Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Fotogalerie: Skromný čtyřkolák slaví stovkuFotogalerie: Skromný čtyřkolák slaví stovku

22.6.2017 - Jakkoli se to může zdát poněkud zvláštní a těžko uvěřitelné, první, ale i druhá světová válka, přinesly nebývalý rozvoj dopravy. Pro železnici i pro železniční průmysl představovaly oba tyto kruté konflikty překvapivě velký rozmach. A tak není divu, že právě před sto lety byla v lokomotivce Breitfeld a Daněk ve Slaném vyrobena lokomotiva 170.323 (později u ČSD jako 434.0148). »

Na letiště vlakem, ale ne hnedNa letiště vlakem, ale ne hned

10.4.2017 - Frankfurt, Londýn, Mnichov, Atlanta, Tokio, nově Vídeň, ale také Drážďany, Varšava, nebo Ostrava. Co mají tato města společného? Železniční spojení center s mezinárodním letištěm. Po bok těchto sídel by se měla za čas přidat i Praha. O vybudování železnice na letiště v Ruzyni a modernizaci trati do Kladna se mluví už od 90. let. Po letech přešlapování se snad konečně začíná blýskat na lepší časy. »

Železniční tunely: romantiku vystřídala rychlostŽelezniční tunely: romantiku vystřídala rychlost

21.2.2017 - Jen máloco dává železnici tak romantickou podobu jako tunely. Stavitelé je budovali zejména na vrcholech horských masivů, aby jimi co nejvíce snížili výšku, do které musí vlak k jejich překonání vystoupat. Stavěly se ale i v úzkých údolích vodních toků se strmými břehy a ostrými meandry, aby se železnici podařilo co nejlépe zakomponovat do původního reliéfu krajiny. »

Spolehlivé Kredence sloužily přes půl stoletíFotogalerie: Spolehlivé Kredence sloužily přes půl století

2.12.2016 - Snad každá železniční správa v historii provozovala vozidlo, které se díky designu či provozní spolehlivosti stalo skutečnou legendou na kolejích. Zmínit můžeme například známé německé motorové jednotky řady VT 18.16, pozdější řady 175, které u nás dlouhá léta zajišťovaly mezinárodní spoj Vindobona. U nás můžeme za vozy s přívlastkem legendární označit poválečné motorové vozy M 262.0 (později označené řadami 830 a 831), které nejenže jezdily na většině tehdejších neelektrifikovaných tratí, ale vydržely v provozu neuvěřitelných šedesát let. »

Zrod cyklostezek aneb druhý život železniceZrod cyklostezek aneb druhý život železnice

11.11.2016 - Co se zrušenými tratěmi? Jednou z možností je vybudování cyklostezky, v Česku již vcelku obvyklá praxe. Výrazný a veskrze malebný krajinotvorný prvek nadále plní účel dopravní cesty a může přispět i k rozvoji turistiky a cestovního ruchu. A v neposlední řadě je pozemek alespoň zakonzervován pro případné obnovení železnice. Drážní budovy pak mohou nově sloužit coby ubytovny či půjčovny kol. Jak celý proces zprovoznění stezky vypadá? »

Stejnosměrný či střídavý? Dvojvládí na tratích skončíStejnosměrný či střídavý? Dvojvládí na tratích skončí

25.10.2016 - Čeká nás to v budoucnu také. O změně napájecí soustavy ze stejnosměrné na střídavou se u nás mluví stále častěji. Touto cestou se už například vydalo sousední Slovensko. A i v jiných evropských státech se jasně ukázalo, že pro potřeby neustále se rozvíjející železniční sítě a rostoucí výkony je daleko vhodnější právě střídavé napájení. »

Malé Bobiny: skvělé pomocnice na LipněMalé Bobiny: skvělé pomocnice na Lipně

27.9.2016 - Když se koncem 40. let rozběhly práce na přípravě stavby lipenské přehrady, bylo nutné řešit i další otázky spojené s jejím vznikem. Vymyslet se musel způsob návozu stavebního materiálu pro budování přehradní hráze, která 45 kilometrů dlouhé vodní dílo zakončuje. Úloha připadla na tehdy významně preferovanou železnici, a tak už v roce 1948 vznikla objednávka na čtyři elektrické lokomotivy původní řady E 422.0 – později označené číslicí 100, jimž železničáři přezdívají Kapesní nebo také Malé Bobiny. »

V hlavní roli železniceV hlavní roli železnice

19.9.2016 - Že se vlaky, nádraží a železničáři čas od času dostanou na filmové plátno nebo televizní obrazovky, není nic překvapivého. Ale už málokdo se pozastaví nad tím, jak složité a pracné je vyhledat vhodné lokace, připravit exteriéry, obstarat vhodná vozidla, popřípadě vyběhat nejrůznější povolení. A ve filmu jsou nakonec z půldenního natáčení třeba dva desetivteřinové záběry a ještě se pak ozvou „odborníci“, že filmaři vybrali špatnou lokomotivu, že tyhle vagony v oné době nemohly jezdit a nádraží vypadalo úplně jinak. »

Cestování do škol: slevy už za Habsburků Cestování do škol: slevy už za Habsburků

12.9.2016 - Nový školní rok je za dveřmi a s ním přichází i pravidelný zářijový nárůst cestujících žáků a studentů. Připravili jsme proto ohlédnutí za cestováním školáků v dobách dávno minulých. Jak se v průběhu mnoha let změnily tarify a způsob odbavení? A co komfort? Lze vůbec porovnávat kvalitu cestování za monarchie a nyní? »

Albatros: byla jsi kouzelná, nezapomenemeAlbatros: byla jsi kouzelná, nezapomeneme

29.8.2016 - 15. říjen 1976. Nic nenasvědčovalo tomu, že se tento sychravý pátek zapíše do železničních dějin této země. Opak byl ale pravdou – potichu skončil pravidelný provoz Albatrosů, nejdokonalejších parních rychlíkových lokomotiv ČSD. Dokonce ani strojní četa, která lokomotivu 498.103 tehdy odstavila, vůbec nic netušila. Úplně poslední intermezzo odehrál Albatros na podzim roku 1978, kdy krátce jezdil z Brna do Přerova stroj 498.106. Ovšem to už byly definitivně poslední jízdy v rámci epizody spojené s budoucím předáním této lokomotivy pro Národní technické muzeum v Praze. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | 251 | 252 | 253 | 254 | 255 | 256 | 257 | 258 | 259 | 260 | 261 | 262 | 263 | 264 | 265 | 266 | 267 | 268 | 269 | 270 | 271 | 272 | 273 | 274 | 275 | 276 | 277 | 278 | 279 | 280 | 281 | 282 | 283 | 284 | 285 | 286 | 287 | 288 | 289 | 290 | 291 | 292 | 293 | 294 | 295 | 296 | 297 | 298 | 299 | 300 | 301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 | 311 | 312 | 313 | 314 | 315| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika