedlivým podmínkám pro dívky přispělo zejména to, že všechny startovaly na strojích téže řady, dokonce stejných barev, na modernizované řadě 712, které zapůjčila místní ŽOS Zvolen. Nutno dodat, že Marie Sehnalová byla v celkovém pořadí druhá, vítězkou se stala Antónia Vlčáková z Oravské lesní železnice. Zapůsobila nejlépe i na moderátora akce Ľubomíra Lehotského, který trefně poznamenal, že vítězka ze své lesní dráhy, kde jezdí na 55 promile na lokomotivě typu DH, musí být zvyklá pořádně otvírat regulátor a hlídat, aby se nesmekala kola. 

Povolání pro tvrdší povahy

Soutěžící strojvůdkyně přišla povzbudit Emília Novotná, která ve Zvolenu 25 let jezdila na Sergejích. Nyní už je v důchodu, půl roku byla sesazená na myčce, bohužel kvůli tvrdému odpružení podvozků elektrických Laminátek si poničila páteř a diesely ji ještě připravily o 50 procent sluchu. „Je to povolání pro ženy, ale pro takové, které mají tvrdší povahu. Víte, někdy si lehnu a říkám si, jak jsem to vůbec mohla přežít,“ řekla Novotná novinářům s tím, že dnešní strojvedoucí obdivuje. „Přeju jim ale, aby to měly lehčí.“ A pak ještě zavzpomínala na staré časy, kdy ve Zvolenu 25 let jezdila na proslulých sovětských lokomotivách o výkonu 2 tisíce koní: „Byl to nádherný okamžik. Sedět na Sergejovi, za sebou zátěž a stroj nahoru do Kremnických Baní jen vrněl jako starý kocour – na to se jednoduše nedá zapomenout.“ 

Dopoledne motory, po obědě pára

Kvůli ženám jsme ovšem přeskočili první kolo závodů, v nichž se v rámci 3. ročníku ceny Klubu historické techniky Zvolen utkaly osádky motorových vozů. V několika disciplínách se střetly čety vozů M 131.1053, 443 a 1125 plus rakouský Šínobus řady 5081.01. K disciplínám přibyl převoz dobové dvojice tvořené distingovanou dámou Adélkou Ostroluckou a výpravčím Lumírem Kuncem, samozřejmě s těžkým zavazadlem.

Po poledni se návštěvníci věnovali desítkám různých atrakcí, modelům nebo prohlídce nových vozidel push-pull či jednotky 861. Novinku, redesignovanou „slovenskou Regionovu“ 813-913.110, představilo ŽOS Zvolen. To již na koleje nastupovala parní trakce. Čtveřice strojů delegovaných z Rakouska, Česka a Slovenska doplnila zelená tendrovka z Maďarska. Jak se později ukázalo v závodě, byla malá, ale šikovná. Budapešťané s ní obsadili první příčku! Mezi další akce nabitého dne patřilo unášení mažoretek a koulení prázdných sudů po kolejnici. S napětím očekávali odpolední souboje muži doprovázející valašského Kocúra 314.303 – Martin Šůstal, Tomáš Hřebík a Michal Štrublík, kteří přijeli závodit poprvé. Cesta z Valach, zatím pro nově zprovozněnou lokomotivu vůbec nejdelší, jim maximálně čtyřicetikilometrovou rychlostí trvala 20 hodin. 

Nostalgické cesty domů

Nakonec si nechalo říci i počasí, a tak si návštěvníci kromě mokrých šatů a deštníků mohli odvézt domů hlavně skvělé zážitky. K cestě do okolních měst a obcí je rozvezly zvláštní vlaky tvořené rovněž historickými vozidly: 464.001 na Kriváň, Pomaranč T 678.0012 do Banské Bystrice, motorový vlak M 262.004 a M 240.0039 do Banské Štiavnice a čtveřice Hurvínků do Krupiny a zpět. „Vše tu bylo super, hlavně to mistrovství strojvůdkyň,“ hodnotí Pavol Gábor, generální ředitel ZSSK. Atraktivní podívanou si chválil i Ignacio Barron de Angoíti, ředitel sekce osobní dopravy a VRT při UIC, který stanul odpoledne v soutěžní porotě. Hlavní organizátor Peter Oravec ze zvolenského KHT věří, že první mistrovství strojvedoucích odstartovalo novou tradici.     

Pořádající a partneři:

Soutěžní disciplíny:

Hnací vozidla, která byla k vidění ve Zvolenu:

  • KHT Zvolen
  • MDC Bratislava
  • ŽSR
  • ZSSK a ZSSKC
  • ČD
  • ČD Cargo
  • ŽOS Zvolen
  • Phoenix Zeppelin
  • Banskobystrický pivovar
  • Betamont
  • Saft Ferak
  • Sodexo
  • sprint na 100 m (dvakrát)
  • sprint s přesným zastavením
  • anglická pošta: topič musí za jízdy hákem zvednout balík a vhodit jej do koše
  • přepadení indiány: lokomotiva dojede k ležícímu trámu na trati, topič ho musí odstranit a o několik metrů dál uhasit oheň u koleje vodou z lokomotivy
  • přeprava piva postaveného na pohybující se spojnici lokomotivy
  • osvobození dámy přivázané ke kolejnici a její přeprava do cíle 
  • 27 (Maďarsko) – 1. místo
  • 314.303 (NTM/výtopna Valašské Meziříčí) – 2. místo
  • 422.0108 (MDC ŽSR/KHT Zvolen) – 3. místo
  • 464.001 (MDC ŽSR/RD Prievidza) – 4. místo
  • 109.13 (TM Wien/Heizhaus Strasshof, Rakousko) – 5. místo
  • M 131.1053; M 131.1443; M 131.1125
  • 5081.01 (Rakousko)
  • 712.407, 422 a 752

 

 


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 4.67

Fotogalerie

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika