Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Cestujícím v motoráčcích usnadní jízdu nový infosystém

Cestujícím v motoráčcích usnadní jízdu nový infosystém

6.5.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Převážně na dvou tratích v Libereckém kraji, lokálkách Martinice v Krkonoších – Rokytnice n. Jizerou a Stará Paka – Lomnice n. Popelkou, lze už skoro dva roky spatřit tradiční motorové vozy řady 810 DKV Česká Třebová, PJ Trutnov. Od ostatních se však odlišují novými venkovními a vnitřními audiovizuálními informačními systémy.

Cestujícím v motoráčcích usnadní jízdu nový infosystém

Toto zařízení vzniklo na základě požadavků Libereckého kraje, aby motorové vozy byly vybaveny infosystémy vně i uvnitř vozidel, přičemž ty venkovní musejí být dobře viditelné i v noci. České dráhy v té době neměly k dispozici dostatek vhodných vozidel, která by tento požadavek splňovala. Proto se pozornost soustředila na audio-informační systém Synergy od firmy Mikroelektronika používaný tehdy na několika „osmsetdesítkách“. Bohužel tato firma sama nedokázala rozšířit svůj systém o vlastní světelné informační tabule vhodných rozměrů pro vnitřní a venkovní zobrazování, o nichž ale bylo známo, že je má ve svém sortimentu společnost UniControls.

Systém zobrazí vše, co cestující potřebují

Proto byly osloveny obě firmy a díky jejich spolupráci se podařilo sladit elektronické systémy tak, aby spolu na motorovém voze řady 810 bez problémů komunikovaly. Vnitřní informační tabule, které známe třeba z modernizovaných vozů pro vlaky EC, v korporátních barvách a fontech písma jsou jakousi „chytrou“ směrovou tabulí a zobrazují celou řadu cenných údajů: od čísla vlaku, data a hodin přes nácestné stanice a cílovou destinaci vlaku s dobami odjezdu až po jméno nejbližší zastávky. Informační systém na trutnovských vozech řady 810 již obsahuje GPS snímače, takže je možné sledovat on-line polohu vozidla a navíc data jízdních řádů se do systému dají zasílat pomocí dálkového přenosu. Také obsluha pro strojvedoucí je poměrně přehledná a jednoduchá.

Problémem občas bývá větší množství nových dat

Kompletní dodávku tabulí ISC zajišťovala společnost Mikroelektronika, která dodala systémový integrátor, tedy komunikační propojení mezi Synergy a informačními tabulemi. „Řízení tabulí tedy vypadá zhruba takto: z palubního počítače Synergy jdou signály přes takzvaný telerail do tabulí. K tomu se instalují nová data ‚vzduchem‘ přes telerail jak do palubního počítače, tak do tabulí, což u běžného Synergy nelze,“ vysvětluje princip fungování Michal Rousek z DKV Česká Třebová. Tabule a zmíněný telerail (včetně GPS a GSM-P) Mikroelektronice dodala firma UniControls.

Po určitých počátečních problémech se zařízení podařilo doladit natolik, že celý informační systém dnes vykazuje minimum závad. V provozu se problémy vyskytují zejména při změnách jízdního řádu, kdy je třeba do systému nahrát velký balík dat. Telerail totiž běží pouze po pomalém GPRS přenosu, a tak dochází občas k chybám. Často nezbývá, než se vrátit k osvědčené kabelové metodě, tedy že si technik z Trutnova vezme do kabely USB flashdisk, dojede za motoráčkem, připojí „flešku“ a data ručně do systému nahraje. Jinak ale systém slouží ke spokojenosti cestujících, a to i na dvacetikilometrové trati 042 z Martinic do Rokytnice n. J., která loni v prosinci oslavila už 115. výročí (k němuž je v Podkrkonošském muzeu v Jilemnici otevřena pěkná výstava) a právem se řadí mezi nejmalebnější lokálky v Česku.


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 4.25

Další články této rubriky

RegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České LípyRegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České Lípy

11.10.2021 - Na lince U11 Postoloprty – Louny – Česká Lípa nově nasazují České dráhy čtyři motorové vozy řady 841.2 Stadler RegioShuttle RS1. Celkem 22 vozů zakoupily ČD na konci loňského roku od německého dopravce SWEG. Vlaky projdou… »

 Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy

8.10.2021 - Do roku 2025 hodlají České dráhy pořídit další tři vícesystémové lokomotivy Siemens Taurus. Dvě už firma ve svém vozidlovém parku má, další čtyři zakoupila před pár týdny od společnosti Wiener Lokalbahnen Cargo. Stroje řady… »

ČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou OsoblažkuČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou Osoblažku

29.9.2021 - Na Osoblažku, úzkorozchodnou trať spojující Osoblahu s Třemešnou ve Slezsku, vyjede modernizovaná lokomotiva 705.914, která byla od roku 2016 mimo provoz. Stroj dostane nový motor, opravy se dočká i skříň. Na opravě pracuje… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika