Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Zabezpečovače u sousedů: Jiný kraj, jiný mrav
13.9.2012 - Kontrola činnosti strojvedoucího prostřednictvím vlakového zabezpečovače je dnes již nedílnou součástí železničního provozu. Také železnice států, které sousedí s Českou republikou, využívají různé systémy, jejichž funkce i princip činnosti se mírně liší. »
Německá revoluce v dálkové dopravě nese jméno ICx
30.8.2012 - Park vozidel pro dálkovou dopravu Německých drah má v blízké budoucnosti projít radikální změnou. Deutsche Bahn (DB) zařadí do provozu už v roce 2016 zcela nové jednotky ICx od společnosti Siemens. Progresivní konstrukce novinky klade důraz nejen na pohodlí pro cestující, ale svým chytrým řešením také na nízké náklady pro provozovatele. »
Východní trhy lákají evropské výrobce vozidel
9.8.2012 - Velké mezinárodní firmy i silní národní výrobci si dávno uvědomili, že ruský a čínský trh představují obrovský potenciál. Částečně to platí i pro další trhy států bývalého východního bloku. Ve střední i východní Evropě už jezdí po kolejích čím dál více osvědčených vozidel světové kvality. Některá byla vyrobena i v České republice. »
Maďarský národní dopravce sází na státní podporu
26.7.2012 - Maďarsko se netají tím, že jeho železnice byla v minulosti opomíjena a zanedbávána. Maďarské státní železnice MÁV (Magyar Államvasutak) proto procházejí restrukturalizací a modernizací. Financování služeb ve veřejném zájmu má však letos projít výraznou změnou, která se dotkne i národního železničního dopravce. »
Polská bublina praskla, projekt rychlotratí se odkládá
16.7.2012 - Měl to být projekt, který by katapultoval Polsko mezi vyspělé evropské země, aspoň co se týče rychlosti železniční dopravy. Počítalo se s tím, že výstavba první části skončí už v roce 2014. Loni v prosinci ale polští politici přiznali barvu: nejsou peníze. Prioritou se stává postupné zvyšování rychlostí, především na úseku z Varšavy do Katovic a Krakova. »
V Itálii se rozhodli, že zabarví rychlost do červené
28.6.2012 - Nejrychlejší vlak Evropy vyrazil koncem dubna na italské koleje. Společnost Nuovo Trasporto Viaggiatori, založená v roce 2006, objednala u firmy Alstom vysokorychlostní vlaky nové generace označované jako Italo nebo AGV, což je zkratka pro Automotrice à Grande Vitesse. »
Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo
4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní památku měl Petr Prokeš od narození, co by kamenem z pešunku dohodil, a po většinu života se věnuje jejímu rozvoji. Letos již profesně naplno. Co se tedy na zubačce chystá? »
Na Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídím
29.8.2024 - Povídání s Ivem Valáškem vzniklo cestou mezi Prahou a Pardubicemi na palubě Pendolina. Kromě služby dráze ale svůj život zasvětil také službě vlasti. V Aktivních zálohách ozbrojených sil České republiky zatím plnil naštěstí jen nebojové povinnosti, jak ale sám říká, když se zavelí, je třeba být připravený. To ostatně svým způsobem platí i na železnici… »
Nejlepší je, když se podaří cestujícím pomoct
30.7.2024 - Ke dráze vedou různé cesty. Michalu Vyskočilovi stačilo nějakou dobu pravidelně dojíždět z Vraného nad Vltavou do Prahy a poslouchat vyprávění tamější vlakvedoucí o strastech, ale hlavně krásách práce na železnici, až se na pozici vlakvedoucího ocitl i on sám. „Je to nesmírně rozmanitá práce,“ oceňuje zpětně odvážné rozhodnutí vyměnit kancelář za palubu vlaku. A to nejen těch dálkových, ale dokonce i parních. »
Začínal jako hasič, teď vozí náklady
27.6.2024 - Láká vás dráha? Strojvedoucího Aleše Nováka přitahovala odmala. Nejprve si ale splnil jiný sen – vystudoval a stal se profesionálním hasičem. Přestože se vždy věnoval modelové železnici, nakonec ho přece jen přitáhly i skutečné koleje. Dlouholetou touhu usednout do lokomotivy převedl ve skutečnost až ve třiačtyřiceti letech. A jak říká, bylo to skvělé rozhodnutí. „Jezdím už pár let, ale stále se do práce těším. Nejvíce na to, že každá směna je jiná.“ »
Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | 251 | 252 | 253 | 254 | 255 | 256 | 257 | 258 | 259 | 260 | 261 | 262 | 263 | 264 | 265 | 266 | 267 | 268 | 269 | 270 | 271 | 272 | 273 | 274 | 275 | 276 | 277 | 278 | 279 | 280 | 281 | 282 | 283 | 284 | 285 | 286 | 287 | 288 | 289 | 290 | 291 | 292 | 293 | 294 | 295 | 296 | 297 | 298 | 299 | 300 | 301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 | 311 | 312 | 313 | 314 | 315| »