Železničář / Zahraničí / Japonci představili nový šinkansen E8 s maximální rychlostí 300 km/h
Japonci představili nový šinkansen E8 s maximální rychlostí 300 km/h
30.4.2023 – autor: PETR SLONEK
Japonský dopravce JR East představil společně s výrobcem Hitachi Rail ve středisku kolejových vozidel v Rifu v prefektuře Miyagi novou generaci rychlovlaků šinkansen. Jedná se o první sedmivozovou jednotku, která dostala označení E8. Vyrazí na trasu Jamagata šinkansen a propojí Tokio s městem Shinjō v prefektuře Jamagata.
Nový vlak dosahuje maximální rychlosti 300 km/h a po absolvování všech předepsaných testů nahradí generaci E3. Oproti svým předchůdcům nabídne cestujícím více prostoru včetně míst pro přepravu vozíčkářů a je rovněž o 25 km/h rychlejší. Stávající soupravy E3 mohou jezdit maximálně 275 km/h. Řada E8 má modernější design. Exteriér je fialový a bílý, což představuje ptáka z prefektury Jamagata, kachnu mandarinskou a sníh na hoře Zao. Bokem vozu prochází žlutá čára, která symbolizuje světlici, prefekturní květinu. Výrobce také drží trend japonského průmyslu, jímž je prodlužování přídě vozidla, a to s ohledem na lepší aerodynamiku a nižší hlučnost. Mezi stanovištěm strojvedoucího a přední částí vozu ční devět metrů dlouhý nos, což je o tři metry více, než má současná řada E3. Souprava je zároveň navržená tak, aby si poradila i s obrovským množstvím sněhu na trati vedoucí přes hory do Jamagaty.
Zajímavostí je i číslování vozů. Kvůli plánovanému spojování s desetivozovými jednotkami E5 obdržely čísla 11 až 17. Všechna sedadla jsou vybavená elektrickými zásuvkami, nechybí velké úložné prostory pro zavazadla. Samozřejmostí je místo pro invalidní vozíky. Každá jednotka se skládá z pěti vložených a dvou koncových vozů. Nabízí 329 míst ve druhé a 26 míst v první třídě. Vlak má rozchod 1 435 mm a může využívat napájení 25 kV 50 Hz na Tohoku Shinkansen HSL a 20 kV 50 Hz na úseku Fukušima – Shinjo. Sběrače jsou umístěny na vozech 12 a 16.
První vlak, který Hitachi vyrábí společně s firmou Kawasaki, byl do Sendai dopraven 30. ledna po moři. Zkušební provoz začal 27. února. Nyní se jednotky testují a zároveň se na nich školí strojvedoucí. Očekává se, že do plného komerčního provozu vstoupí na jaře roku 2024.
Další články této rubriky
Na Slovensku vyjela poslední ze čtyř pořízených jednotek KISS
3.10.2024 - Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nasadila počátkem srpna do ostrého provozu čtvrtou jednotku KISS. Cestující začala vozit na trasách Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Trenčín. Jedná se o poslední z objednaných… »
DB prohloubily ztrátu, budou propouštět
30.9.2024 - Hospodaření německé společnosti Deutsche Bahn skončilo v první polovině letošního roku opět v červených číslech. Dopravce výrazně prohloubil ztrátu na 1,2 miliardy eur, v přepočtu asi 30,5 miliardy Kč, zatímco loni ve stejném… »
Alstom vyrobí jednotky pro kolínský S-Bahn
19.9.2024 - Společnost Alstom vyhrála zakázku na dodávku 90 příměstských jednotek Adessia Stream. Vlaky si objednaly místní dopravní svazy go.Rheinland a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) a nasadí je na spoje v síti S-Bahn v okolí Kolína nad… »