Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Jak Liberečtí zachraňují historii na kolejíchJak Liberečtí zachraňují historii na kolejích

1.6.2023 - Dráha, celostátní, místní, tramvajová i trolejbusová, učarovala řadě lidí. Ale jen málokomu natolik, aby jí věnoval podstatnou část svého profesního i soukromého života a dosáhl toho, že jeho vášeň dělá radost mnoha dalším generacím nadšenců. Jedním z nich je Tomáš Krebs, dlouholetý zaměstnanec libereckého dopravního podniku a předseda Boveraclubu, který se věnuje záchraně a provozu historických tramvají a nedlouho i provozu expozice v libereckém technickém muzeu. »

Na jevišti ústeckého Činoheráku se zhmotnil Jídelní vůzNa jevišti ústeckého Činoheráku se zhmotnil Jídelní vůz

2.5.2023 - Železnice měla vždycky dar umět se propsat do umění. Každá trať má své kouzlo, rytmus některých ale tepe o poznání silněji. A opravdu málokterá působí tak velkolepě, aby se sama mohla stát scénou pro divadelní hru. Jako trať z Prahy do Ústí nad Labem, na kterou se každý den vydává podivně mimočasový mikrosvět Jídelního vozu, nové divadelní hry režiséra Davida Šiktance. „Ta trať je magická,“ říká on, stejně jako samotná hra, která je poctou nejen vrchnímu Pavlovi Peterkovi, ale i všem drážním cestovatelům. »

Dobrodruh vdechl nádraží v Kovářské nový životDobrodruh vdechl nádraží v Kovářské nový život

2.4.2023 - Lze z Egypta opravovat zpustlé nádraží na polozapomenuté trati na hřebenech Krušných hor? Evidentně ano, jak dokazuje blízkovýchodní zpravodaj Českého rozhlasu Štěpán Macháček. Ten se řízením osudu stal zároveň majitelem čtyř kamenných stěn plných sutin, ze kterých s rodinou a přáteli uprostřed krušnohorských lesů trpělivě soustruží zašlou slávu nádraží Kovářská. „Chceme dokázat, že i takhle bláznivý projekt může fungovat,“ říká, usazen v mimořádně útulném interiéru hytláku, jehož novým posláním je poskytnout ubytování podobně naladěným jedincům a zároveň přispět na obnovu přilehlého nádraží. »

Albert Fikáček: Chtěl jsem mít vlastní vláčekAlbert Fikáček: Chtěl jsem mít vlastní vláček

1.3.2023 - Jeli byste vlakem do Kazachstánu? Deset tisíc kilometrů? Jen tak? Albert Fikáček ano. A jelikož věří, že těch, kteří stejně jako on podlehli kouzlu železnice a hranice pro ně nic neznamenají, je na světě více, plánuje zavést do Kazachstánu pravidelnou linku. Díky tomu, že stojí za dopravními společnostmi, které jsou podobné dobrodružné eskapády schopné zajistit, by se mu to mohlo povést. Ostatně vlak už vypravil do Rumunska, Bosny a nejednou na Ukrajinu, odkud na začátku ruské agrese vozil válečné uprchlíky. „Jsme pružní a nebojíme se věci pošťouchnout správným směrem,“ říká. »

Václav Rubeš nastoupil do vlaku na věčnost Václav Rubeš nastoupil do vlaku na věčnost

31.1.2023 - Jak už jsme krátce informovali v prosincovém vydání Železničáře, 18. listopadu nás po těžké nemoci opustil vedoucí oddělení tištěných a internetových periodik Václav Rubeš. Jelikož pro Vaška byla železnice celoživotní láskou a měl mezi lidmi od dráhy mnoho přátel, rádi bychom mu věnovali trochu obsáhlejší vzpomínku. Přestože zemřel ve věku pouhých 44 let, vězte, že je o čem psát… »

Vlakvedoucí Julie Šodková: Srdcem na drázeVlakvedoucí Julie Šodková: Srdcem na dráze

30.12.2022 - K dráze se dá přirůst různými způsoby. Když Julie Šodková vyrůstala v severním Slezsku na česko-polském pomezí, železniční kariéra se v jejích úvahách neobjevovala. Přesto postupem času s dráhou srostla způsobem, který se zdá být definitivním. Pracuje jako vlakvedoucí, studuje dopravní školu a ve volných chvílích se ráda nechává unášet vlakem bez konkrétního cíle. Tím je pro ni totiž cesta vlakem jako taková. „Není nic krásnějšího než jen tak jet vlakem a dívat se z okénka,“ tvrdí. »

Po týdnu s tramvajemi si odpočinu ve vlakuPo týdnu s tramvajemi si odpočinu ve vlaku

30.11.2022 - Propadnout kouzlu dopravy se dá mnohými formami. Málokomu se to ale podaří tak jako Martinu Frankovi. Od mládí chtěl řídit tramvaj, což si splnil. K tomu si ale přidal péči o historické tramvaje, má řidičský průkaz na autobus, občas kočíruje trolejbus, o víkendu vypomáhá jako strojvedoucí, a kdyby mu to nestačilo, v záloze má v garáži ještě trabanta a skútr. „Manželka má asi svatozář,“ směje se profesí mistr vozovny historických tramvají v pražských Střešovicích. »

Vlakvedoucí David Schindler: Práce na dráze a v pivovaru? Ideální kombinace!Vlakvedoucí David Schindler: Práce na dráze a v pivovaru? Ideální kombinace!

31.10.2022 - Pokud se dá nezaujatý člověk do řeči se zaměstnancem dráhy či pivovarníkem, mnohdy se dozví, že jejich práce byla zároveň jejich vášní odmala – v případě železnice, či od dospívání – v případě vaření piva. David Schindler se kupodivu k oběma svým pracím i vášním propracoval výrazně později a vlastně náhodou. Vlakvedoucím ČD se stal díky sepsaným zážitkům jednoho z kolegů, k pivovarnictví jej dovedla náhodná návštěva olomouckého knihkupectví. Některá zaměstnání však mají zvláštní moc chytnout a nepustit, což se zjevně stalo i jemu. »

Manželé Našincovi: Buďte romantiky, pořiďte si nádraží!Manželé Našincovi: Buďte romantiky, pořiďte si nádraží!

4.10.2022 - V českých zemích máme řadu krásných lokálních drah, trať na Moldavu v Krušných horách mezi nimi přesto vyniká. I když její význam s časem opadl a o znovupropojení s německou částí se léta pouze hovoří, jako celek stále bere dech a láká k výletu. Když už se sem na projížďku vydáte, nezapomeňte se zastavit v úvraťové stanici Dubí. V drážní expozici vás rádi uvítají manželé Našincovi, kteří budově postupně vrací původní kvality – a dávají jí i něco navíc. »

Po tratích jezdí už přes půlstoletíPo tratích jezdí už přes půlstoletí

2.9.2022 - Práci měňte jednou za pět let, radí v současné době personalisté. Když však Jiří Štulc před více než padesáti lety nastupoval k tehdejším ČSD, podobné doporučení zjevně nedostal. Skvělým strojům na kolejích totiž zůstal věrný dodnes. Stále činnému strojvůdci za jeho obdivuhodnou kariéru prošly rukama parní lokomotivy i elektriky. Nyní jezdí převážně s motoráky kolem Berounky. „Jsem tady moc spokojený,“ tvrdí. A při pohledu na jeho pracovní nasazení mu nejde nevěřit. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | 251 | 252 | 253 | 254 | 255 | 256 | 257 | 258 | 259 | 260 | 261 | 262 | 263 | 264 | 265 | 266 | 267 | 268 | 269 | 270 | 271 | 272 | 273 | 274 | 275 | 276 | 277 | 278 | 279 | 280 | 281 | 282 | 283 | 284 | 285 | 286 | 287 | 288 | 289 | 290 | 291 | 292 | 293 | 294 | 295 | 296| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika