Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Jaké hlavní výluky ovlivní příští grafikon?

Jaké hlavní výluky ovlivní příští grafikon?

21.11.2013 – autor: LUKÁŠ LANDSINGER

V příštím roce proběhne řada výluk, které budou mít dopad na jízdu vlaků Českých drah. Na základě předložených plánů výluk, které sestavuje provozovatel dráhy SŽDC, vás seznámíme s těmi nejrozsáhlejšími, které se chystají pro rok 2014. Správce infrastruktury předpokládá oproti letošnímu roku zvýšení objemu investic, což se v některých regionech projeví výrazným nárůstem výluk.

Jaké hlavní výluky ovlivní příští grafikon?

Asi nejsledovanější domácí trať Praha – Olomouc – Ostrava – Třinec a dále na Slovensko bude v příštím roce značně zatížena výlukovou činností. Čeká nás především rekonstrukce stanic Český Těšín, Olomouc hl. n., Ústí nad Orlicí a také traťový úsek mezi Úvaly a stanicí Praha-Běchovice. Všechny tyto investice jsou spojeny s dokončením koridorů a znamenají rekonstrukce trati, nástupišť, trakčního vedení a zabezpečovacích zařízení. V určitých termínech budou velmi náročné výluky vyvolávat značné narušení jízdního řádu všech vlaků. Především na úseku Úvaly – Praha-Běchovice je na velikonoční a letní prázdniny v plánu několikadenní výluka, kdy bude provoz veden pouze po jedné koleji a většina vlaků pojede odklonem přes Lysou nad Labem. Zrušena bude proto velká část osobních vlaků (za vybrané spoje bude zavedena náhradní doprava). 

Omezení na koridorech

Další část 1. koridoru z České Třebové do Brna s pokračováním na státní hranici bude ovlivněna především pracemi v železničním uzlu Břeclav. Rekonstrukce zabezpečovacích zařízení značně naruší provoz a část osobních vlaků bude nahrazena autobusy. První koridor z Prahy ve směru na Děčín bude ovlivněn výlukou spojenou s rekonstrukcí tratě z Prahy-Holešovic do Prahy-Bubenče. V příštím roce se počítá s uvedením do provozu nové zastávky Praha-Podbaba, která naváže na již dokončenou stavbu tramvajové tratě a vznikne zde přestupní uzel. V den zřízení zastávky Praha-Podbaba bude ukončen provoz stanice Praha-Bubeneč, která již bude sloužit jen jako dopravna pro předjíždění a křižování vlaků. Především v první polovině roku čeká cestující v úseku mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou výlukový jízdní řád s odlišnou časovou polohou většiny osobních vlaků. Největší omezení čeká na městkou linku z Roztok do Prahy-Libně.

Na 3. koridoru z Prahy do Plzně a Chebu je naplánovaná rozsáhlá výluka v úseku Rokycany – Chrást u Plzně spojená s výstavbou dlouhého tunelu. Tato výluka by ale neměla mít výraznější dopad na jízdní řád. Poměrně často ale bude zastaven provoz v nočních hodinách a poslední rychlík z Prahy do Plzně bude občas nahrazen z Rokycan do Plzně autobusem. Další náročná výluka čeká cestující na jaře v úseku Dolní Žandov – Lipová u Chebu, kde se bude měsíc opravovat již modernizovaná trať. Cestující budou přepraveni autobusem. Aby zůstala zachovaná možnost přípojů ve stanici Plzeň, budou muset autobusy podle výlukového jízdního řádu odjíždět z Chebu dříve.

Na 4. koridoru z Prahy do Českých Budějovic pokračuje rozsáhlá investiční činnost a poběží zde několik staveb v trati Sudoměřice u Tábora až Dynín. Po většinu roku to s sebou přinese v denní době výluky s náhradní autobusovou dopravou a v určitých obdobích i nepřetržité výluky v řádu několika dní. České dráhy budou cestujícím s koly nabízet alternativní spojení přes Příbram a Písek. 

Další výluky v Čechách a na Moravě

Další rozsáhlá výluka na západě Čech se týká úseku Kynšperk nad Ohří – Cheb. Po dobu dvou měsíců bude zcela zastaven provoz vlaků (cestující využijí náhradní autobusovou dopravu). Výlukový jízdní řád počítá s dřívějším odjezdem spojů z Chebu. Celá trať Cheb – Karlovy Vary – Chomutov prochází rozsáhlou modernizací, díky které dojde ke zvýšení rychlosti na trati a zlepšení technických parametrů. Proto bude provoz omezen na jednu kolej v různých úsecích po celý průběh roku. Další dvě výluky velkého rozsahu proběhnou na trati z Plzně do Nepomuku na jaře a podzim 2014, včetně několika výluk na trati z Plzně do Železné Rudy. Nejdelší budou výluky na trati z Plzně do Žatce, které omezí železniční provoz v různých úsecích po dobu čtyř měsíců.

Ve středních Čechách proběhne několik rozsáhlých výluk na trati Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany, resp. Dobříš. Pokud se stihne vše připravit, zahájí se i výstavba zastávky Praha-Kačerov. Dále proběhnou rozsáhlé výluky na trati ze Zdic do Březnice a Písku. Na povodní poškozené trati z Peček do Kouřimi by měl být obnoven provoz do začátku léta 2014 (pravděpodobně do konce června). Výluky menšího rozsahu proběhnou rovněž na trati z Prahy přes Kladno do Rakovníka a z Prahy do Turnova.

Mezi další páteřní tratě, kterých se dotkne rozsáhlá výluková činnost, patří Praha – Hradec Králové, kde se na dobu prázdnin plánuje rozsáhlá výluka v úseku Chlumec nad Cidlinou – Velký Osek, která omezí provoz na 45 dní. Další předpokládané výluky na východě Čech, jež jsou podmíněny dokončením přípravných prací pro tyto investice, se týkají hlavně rekonstrukce stanice Týniště nad Orlicí nebo zdvoukolejnění tratě Pardubice – Hradec Králové.

Na severu Čech bude při realizaci všech investičních plánů situace nejhorší. Na trati poškozené povodní v úseku Křižany – Rynoltice se předpokládá obnovení provozu v červnu příštího roku, kdy na závěr této výluky bude omezen provoz v celém úseku Liberec – Česká Lípa. Po jejím ukončení se zahájí výluka v úseku Stará Paka – Liberec na 50 dní a poté se omezí provoz na trati z Liberce přes Tanvald do Železného Brodu a současně z Tanvaldu do Harrachova na dobu dvou měsíců. Tuto situaci ještě zkomplikuje rekonstrukce tramvajové tratě mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a rekonstrukcí mostu a přednádraží v Železném Brodě, což komplikuje zajištění náhradní autobusové dopravy. Na trati Úpořiny – Lovosice, kde byl po červnovém sesuvu zastaven provoz u Radejčína, se v roce 2014 nepředpokládá obnovení provozu.

Pokud bude včas vybrán zhotovitel stavby, tak revitalizace tratě České Budějovice – Volary omezí provoz mezi Českým Krumlovem a Černým Křížem, a to kromě letních prázdnin a zimy po celý rok. Tak jako letos budou probíhat dvě výluky na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Jihlavou.

Na Moravě bude nejnáročnější výlukovou akcí, pokud se stihne připravit, rekonstrukce tratě Brno – Zastávka u Brna, která obnáší výstavbu druhé koleje a elektrizaci. Ve druhém pololetí by tato výluka přinesla náhradu osobních vlaků autobusy v úseku Brno – Zastávka u Brna, rychlíky budou nadále trasou projíždět. Dále proběhne několik výluk na trati mezi Brnem a Přerovem a na podzim, podobně jako letos, výluka na trati z Hanušovic do Jeseníku. O letních prázdninách se plánují výluky na trati z Olomouce do Krnova. 


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 4

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika