Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Jižní Morava se ocitla bez proudu. Zatím jen jako

Jižní Morava se ocitla bez proudu. Zatím jen jako

22.4.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Je to slovo, které hlavně odborníkům nahání husí kůži. Mnozí si přitom ani nedovedou představit, co by takzvaný blackout neboli totální a nečekaný výpadek energie vlastně způsobil. Právě na důsledky takového kolapsu a jeho řešení se zaměřilo nedávné velké cvičení v Jihomoravském kraji. A jaké výsledky přineslo? Ukázalo, že krizové plány pro velký výpadek elektrické energie jsou příliš obecné. Potřebují dopracovat na nižší úrovně.

Jižní Morava se ocitla bez proudu. Zatím jen jako

Co by takový blackout znamenal v běžném životě, si raději ani nedomýšlíme. Nejezdily by vlaky, nešel by proud do domácností, internet a přestaly by postupně fungovat i mobilní sítě a čerpací stanice s pohonnými hmotami. Pokud by tento černý scénář opravdu někdy nastal, je nutné, abychom byli připraveni. Proto se na jižní Moravě poslední březnový čtvrtek a pátek konalo cvičení za účasti všech strategických složek. Šlo o historicky druhé cvičení v rámci ČR, první nácvik se uskutečnil před pár lety prozatím jen na území hlavního města Prahy.

Výpadek postihl desítky vlaků

Při nácviku blackoutu se prověřila připravenost nejen Českých drah, ale i manažera infrastruktury SŽDC. Akce se zúčastnili energetici, hygienici či lidé z firem zajišťujících dodávku pitné vody pro veřejnost, ale také zdravotníci, policisté nebo hasiči. Simulace kolapsu měla podobu jednání krizových štábů, které mezi sebou komunikovaly prostřednictvím telefonů či e-mailů. Modelově blackout postihl celkem 56 vlaků, z čehož u šestnácti musela být vyvolána součinnost s hasičským záchranným sborem. Třiatřicet spojů i s cestujícími bylo přitom dopraveno do nejbližších stanic.

„Evakuovat bychom museli především v okolí Blanska, kde zůstaly stát vlaky s vysokým počtem cestujících a zhruba dvě stě lidí by bylo nutné přemístit ještě na trati Brno – Kuřim – Tišnov,“ řekl na odpoledním štábu obchodní ředitel brněnského ROC Jiří Sysel. K tomu byli, byť jen „papírově“, do evakuačních stanic rozvezeni pracovníci koordinátora jihomoravské integrované dopravy vozy společnosti KORDIS. „Sedmnáct autobusů, které máme jako běžnou zálohu, okamžitě vyjelo nejprve jako evakuační spoje a poté jako náhradní doprava za vlaky uvízlé na tratích. K tomu je možné ještě přidat osm autobusů dopravního podniku v Brně,“ potvrdil ředitel firmy KORDIS Jiří Horský.

Zásoby pitné vody jsou jen v Brně a Břeclavi

První den blackoutu by byly uzavřeny osobní pokladny a případně i nádraží již v 18.00 hodin. Pokud by ve stanicích zůstali cestující, kteří by se neměli kam uchýlit, ponecháme tyto stanice otevřeny pod dohledem zaměstnanců ČD. „Vlakové posádky by byly k dispozici spíše pro poskytnutí informací a pomoci našim zákazníkům, prioritou určitě nebude prodej jízdenek, ale bezpečnost a podpora cestujícím. Zásoby balené pitné vody zhruba na dva dny máme ale jen v Brně a Břeclavi. Pokud by ale fungovala vodovodní síť, samozřejmě všem potřebným kohoutkovou vodu zdarma poskytneme,“ potvrdil manažer brněnského ZAP Pavel Karšulín.

Cvičit se má ve všech krajích

Vedoucí Odboru rozvoje dopravy Rostislav Snovický prohlásil, že je možné v případě neochoty privátních dopravců poskytnout svá vozidla s řidiči využít pro evakuaci a náhradní dopravu vyhlášení hejtmana o nouzovém stavu k poskytnutí bezodkladné pomoci.

„Po prvním dni cvičení na jižní Moravě jsem hluboce přesvědčen, že podobné akce se musí postupně konat ve všech krajích ČR. Krizové plány byly zatím dost obecné a celoplošné přerušení dodávek elektrické energie na území celého kraje, potažmo České republiky, se zatím neřešilo. Cvičení mělo odkrýt problematická místa, jako je například vzájemná komunikace záchranářských složek nebo nouzové zásobování,“ řekl jihomoravský hejtman Michal Hašek.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 4

Další články této rubriky

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika