Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Maďarská rarita: okružní IC přes půl země

Maďarská rarita: okružní IC přes půl země

21.4.2016 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS

Zajímavostí na železnici nikdy není dost. Jednou takovou raritou nedaleko od našich hranic je provozování takzvaných okružních InterCity vlaků v Maďarsku. Jejich trasa propojuje dvě největší budapešťská nádraží Nyugati a Keleti. Spojení začalo fungovat teprve před několika lety, ale cestující si ho záhy velice oblíbili.

Maďarská rarita: okružní IC přes půl země

MÁV-START, provozovatel osobní železniční dopravy v Maďarsku, již dlouhá léta vypravuje vnitrostátní dálkové vlaky kategorie InterCity, jež tvoří páteřní linky osobní dopravy v zemi. V Maďarsku zatím konkurence v osobní dopravě neexistuje a v nejbližší době se s tím ani nemůže počítat. Veškerou železniční dopravu ve veřejném zájmu objednává stát od dvou národních železničních společností, MÁV-START a GYSEV (Raaberbahn – smíšená rakousko-maďarská společnost, je ovšem napůl státní). Dokonce v zemi existuje zákon nařizující železničním společnostem provozovat spoje, které přímo spojí každé župní město s Budapeští. V Maďarsku je celkem 19 krajů a hlavní město se zvláštním statutem.

Spojují čtyři župní města

V roce 2006 vedení Maďarských státních drah (MÁV) rozhodlo o provozování okružních InterCity vlaků, které propojily hned čtyři župní neboli krajská města s Budapeští. Díky tomu je možné bez problémů absolvovat cestu vlakem z Budapešti-Nyugati do nádraží Budapešť-Keleti, přičemž se člověk může pokochat velkou pustou na východě Maďarska a spatřit krásy národního parku Hortobágy. Okružní IC vlaky (Kör-IC) vyjíždějí po trase Budapest-Nyugati – Szolnok – Debrecen – Nyíregyháza – Szerencs – Miskolc – Budapest-Keleti a opačně. Spoje jezdí každé dvě hodiny mezi osmou hodinou ranní a čtvrtou odpolední z obou budapešťských nádraží jiným směrem.

Jelikož je stanice Nyíregyháza na severovýchodě Maďarska dostupná z Budapešti jak z jihu (tratí číslo 100 přes Szolnok a Debrecín), tak i ze severu (tratí číslo 80 přes Miskolc a Szerencs) a jedná se o přibližně stejný počet kilometrů, na železnici vymysleli, že vytvoří zajímavý okruh. Navíc se do stanice Nyíregyháza sbíhají koleje tak, že z jižního směru Debrecína trať pokračuje dále ve směru Szerencs a Miskolc a severní trať od Miskolce vede stejnou kolejí na jih, směrem na Debrecín. Odpadá složité objíždění soupravy a další úkony nezbytné k pokračování jízdy. Tím se ušetří čas a výrazně zjednoduší samotné provozování spoje. Celkem okružní IC vlaky ujedou za jeden okruh na východě země 540 kilometrů a v podstatě spojí dvě největší budapešťská nádraží Nyugati a Keleti.

Jména dostaly po květinách a ptácích

Okružní IC vlaky si cestující rychle oblíbili, všechny jsou povinně místenkové a mají i svá jména. Nazývány jsou podle chráněných druhů květin a ptáků v Národním parku Hortobágy. Spoje vyjíždějící z Keleti pu., čili severní trasou, jsou květiny: Dália, Jázmin, Kamilla, Rózsa a Tulipán. Naopak vlaky mířící z Nyugati pu., čili jižní trasou, jsou ptáky: Holló, Páva, Rigó, Kócsag a Vércse.

Co se týče sestavy, řazení vlaků, dá se říct, že MÁV-START se snaží nasadit ty nejnovější vozy, co má. Jedná se o vagony IC druhé a třetí generace (z vozů kategorie IC+ jsou pouze 2 kusy a zatím se jen zkoušejí). Hnacím vozidlem jsou nejčastěji lokomotivy TRAXX, řady 480, ale turnusově se objevují i Szili řady 432. Zajímavostí je také to, že v rámci vyrovnávání výkonů jezdí na okružních IC vlacích i české soupravy, které pokračují z Keleti jako IC 566 Rózsa a druhý den se vrací jako IC 650 Holló do Keleti, aby se pak odpoledním Csárdásem dostaly zpět do Prahy.
 


Průměrné hodnocení (27 hlasů): 4.37

Další články této rubriky

V Německu už jezdí moderní vlaky ICE 4V Německu už jezdí moderní vlaky ICE 4

15.2.2018 - Od prosince 2017 jezdí na německých kolejích nové vysokorychlostní jednotky ICE čtvrté generace. Proti předchozím verzím přinášejí řadu novinek, jako je například zrušení oddílů či přidání osmi míst pro přepravu jízdních… »

Z Kút do Bratislavy se pojede až dvoustovkouZ Kút do Bratislavy se pojede až dvoustovkou

1.2.2018 - Správce infrastruktury na Slovensku vypsal tendr na modernizaci úseků železniční trati z Bratislavy až k hranicím s Českou republikou. Po rekonstrukci tam budou moci vlaky jezdit rychlostí až 200 kilometrů v hodině, což významně… »

Noční doprava budoucnosti se jmenuje ÖBB nightjetNoční doprava budoucnosti se jmenuje ÖBB nightjet

29.12.2017 - Provoz nočních vlaků pod tlakem konkurence a rychlých spojení ve většině zemí Evropy postupně končí. S takovým osudem se ale nesmířily rakouské ÖBB, které se rozhodly dát nočnímu cestování novou tvář a svou síť rozšířily… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika