Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Dieselové vlaky ve Westerwaldu ustoupí bateriovým

Dieselové vlaky ve Westerwaldu ustoupí bateriovým

31.3.2023 – autor: PETR SLONEK

Společnost Siemens Mobility uspěla ve výběrovém řízení dopravce Hessische Landesbahn (HLB) na dodávku nových dvouzdrojových elektrických trakčních jednotek. Dodá tři dvouvozové bateriové vlaky Mireo Plus B pro tratě v Horním a Dolním Westerwaldu v Hesensku. Jedná se o pilotní železniční projekt bezemisní mobility HLB.

Dieselové vlaky ve Westerwaldu ustoupí bateriovým

Obě trasy se vyznačují náročným stoupáním a společně s neelektrifikovanými úseky vyžadují vysoce výkonné vlaky. Jednotky Mireo Plus B jsou díky vysokému výkonu při trolejovém i akumulátorovém napájení pro tyto podmínky ideální. Výměnou naftových vozidel za dvouzdrojová se v regionu podaří dosáhnout výrazných úspor emisí CO2 a snížit hladinu hluku i emisí zdraví škodlivých výfukových plynů.
Každá jednotka má v nízkopodlažním prostoru troje dvoukřídlé dveře po obou stranách, které umožní rychlý nástup a výstup cestujících. Vozidla jsou vybavena sběrači proudu pro provoz pod trakčním vedením a akumulátorovými bateriemi pro provoz na neelektrifikovaných úsecích. Při napájení z baterie je dojezd na sklonově náročných tratích přibližně 80 kilometrů bez dobíjení. Vlaky nabídnou 126 míst k sezení a přepravu jízdních kol, dětských kočárků i osob na vozíku.

Provoz na dvou tratích
Nová bezemisní vozidla pojedou na trati Oberwesterwaldbahn (OWB) z Limburgu do Altenkirchenu, Au a Siegenu a na dráze Unterwesterwaldbahn (UWB) mezi Limburgem, Montabaurem a Siershahnem. OWB měří 115 kilometrů a součástí je i 75kilometrový úsek bez elektrického trakčního vedení. Nabíjení vozidlových akumulátorových baterií se plánuje staticky za stání v Limburgu a dynamicky za jízdy v úseku Au – Siegen. Neelektrifikovaný úsek na trati UWB je dlouhý přibližně 35 kilometrů, a soupravy tak mohou jezdit tam i zpět bez statického dobíjení v obratové koncové stanici. Na obou tratích zastaví ve více než 50 zastávkách. Jak pří jízdě po spádu, tak i při zastavovaní budou využívat vysoce výkonnou elektrodynamickou rekuperační brzdu, a tím ušetří elektrickou energii a prodluží dojezd vozidla z akumulátorové baterie. V provozu by se nové jednotky měly objevit do konce roku 2025.

Vývoj také v Česku
Na návrhu technického řešení těchto dvouzdrojových vozidel se významně podílejí i vývojová pracoviště Engineeringu Siemens Mobility v ČR. Řeší konstrukční skupiny v mechanické i elektrické části vozidla včetně jeho nadřazeného řízení. „Bezemisní kolejová vozidla pro městskou hromadnou dopravu, konvenční i vysokorychlostní železnici jsou a i nadále budou spojená s liniovým elektrickým napájením. To dává vozidlům vysokou výkonnost, nízkou energetickou náročnost a bezemisní provoz. Přicházejí však nové technické možnosti – kombinace trolejového napájení a lithiových akumulátorů umožňuje odstranit emise a zvyšovat rychlost dopravy i na železničních tratích, které nejsou vybaveny liniovým trakčním vedením. Dvouzdrojová vozidla trolej/akumulátor (BEMU), typu Mireo Plus B, které nyní vyvíjíme v Siemens Mobility, jsou proto vhodným řešením pro zajištění udržitelné bezemisní rychlé a pohodlné železniční dopravy v částečně liniově elektrizované železniční síti. Ta je v evropských zemích obvyklá,“ řekl vedoucí týmu Roman Prell. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Na Slovensku vyjela poslední ze čtyř pořízených jednotek KISSNa Slovensku vyjela poslední ze čtyř pořízených jednotek KISS

3.10.2024 - Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nasadila počátkem srpna do ostrého provozu čtvrtou jednotku KISS. Cestující začala vozit na trasách Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Trenčín. Jedná se o poslední z objednaných… »

DB prohloubily ztrátu, budou propouštětDB prohloubily ztrátu, budou propouštět

30.9.2024 - Hospodaření německé společnosti Deutsche Bahn skončilo v první polovině letošního roku opět v červených číslech. Dopravce výrazně prohloubil ztrátu na 1,2 miliardy eur, v přepočtu asi 30,5 miliardy Kč, zatímco loni ve stejném… »

Alstom vyrobí jednotky pro kolínský S-BahnAlstom vyrobí jednotky pro kolínský S-Bahn

19.9.2024 - Společnost Alstom vyhrála zakázku na dodávku 90 příměstských jednotek Adessia Stream. Vlaky si objednaly místní dopravní svazy go.Rheinland a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) a nasadí je na spoje v síti S-Bahn v okolí Kolína nad… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika