Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Depo hlídají pracovníci ostrahy prostřednictvím kamer

Depo hlídají pracovníci ostrahy prostřednictvím kamer

22.4.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Každá firma si dobře střeží výsledky své práce a hlavně majetek. Provozovnu si oplotí, vybaví kamerami, případně najme ostrahu. Jak to ale udělat u rozlehlých, často neohrazených pracovišť Českých drah, kde je soustředěn majetek značné hodnoty? Národní dopravce si jako ochranku ve výběrovém řízení vybral společnost Securitas.

Depo hlídají pracovníci ostrahy prostřednictvím kamer

A právě kvůli průběžnému zhodnocení spolupráce se v pondělí 23. března přímo v pražském sídle firmy sešli člen představenstva ČD Michal Štěpán, bezpečnostní ředitel Ota Zachariáš a vrchní přednosta DKV Praha Miroslav Kupec.

Součástí diskuze byla i prezentace moderních technologických řešení v oblasti ostrahy majetku. Za Securitas promluvil její manažer Miroslav Staško. Posoudil všechny činnosti, které jsou v rámci zakázky pro ČD prováděny. Jedná se o fyzickou ostrahu, doprovod vlaků osobní dopravy, mobilní služby, pult centralizované ochrany a antigraffiti tým, kam spadají některé nadstandardní služby, jako například vybavení stanovišť přenosnými PDA, vytváření denních reportů či on-line dohled nad kamerami v Odstavném nádraží Praha-jih (ONJ).

V areálu se nacházejí nejdražší vozidla  

Víc než čtyři kilometry dlouhý areál pražského depa ONJ je speciální kapitolou v oblasti dohledu a střežení a výzvou pro bezpečnostní agenturu. Obrovská a členitá rozloha a poměrně časté útoky sprejerů a zlodějů vyžadují speciální řešení. Jako jedno z mála dep má už několik let kompletní oplocení a pokrytí kamerovým systémem. „Jsou tu nejdražší vozidla, kterými národní dopravce disponuje. Když se tu sjede několik CityElefantů plus nějaké Pendolino či railjet, stojí na pár stech metrech kolejí majetek v řádu miliard korun. Zamezení jeho poškozování patří k základním úkolům péče řádného hospodáře,“ říká Michal Štěpán, jenž se zajímal i o poznatky z činnosti skupiny doprovodu vlaků.

Zástupci Securitas představili návrh optimalizace systému a další zdokonalení stávajícího stavu, a to prostřednictvím většího využití mobilních systémů a unikátního bezpečnostního řešení RVS (Remote Video Solution), tedy kombinace detekce a analýzy kamerových záznamů s náležitou reakcí ostrahy nebo zásahové jednotky. V tomto moderním režimu zvládne jeden člověk na dohledovém pracovišti sledovat až 100 kamer, protože většina je jich do okamžiku narušení v klidovém režimu. „Čidla a analýza kamer umožňují detekovat kromě pohybu a překročení určité linie i směr pohybu, vstup do oblasti a vystoupení z ní, odložený nebo odebraný předmět a další,“ vysvětlil obchodní ředitel Jan Peroutka. Systém je podle něj na rozdíl od živého zaměstnance vždy v plné pohotovosti. Pro ONJ se k odzkoušení nabízejí varianty částečného střežení, střežení v určitém perimetru a kompletní uzavření perimetru. „Nabízí se otázka, kterou z nich a v jakém rozsahu vyzkoušet. Systém by pak mohl být využit i v dalších depech,“ komentuje návrh bezpečnostní ředitel Českých drah Ota Zachariáš.

Přítomným leccos napověděly i ukázky činnosti RVS v různých objektech, například na parkovištích či ve skladech. Nasazení RVS přineslo finanční úsporu 65 až 75 procent dříve vynakládaných nákladů, čímž se návratnost investice pohybuje zpravidla mezi 11 až 19 měsíci. Součástí zhodnocení spolupráce byla i názorná prohlídka dohledového pracoviště pultu centrální ochrany, odkud jsou střeženy nejen některé banky, obchodní řetězce, ale i řada objektů ČD.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika