Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Cestujícím v motoráčcích usnadní jízdu nový infosystém

Cestujícím v motoráčcích usnadní jízdu nový infosystém

6.5.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Převážně na dvou tratích v Libereckém kraji, lokálkách Martinice v Krkonoších – Rokytnice n. Jizerou a Stará Paka – Lomnice n. Popelkou, lze už skoro dva roky spatřit tradiční motorové vozy řady 810 DKV Česká Třebová, PJ Trutnov. Od ostatních se však odlišují novými venkovními a vnitřními audiovizuálními informačními systémy.

Cestujícím v motoráčcích usnadní jízdu nový infosystém

Toto zařízení vzniklo na základě požadavků Libereckého kraje, aby motorové vozy byly vybaveny infosystémy vně i uvnitř vozidel, přičemž ty venkovní musejí být dobře viditelné i v noci. České dráhy v té době neměly k dispozici dostatek vhodných vozidel, která by tento požadavek splňovala. Proto se pozornost soustředila na audio-informační systém Synergy od firmy Mikroelektronika používaný tehdy na několika „osmsetdesítkách“. Bohužel tato firma sama nedokázala rozšířit svůj systém o vlastní světelné informační tabule vhodných rozměrů pro vnitřní a venkovní zobrazování, o nichž ale bylo známo, že je má ve svém sortimentu společnost UniControls.

Systém zobrazí vše, co cestující potřebují

Proto byly osloveny obě firmy a díky jejich spolupráci se podařilo sladit elektronické systémy tak, aby spolu na motorovém voze řady 810 bez problémů komunikovaly. Vnitřní informační tabule, které známe třeba z modernizovaných vozů pro vlaky EC, v korporátních barvách a fontech písma jsou jakousi „chytrou“ směrovou tabulí a zobrazují celou řadu cenných údajů: od čísla vlaku, data a hodin přes nácestné stanice a cílovou destinaci vlaku s dobami odjezdu až po jméno nejbližší zastávky. Informační systém na trutnovských vozech řady 810 již obsahuje GPS snímače, takže je možné sledovat on-line polohu vozidla a navíc data jízdních řádů se do systému dají zasílat pomocí dálkového přenosu. Také obsluha pro strojvedoucí je poměrně přehledná a jednoduchá.

Problémem občas bývá větší množství nových dat

Kompletní dodávku tabulí ISC zajišťovala společnost Mikroelektronika, která dodala systémový integrátor, tedy komunikační propojení mezi Synergy a informačními tabulemi. „Řízení tabulí tedy vypadá zhruba takto: z palubního počítače Synergy jdou signály přes takzvaný telerail do tabulí. K tomu se instalují nová data ‚vzduchem‘ přes telerail jak do palubního počítače, tak do tabulí, což u běžného Synergy nelze,“ vysvětluje princip fungování Michal Rousek z DKV Česká Třebová. Tabule a zmíněný telerail (včetně GPS a GSM-P) Mikroelektronice dodala firma UniControls.

Po určitých počátečních problémech se zařízení podařilo doladit natolik, že celý informační systém dnes vykazuje minimum závad. V provozu se problémy vyskytují zejména při změnách jízdního řádu, kdy je třeba do systému nahrát velký balík dat. Telerail totiž běží pouze po pomalém GPRS přenosu, a tak dochází občas k chybám. Často nezbývá, než se vrátit k osvědčené kabelové metodě, tedy že si technik z Trutnova vezme do kabely USB flashdisk, dojede za motoráčkem, připojí „flešku“ a data ručně do systému nahraje. Jinak ale systém slouží ke spokojenosti cestujících, a to i na dvacetikilometrové trati 042 z Martinic do Rokytnice n. J., která loni v prosinci oslavila už 115. výročí (k němuž je v Podkrkonošském muzeu v Jilemnici otevřena pěkná výstava) a právem se řadí mezi nejmalebnější lokálky v Česku.


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 4.25

Další články této rubriky

Zajímavosti z lokomotivního parku ČD CargoZajímavosti z lokomotivního parku ČD Cargo

26.5.2023 - Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo, největší tuzemský železniční nákladní dopravce, staví svoji budoucnost na čtyřech strategických pilířích – interoperabilitě, expanzi do zahraničí, intermodalitě a společenské… »

ČD Cargo vyhrálo výběrové řízení na přepravu uhlíČD Cargo vyhrálo výběrové řízení na přepravu uhlí

26.4.2023 - V roce 2022 přepravilo ČD Cargo přes 10,5 milionu tun hnědého uhlí do elektráren, tepláren i do uhelných skladů po celé České republice. Je to o přibližně 3 miliony tun více než v roce 2021. Přijali jsme celou řadu opatření a… »

Hala ČD Cargo v Lovosicích nabízí vysoký standard služebHala ČD Cargo v Lovosicích nabízí vysoký standard služeb

27.3.2023 - Provoz lovosické skladovací haly ČD Cargo byl zahájen již v roce 2010. V rámci projektu rozvoje logistických služeb měly podobné objekty vyrůst ještě v Brně a v Ostravě-Mošnově. Krize na konci prvního desetiletí nového milénia… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika