Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Modeláři v Trutnově sázejí na letité zkušenosti

Modeláři v Trutnově sázejí na letité zkušenosti

21.11.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Podzimní týdny bývají obvykle v kalendáři železničářů obdobím modelářských setkání. Mezi sdružení, která se úspěšně prezentují na veřejnosti, patří i to z Trutnova. A právě zdejší modeláři uspořádali o prodlouženém říjnovém víkendu tradiční výstavu, na které si zavzpomínali i na své začátky, které lze vystopovat k roku 1970.

Modeláři v Trutnově sázejí na letité zkušenosti

V základní škole v ulici Rudolfa Frimla v Trutnově bylo poslední víkend v říjnu pořádně rušno. Tentokrát zde kromě dětí bylo i hodně dospělých. Konala se zde totiž tradiční modelářská výstava. Trutnovští modeláři se řadí hlavně k téčkařům, pro nezasvěcené to znamená, že staví modely v měřítku 1 : 120 neboli TT. Jejich činnost trvá více než čtyři desítky let! 

Za zrodem klubu stál Jiří Beran

Roku 1970 se v Trutnově konala velká akce s parní lokomotivou. Byla spojená se 100. výročím příjezdu prvního vlaku. Organizátoři tehdy přišli za Jiřím Beranem, zda by na ni nezapůjčil a nevystavil své domácí kolejiště. Brzy potom přišla nabídka, jestli by nevedl kroužek železničních modelářů. Střídal se s Františkem Niklfeldem nebo Mirkem Poláškem – to bylo ještě v době, kdy jejich klubovna sídlila v ulici na Struze č. 8/39. Prý se to dobře pamatuje, protože v onom domě fungovali rovných 39 let. A současný předseda Jiří Novotný je přesně tak stár jako klub a členem klubu je od svých dvanácti let.

Zakladatel Jiří Beran, kterého smějí někteří členové klubu oslovovat familiárně dědku, je nejen stále jejich rádcem, ale celý svůj aktivní život pracoval v trutnovském depu. Přesněji od 1. července 1961, kdy se vyučil v České Třebové. Vystřídal dílnu coby zámečník, rok nato už šplhal do boudy mašiny jako kandidát na strojvedoucího, brzy po složení zákonné zkoušky v červnu 1963 začal řádně jezdit. Na páře. „Začínal jsem na Čtyřkoláku 434.2106, pak přišlo topení na osobní lokomotivě, třeba na 354.759, coby fíra jsem nastoupil na Štokra 556.0227,“ vzpomíná Jiří Beran. „Někdy v letech 1968–69 jsem turnusově jezdil na stroji 434.2201, hlavně na obsluze dolů v Žacléři. Až později se mi kamarád, gynekolog z Hradce Králové, pochlubil, že má doma dřevěný sokl a na něm připevněný komín z Dvě­stějedničky, která skončila ve šrotu v Bohdašíně. No co, ty máš komín, já mám číslo!“ směje se Beran.

Od 70. let jezdil coby strojvedoucí-instruktor, později i na motorové trakci, a od roku 1983 začal strojmistrovat. Nakonec před odchodem do důchodu roku 2003 stačil vystřídat technickou kancelář a také post strojmistra v tehdejší Vozební stanici Jaroměř. A k tomu modelařil a organizoval. 

Zahraniční vztahy

Po roce 1989, kdy vlivem rozpadu tradičních vazeb v obchodu s hračkami nebylo možné sehnat obligátní součásti a doplňky pro modelaření, uspořádali Trutnovští kontraktační výstavu, na kterou přijeli zástupci tehdejšího výrobce Berliner TT Bahnen (BTTB). Tím začala široká spolupráce. „Začali jsme jezdit do Sebnitzu a prohlubovat partnerství s dnešním Tilligem. Známí a kamarádi vědě­li, že to tu má dobrou úroveň, to bylo nejlepší doporučení,“ vysvětluje šéf modelářů a připomíná, že z iniciativy Trutnovských vznikají různé limitované edice sběratelských modelů, mimo jiné vozy pivovaru Trutnov, což je druhé hobby Jiřího Berana. Těsné kontakty mají i s kolegy z Rakouska nebo z polské aglomerace Gdaňsk-Gdyně-Sopoty. Letos Trutnovští kromě pravidelné účasti na největší české modelářské výstavě v Pečkách vystavovali i v polské Swidnici.

Nestor trutnovských modelářů na závěr povídání poznamenal, že nových členů do klubu nepřibývá už tolik jako kdysi. Hlavně těch aktivních přichází málo. I když někteří výjimečně šikovní se prý vždycky najdou. „Dneska mají děti představu, že si v klubu budou hrát. Když je jich za rok tak pět až šest, tak je to dost. Dříve to ale bývalo až 30 dětí do roka. Někdy se mi zdá, jako kdyby je už ani ty počítače nebavily.“

Kam také zajít za výtvory modelářů

• KŽM Roztoky zve 30. listopadu na výstavu modelového kolejiště s parním provozem v klubovně v provozní budově v Nádražní ulici 89; otevřeno 10–17 hodin.
• Až do neděle 29. prosince vás přivítají na pravidelných víkendech v Modelovém království ve Žďáru nad Sázavou; otevřeno vždy od 10 do 17 hodin. Adresa je Dům kultury, Dolní 30.
• Tradiční výstava železničních modelů a kolejišť ve velikostech 0, H0, TT a N se koná v Jičíně v obřadní síni jičínského zámku a prostorách modelářského kroužku nad 1. základní školou v Lindnerově ulici; otevřeno mají 20.–24. listopadu od 9 do 17, resp. 16 hodin.
• Výstavu železničních modelů, modelového kolejiště, příslušenství a dalšího mají nachystánu v Plzni-Skvrňanech, ulice Karla Steinera 10/A, a to až do 1. prosince; otevřeno po–pá: 15.30–18.30, so, ne: 9.30–18.30 hodin.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 4.5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika