Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Zima na okruhu ve Velimi ve znamení zkoušek dravců z Alstomu

Zima na okruhu ve Velimi ve znamení zkoušek dravců z Alstomu

6.5.2015 – autor: DANIEL LOS

Klimatické podmínky v Česku byly začátkem letošního roku mírné. Větší zájem zákazníků o zkušební okruh ve Velimi to však nepřineslo. V první lednové dekádě se tak otevřel prostor pro dokončení jedné fáze modernizace zabezpečovacího zařízení, kdy byly podél tratě velkého zkušebního okruhu (VZO) umístěny počítače náprav a v dopravní kanceláři instalována nová kolejová deska. Dispečer řídící drážní provoz na vlečce tak nyní má přehled o pohybu zkoušených vozidel po trati.

Zima na okruhu ve Velimi ve znamení zkoušek dravců z Alstomu

Ruch na zkušebním okruhu však v zimě zcela neutichl. Objevila se tu například elektrická jednotka z rodiny Alstom X60B, Pendolino polského národního dopravce a také dva tuzemští zástupci – lokomotiva řady 741.7 z CZ LOKO kvůli funkční zkoušce protismyku a v únoru rovněž pouze na jednu zkušební jízdu lokomotiva 380 007-5.

Alstom jako předvoj několika velkých projektů

Jedním z dlouhodobých zákazníků ZC Velim je Siemens, jenž zde zkouší s drobnými přestávkami od roku 2008. Od poloviny roku 2012 je tu s lokomotivami Vectron dokonce nepřetržitě, stejně tak Bombardier, ať již německý, francouzský nebo italský. Přesto zde minimálně ve druhé polovině loňského roku chyběl zákazník, který by trvale využíval pět i více pevně rezervovaných směn týdně po dobu několika měsíců. Proto se napjatě očekával příjezd elektrické jednotky z rodiny Coradia Nordic s označením X60B. Zkoušky byly zastřešeny německou pobočkou firmy Alstom v Salzgitteru.

Jednotka přijela pouze s týdenním zpožděním 16. ledna a ihned začala s testy, aby úspěšně zvládla všechny naplánované zkoušky. Není však úplnou novinkou, byla zde zkoušena již v roce 2005, ale její hlavní komponenty doznaly zásadní modernizace. Ta vyžadovala provedení nových testů. Jednalo se především o nové brzdové, trakční systémy, bezpečnostní a zabezpečovací zařízení (ETCS L2). Pokusy jsou zaměřeny zejména na finální nastavení těchto systémů, výkonnostní zkoušky a homologaci vozidla, a to jak v prázdném, tak i v loženém stavu.

Jednotka je šestivozová a je provozována pouze na jednom napěťovém systému AC 15 kV/16⅔ Hz. V únoru využíval zákazník až osm denních směn týdně a testy by podle plánu měly skončit na přelomu dubna a května. Jednotka se poté vrátí zpět domů a bude zajišťovat osobní dopravu v oblasti hlavního města Švédského království Stockholmu. Alstom tak zahájil rok, v němž se očekávají další velké projekty a zkoušky úplně nových vozidel.

Okruh posloužil i jako místo pro prezentaci zákazníkům

Alstom je jedním ze tří německých firem zkoušejících vozidla ve Velimi, dohromady se jedná o celkem čtyři projekty. Bombardier totiž kromě dlouhodobě zkoušených lokomotiv Traxx AC3 (ř. 187), které v první třetině roku čeká zejména optimalizace softwaru a ladění protiskyku, provádí kontinuálně v závislosti na výrobním procesu technicko-bezpečnostní zkoušky (TBZ) vícesystémových elektrických lokomotiv Traxx F140 MS. Lokomotivy jsou zároveň oficiálně předávány zákazníkovi, nákladnímu dopravci Metrans. Jestliže stroje řad 386.010 a 011 loňský rok uzavřely, tak lokomotiva 386.012-9 byla prvním komerčním drážním vozidlem v roce 2015, které se rozjelo po trati VZO, a symbolicky tak zahájilo sezonu 2015. Za první dva měsíce byly provedeny zkoušky TBZ na lokomotivách 386.013, 014, 015 a 016. Testů poslední jmenované se zúčastnili dokonce i zástupci společnosti podílející se na financování těchto strojů.

To, že ZC není jen místem pro zkoušení drážní techniky, ale je vhodné i pro představení vozidla stávajícím či potenciálním zákazníkům a obchodním partnerům, dokazuje i další německý zástupce – firma Siemens. Je všeobecně známo, že lokomotiva Vectron nebyla vyrobena „na míru“ pro jednoho zákazníka, ale naopak sledovala rostoucí trend modulárních vozidel (podobně jako německý Bombardier se svou rodinou Traxxů), která jsou na první pohled od sebe k nerozeznání, co se týče tvaru a délky skříně a rozvoru podvozků. Zásadní rozdíl je ale v trakční výzbroji, typech sběračů a instalovaných zabezpečovacích systémech. Poté už záleží pouze na zákaznících, ve kterých evropských státech budou jezdit. Siemens zejména díky svému pražskému zastoupení si ZC Velim vybírá pro prezentaci produktů poměrně často a nejinak tomu bylo i 12. února, kdy byly lokomotivy Vectron představeny zástupcům jednoho z významných nákladních dopravců.

Ve stejném týdnu se uskutečnil i kurz zaměřený na korektivní a preventivní údržbu těchto modulárních lokomotiv, který byl určen pro zaměstnance Siemensu. I pro tento účel poskytuje ZC zázemí v podobě vybavené zasedací místnosti pro teoretickou část školení. Podobný kurz uspořádal i Alstom na začátku zkoušek jednotky X60B. Někteří zákazníci při jízdních zkouškách školí strojvedoucí. 

Návrat polského Pendolina

Po osmi měsících se do Velimi vrátila na zkoušky elektrická jednotka ED250, kterou pro polského národního dopravce, podobně jako její starší kolegyni řady 680 pro České dráhy, vyrobila firma Alstom v pobočce v italském Saviglianu. Většina zkoušek probíhá v Polsku na tamním zkušebním okruhu nebo na tratích PKP. Protože je stále zájem, aby toto Pendolino, které je od českého odlišné tím, že nemá instalovanou funkci naklápění, zajíždělo i na síť SŽDC, zbývalo dokončit zkoušky vlakového zabezpečovače MIREL, které provedli specialisté Zkušební laboratoře VUZ. Kromě toho si zákazník provedl při jízdních a stacionárních zkouškách vnitřní a vnější měření EMC na střídavém napěťovém systému 25 kV/50 Hz.

Po pěti měsících restartoval aktivity i holandský NedTrain. Oproti italskému Alstomu ale byly čtyři osobní vozy s označením ICRm nepřetržitě odstaveny ve ZC a připraveny ke zkouškám. Proběhla poslední fáze brzdových zkoušek v různých stavech ložení. Projekt byl ukončen v březnu.

Nechyběli ani zástupci z Česka

Nutno přiznat, že zástupci českých výrobců vozidel nejsou nyní tolik k vidění. Letos představí nejvýznamnější tuzemský výrobce kolejových vozidel Škoda zbrusu novou elektrickou nízkopodlažní jednotku určenou pro dálkovou dopravu v ČR, která vychází z koncepce osvědčené jednotky RegioPanter. Typové zkoušky mají proběhnout na elektrické jednotce NIM Express, která je určena pro provoz na síti Deutsche Bahn Netz mezi městy Norimberk a Mnichov. Na jaře budou ještě finišovat technicko-bezpečnostní zkoušky posledních dvou jednotek RegioPanter objednaných Českými drahami pro regionální dopravu.

V prvních dvou měsících se na jeden den v lednu ve ZC ukázala lokomotiva řady 741.7 z CZ LOKO kvůli funkční zkoušce protismyku a v únoru rovněž pouze na jednu zkušební jízdu lokomotiva 380 007-5 po vyvazovací opravě v šumperském závodě Pars nova.         


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 4.33

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika