Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Cestujícím v motoráčcích usnadní jízdu nový infosystém

Cestujícím v motoráčcích usnadní jízdu nový infosystém

6.5.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Převážně na dvou tratích v Libereckém kraji, lokálkách Martinice v Krkonoších – Rokytnice n. Jizerou a Stará Paka – Lomnice n. Popelkou, lze už skoro dva roky spatřit tradiční motorové vozy řady 810 DKV Česká Třebová, PJ Trutnov. Od ostatních se však odlišují novými venkovními a vnitřními audiovizuálními informačními systémy.

Cestujícím v motoráčcích usnadní jízdu nový infosystém

Toto zařízení vzniklo na základě požadavků Libereckého kraje, aby motorové vozy byly vybaveny infosystémy vně i uvnitř vozidel, přičemž ty venkovní musejí být dobře viditelné i v noci. České dráhy v té době neměly k dispozici dostatek vhodných vozidel, která by tento požadavek splňovala. Proto se pozornost soustředila na audio-informační systém Synergy od firmy Mikroelektronika používaný tehdy na několika „osmsetdesítkách“. Bohužel tato firma sama nedokázala rozšířit svůj systém o vlastní světelné informační tabule vhodných rozměrů pro vnitřní a venkovní zobrazování, o nichž ale bylo známo, že je má ve svém sortimentu společnost UniControls.

Systém zobrazí vše, co cestující potřebují

Proto byly osloveny obě firmy a díky jejich spolupráci se podařilo sladit elektronické systémy tak, aby spolu na motorovém voze řady 810 bez problémů komunikovaly. Vnitřní informační tabule, které známe třeba z modernizovaných vozů pro vlaky EC, v korporátních barvách a fontech písma jsou jakousi „chytrou“ směrovou tabulí a zobrazují celou řadu cenných údajů: od čísla vlaku, data a hodin přes nácestné stanice a cílovou destinaci vlaku s dobami odjezdu až po jméno nejbližší zastávky. Informační systém na trutnovských vozech řady 810 již obsahuje GPS snímače, takže je možné sledovat on-line polohu vozidla a navíc data jízdních řádů se do systému dají zasílat pomocí dálkového přenosu. Také obsluha pro strojvedoucí je poměrně přehledná a jednoduchá.

Problémem občas bývá větší množství nových dat

Kompletní dodávku tabulí ISC zajišťovala společnost Mikroelektronika, která dodala systémový integrátor, tedy komunikační propojení mezi Synergy a informačními tabulemi. „Řízení tabulí tedy vypadá zhruba takto: z palubního počítače Synergy jdou signály přes takzvaný telerail do tabulí. K tomu se instalují nová data ‚vzduchem‘ přes telerail jak do palubního počítače, tak do tabulí, což u běžného Synergy nelze,“ vysvětluje princip fungování Michal Rousek z DKV Česká Třebová. Tabule a zmíněný telerail (včetně GPS a GSM-P) Mikroelektronice dodala firma UniControls.

Po určitých počátečních problémech se zařízení podařilo doladit natolik, že celý informační systém dnes vykazuje minimum závad. V provozu se problémy vyskytují zejména při změnách jízdního řádu, kdy je třeba do systému nahrát velký balík dat. Telerail totiž běží pouze po pomalém GPRS přenosu, a tak dochází občas k chybám. Často nezbývá, než se vrátit k osvědčené kabelové metodě, tedy že si technik z Trutnova vezme do kabely USB flashdisk, dojede za motoráčkem, připojí „flešku“ a data ručně do systému nahraje. Jinak ale systém slouží ke spokojenosti cestujících, a to i na dvacetikilometrové trati 042 z Martinic do Rokytnice n. J., která loni v prosinci oslavila už 115. výročí (k němuž je v Podkrkonošském muzeu v Jilemnici otevřena pěkná výstava) a právem se řadí mezi nejmalebnější lokálky v Česku.


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 4.25

Další články této rubriky

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika