Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Poslední hlásce ve slezských Holasovicích zvoní umíráček

Poslední hlásce ve slezských Holasovicích zvoní umíráček

8.4.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Zastávku Holasovice, která se nachází na trati 310 mezi Opavou a Krnovem, lze bezpochyby považovat za železniční skanzen. Je to patrně poslední hláska v celém Moravskoslezském kraji. Jde o raritu i v celostátním měřítku, neboť takových objektů s ručně ovládanými mechanickými návěstidly a současně i mechanickými závorami na kliku zůstalo na tuzemské železniční síti opravdu minimum. Její dny jsou však pomalu sečteny.

Poslední hlásce ve slezských Holasovicích zvoní umíráček

Obsluha řídí sled vlaků, stahuje závory a prodává jízdenky

Samotná staniční budova je typem hrázděné stavby konstruované z hraněných svislých a vodorovných trámků zpevněných šikmými vzpěrami, vnitřní prostor je pak vyplněn cihlami a omítkou. Původní čekárna pochází z konce 19. století. Pákové mechanické zařízení, jímž se ovládají návěstidla, obsluhuje v železniční zastávce zaměstnanec, takzvaný hláskař. Řídí sled vlaků v daných prostorových oddílech mezi stanicemi Opava západ a Skrochovice. Současně sleduje činnost světelného přejezdového zabezpečovacího zařízení na kontrolní skříňce z nedalekého přejezdu a ručně ovládá mechanické závory na přilehlé komunikaci. To je už naprostý unikát, protože ručně se závory ovládají již jen zřídka. Hláskař kromě svých dopravních povinností je i osobním pokladníkem, to znamená, že navíc ještě prodává jízdenky národního dopravce. Jedinou moderní technikou tak v celém objektu zůstává počítač sloužící právě k výdeji jízdenek. Jinak je kompletně zařízení pozůstatkem minulosti.

Původně byla hláska jednosměrná ze směru od Skrochovic a mezi sousední jednosměrnou hláskou Neplachovice ze směru od Opavy, která dnes již neexistuje, se dával traťový souhlas. V červenci 1973 vznikla v Holasovicích obousměrná hláska. „Do 90. let minulého století zde bylo i nákladiště s manipulační kolejí, kde se vykládalo uhlí, stavební materiál a nakládaly cihly z nedaleké cihelny. Na podzim se přes Holasovice vozila řepa do vávrovického a skrochovského cukrovaru,“ vzpomíná bývalý přednosta stanice Opava východ a historik Jiří Valeček.

Trať letos zmodernizují, ovládána bude dálkově

Hláska v Holasovicích ale nebude mít také dlouhého trvání, protože manažer infrastruktury plánuje dálkové ovládání z jednoho místa ve stanici Krnov. Automatická hradla jsou naplánována nejen mezi Krnovem a Skrochovicemi, ale i v úseku Skrochovice – Opava západ. Mezi západním a východním nádražím v Opavě bude k dispozici automatické hradlo s jedním oddílem. Většina přejezdů bude vybavena přejezdovým světelným zabezpečovacím zařízením, některé i závorami. Brzy by se pak na trati měla zvýšit i maximální rychlost a tím pádem se celé stávající zabezpečovací zařízení stane už jen zajímavou železniční historií.


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.3

Další články této rubriky

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika