Železničář / Provoz / Bobinka s Elinkou se vrací na Bechyňku
Bobinka s Elinkou se vrací na Bechyňku
3.6.2016 – autor: JOSEF HOLEK
Na jihočeskou Bechyňku se vrátí dvojice historických hnacích vozidel. České dráhy tady spolu s Národním technickým muzeem a Jihočeským krajem budou od začátku června do konce letních prázdnin vypravovat vlaky v čele s kapesní Bobinkou a Křižíkovou Elinkou. Pro další zatraktivnění cestování po této malebné trati okolní města přichystala bohatý kulturní program.

První česká elektrifikovaná trať spojující Tábor s Bechyní přivítá své „staré známé“. Na Bechyňku České dráhy začnou nasazovat historické soupravy s lokomotivou E422.0003 a elektrickým vozem M400.001, tedy legendární Bobinku a Elinku. Oba historické skvosty už na trati kdysi jezdily a nyní se do provozu na pár měsíců vracejí, přičemž červenou Elinkou se mohou zájemci svézt jen ve vybraných dnech, naopak Bobinka bude nasazena na pravidelné víkendové spoje. Hlavním cílem je nalákat další návštěvníky do regionu.
„Bechyňka je v Evropě unikátní tratí nejen díky staviteli, ale i vozidlům, která se dochovala,“ uvedl Marek Plochý, manažer produktu ČD nostalgie. Lokomotiva E422.0003 byla letos zprovozněna po třinácti letech – naposledy sloužila mezi Lipnem a Rybníkem, poté ji čekalo pendlování mezi Táborem a muzeem v Lužné u Rakovníka. „Při přípravě tohoto projektu České dráhy rozhodly, že ji opět uvedou do provozu. Rozšířili jsme tak vozidlový park, neboť stejná lokomotiva s pořadovým číslem jedna je deponována v Táboře, v původním nátěru,“ přiblížil. Elinka řady M400.001 patří Národnímu technickému muzeu (NTM). „Tento stroj ukončil provoz v roce 1973 a o rok později zamířil do našich sbírek a příležitostně se na trať vrací,“ upřesnil Michal Novotný, ředitel železničního muzea NTM. Unikátnost tkví především v tom, že Elinka pamatuje počátky provozu na této trati. Trať z Bechyně do Tábora byla zprovozněna v roce 1903, Křižíkův vůz tedy brázdí klikatou trať stotřináctým rokem, samozřejmě vyjma období, kdy byl rekonstruován. „Vozidlo by ale samozřejmě nemohlo fungovat, kdyby nebylo péče kolegů z ČSD a nyní i Českých drah,“ připomněl Novotný.
Cestování i za kulturou
Aby bylo cestování ještě atraktivnější, připravili zástupci měst Tábora a Bechyně bohatý kulturní program. Jen namátkou: 18. června, na výročí provozu na trati, se v Bechyni uskuteční Duhafest a pochod údolím Židovy strouhy. V Táboře mohou lidé 16. července zajít na Bohemia Jazz Fest.
Slavnostní zahájení provozu se uskuteční v sobotu 4. června a v soupravách budou vždy zařazeny dva unikátní osobní vagony. Ty mají nový lak, nainstalovaný rozhlas, opravený interiér a instalované držáky na kola. O dokonalou věrohodnost cestování z let dávno minulých se postará vlakový personál v dobových uniformách. V pravidelných spojích bude platit běžný tarif ČD, v Elince je povinná rezervace a vzhledem k unikátnosti v ní platí zvláštní jízdné. Místenku je ale možné zakoupit v kterékoli stanici. Léto na Bechyňce končí 28. srpna. Více najdete na www.cd.cz/nostalgie a webových stránkách měst.
Další články této rubriky
Zajímavosti z lokomotivního parku ČD Cargo
26.5.2023 - Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo, největší tuzemský železniční nákladní dopravce, staví svoji budoucnost na čtyřech strategických pilířích – interoperabilitě, expanzi do zahraničí, intermodalitě a společenské… »
ČD Cargo vyhrálo výběrové řízení na přepravu uhlí
26.4.2023 - V roce 2022 přepravilo ČD Cargo přes 10,5 milionu tun hnědého uhlí do elektráren, tepláren i do uhelných skladů po celé České republice. Je to o přibližně 3 miliony tun více než v roce 2021. Přijali jsme celou řadu opatření a… »
Hala ČD Cargo v Lovosicích nabízí vysoký standard služeb
27.3.2023 - Provoz lovosické skladovací haly ČD Cargo byl zahájen již v roce 2010. V rámci projektu rozvoje logistických služeb měly podobné objekty vyrůst ještě v Brně a v Ostravě-Mošnově. Krize na konci prvního desetiletí nového milénia… »