Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Poslední hlásce ve slezských Holasovicích zvoní umíráček

Poslední hlásce ve slezských Holasovicích zvoní umíráček

8.4.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Zastávku Holasovice, která se nachází na trati 310 mezi Opavou a Krnovem, lze bezpochyby považovat za železniční skanzen. Je to patrně poslední hláska v celém Moravskoslezském kraji. Jde o raritu i v celostátním měřítku, neboť takových objektů s ručně ovládanými mechanickými návěstidly a současně i mechanickými závorami na kliku zůstalo na tuzemské železniční síti opravdu minimum. Její dny jsou však pomalu sečteny.

Poslední hlásce ve slezských Holasovicích zvoní umíráček

Obsluha řídí sled vlaků, stahuje závory a prodává jízdenky

Samotná staniční budova je typem hrázděné stavby konstruované z hraněných svislých a vodorovných trámků zpevněných šikmými vzpěrami, vnitřní prostor je pak vyplněn cihlami a omítkou. Původní čekárna pochází z konce 19. století. Pákové mechanické zařízení, jímž se ovládají návěstidla, obsluhuje v železniční zastávce zaměstnanec, takzvaný hláskař. Řídí sled vlaků v daných prostorových oddílech mezi stanicemi Opava západ a Skrochovice. Současně sleduje činnost světelného přejezdového zabezpečovacího zařízení na kontrolní skříňce z nedalekého přejezdu a ručně ovládá mechanické závory na přilehlé komunikaci. To je už naprostý unikát, protože ručně se závory ovládají již jen zřídka. Hláskař kromě svých dopravních povinností je i osobním pokladníkem, to znamená, že navíc ještě prodává jízdenky národního dopravce. Jedinou moderní technikou tak v celém objektu zůstává počítač sloužící právě k výdeji jízdenek. Jinak je kompletně zařízení pozůstatkem minulosti.

Původně byla hláska jednosměrná ze směru od Skrochovic a mezi sousední jednosměrnou hláskou Neplachovice ze směru od Opavy, která dnes již neexistuje, se dával traťový souhlas. V červenci 1973 vznikla v Holasovicích obousměrná hláska. „Do 90. let minulého století zde bylo i nákladiště s manipulační kolejí, kde se vykládalo uhlí, stavební materiál a nakládaly cihly z nedaleké cihelny. Na podzim se přes Holasovice vozila řepa do vávrovického a skrochovského cukrovaru,“ vzpomíná bývalý přednosta stanice Opava východ a historik Jiří Valeček.

Trať letos zmodernizují, ovládána bude dálkově

Hláska v Holasovicích ale nebude mít také dlouhého trvání, protože manažer infrastruktury plánuje dálkové ovládání z jednoho místa ve stanici Krnov. Automatická hradla jsou naplánována nejen mezi Krnovem a Skrochovicemi, ale i v úseku Skrochovice – Opava západ. Mezi západním a východním nádražím v Opavě bude k dispozici automatické hradlo s jedním oddílem. Většina přejezdů bude vybavena přejezdovým světelným zabezpečovacím zařízením, některé i závorami. Brzy by se pak na trati měla zvýšit i maximální rychlost a tím pádem se celé stávající zabezpečovací zařízení stane už jen zajímavou železniční historií.


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.3

Další články této rubriky

RegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České LípyRegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České Lípy

11.10.2021 - Na lince U11 Postoloprty – Louny – Česká Lípa nově nasazují České dráhy čtyři motorové vozy řady 841.2 Stadler RegioShuttle RS1. Celkem 22 vozů zakoupily ČD na konci loňského roku od německého dopravce SWEG. Vlaky projdou… »

 Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy

8.10.2021 - Do roku 2025 hodlají České dráhy pořídit další tři vícesystémové lokomotivy Siemens Taurus. Dvě už firma ve svém vozidlovém parku má, další čtyři zakoupila před pár týdny od společnosti Wiener Lokalbahnen Cargo. Stroje řady… »

ČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou OsoblažkuČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou Osoblažku

29.9.2021 - Na Osoblažku, úzkorozchodnou trať spojující Osoblahu s Třemešnou ve Slezsku, vyjede modernizovaná lokomotiva 705.914, která byla od roku 2016 mimo provoz. Stroj dostane nový motor, opravy se dočká i skříň. Na opravě pracuje… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika