Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Vlaky jezdí v Praze v systému PID už 25 letVlaky jezdí v Praze v systému PID už 25 let

3.4.2019 - Již několik let v Praze a jejím okolí funguje systém linek zvaných Esko. Tyto vlakové spoje, které zabezpečují až na dvě kratší linky výhradně České dráhy, jsou obsluhovány z velké části moderními elektrickými a motorovými jednotkami a nabízejí většinou nejrychlejší variantu spojení oblastí Středočeského kraje s hlavním městem. Samotná historie začlenění železnice do pražské veřejné dopravy se začala psát již 30. září 1992, kdy byla podepsána smlouva mezi Prahou a tehdejší státní organizací ČSD. »

Legendární Kredence letos slaví sedmdesátinyLegendární Kredence letos slaví sedmdesátiny

19.3.2019 - Motorový vůz původní řady M 262.0 letos oslaví už sedmdesát let od zahájení sériové výroby. Jeho provoz je úzce spojený s poválečnou obnovou Československa a motorizací provozu u tehdejších ČSD. Zpočátku se tato vozidla uplatnila ve vozbě nejen osobních vlaků, ale třeba i rychlíků na hlavních neelektrizovaných tratích, později sloužily i na lokálkách. Díky moderní nadčasové konstrukci a na svou dobu nezvykle komfortnímu interiéru vydržely vozy v pravidelném provozu takřka šedesát let. »

Osoblažská úzkokolejka oslavila 120 let Osoblažská úzkokolejka oslavila 120 let

24.2.2019 - První železnice se do Osoblažského výběžku dostala již v roce 1872. Jednalo se o odbočku Moravské centrální dráhy vedoucí z Krnova do tehdy pruského města Ziegenhals, dnešních Gluchołaz. Železnice míjela chudé a málo průmyslově vyspělé Osoblažsko. O spojení s okolním světem však usiloval osoblažský cukrovar, který byl největším podnikem v okolí, a železnice by mu přinesla lepší možnosti uplatnění. »

Lokomotivní řada 169: Asynchron pohřbila dobaLokomotivní řada 169: Asynchron pohřbila doba

21.2.2019 - Přesně před 30 lety vyjel na koleje první vlak Československých státních drah (ČSD) s moderní lokomotivou poháněnou asynchronními motory. Stalo se tak na trati z pražského hlavního nádraží do Benešova u Prahy. Měl číslo 8207, z Prahy se vydal v 10:15 hodin a do cíle dorazil o více než hodinu později. Dlužno podotknout, že lokomotiva s inovačním technickým řešením přímého pohonu dvojkolí bez převodovky dnes chátrá na dvoře lokomotivky a ČSD, respektive ČD nikdy nepatřila. »

První páry ve Skalici aneb vzpomínka na malý železniční uzelPrvní páry ve Skalici aneb vzpomínka na malý železniční uzel

6.2.2019 - Její stavba nebyla úplně jednoduchá, zejména kvůli četným tunelům a přemostěním i odporu obyvatel. A také provoz na trati byl zpočátku nerentabilní. Přesto železnice z Brna do Skalice nad Svitavou a České Třebové píše historii už dlouhých 170 let. Původní jednokolejná trať byla oficiálně uvedena do provozu 1. ledna 1849, zdvoukolejnění se uskutečnilo do roku 1869. »

Masarykův příjezd: okázalý návrat velkého státníkaMasarykův příjezd: okázalý návrat velkého státníka

18.1.2019 - Slavnostní, velkolepý, epochální, ale také jedinečný. Těmito přívlastky je možné popsat příjezd prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka z exilu zpět, do nově vzniknuvšího Československa. Do rodné země se „tatíček Masaryk“ vrátil koncem roku 1918 vlakem. Jeho lid ho vítal na nádražích i podél trati. Nedávno uplynulo sto let od této události. »

Málo známá minulost trati ze Smíchova na SmíchovMálo známá minulost trati ze Smíchova na Smíchov

7.1.2019 - Skutečnost, že na 110 kilometrech této trati je zlíchovský kostelík společně se železničními vozidly druhou nejfotografovanější svatyní v Česku (první je chrám na brněnském Petrově), je notoricky známá. Proslulé je i místo, odkud vznikají snímky vlaků s hradem Karlštejnem, či prostranství, odkud podnikoví fotografové závodu Škoda zvěčňovali nové lokomotivy u Bukovce. My se však zaměříme na málo známé a téměř nepublikované historické zajímavosti na železnici vedoucí z Prahy do Plzně. »

Rok 1838 důležitým milníkem v historii naší železniceRok 1838 důležitým milníkem v historii naší železnice

17.12.2018 - Přesně před 180 lety, konkrétně 11. listopadu 1838, vyjela z Rajhradu do Brna první parní lokomotiva na našem území. Nesla název Moravia a byla osobně řízená stavitelem trati, vrchním inženýrem Karlem Ghegou. Šlo zatím jen o neveřejnou zkušební jízdu, která se v ten samý den zopakovala celkem třikrát. Pro veřejnost byla dráha z Vídně do Brna otevřena ale až v následujícím roce, nicméně zkušební jízda se stala důležitým milníkem v historii našich železnic. »

Od elektrizace pražského uzlu uplynulo 90 letOd elektrizace pražského uzlu uplynulo 90 let

26.10.2018 - V roce 1928 byl zahájen pravidelný elektrický provoz na pražských železničních spojkách. Přestože se první elektrické vlaky po našich kolejích rozjely už o čtvrt století dříve z Tábora do Bechyně díky průkopníkovi elektrické trakce Františku Křižíkovi, zůstalo tehdy pouze u jedné trati. Tři roky před začátkem první světové války se elektrická vozba rozšířila na další jihočeskou trať z Rybníka (tehdy Certlova) do Lipna nad Vltavou, ale stále nebylo možné hovořit o systematické elektrizaci. »

Neuskutečněný projekt trati na PříbramskuNeuskutečněný projekt trati na Příbramsku

15.10.2018 - Podíváme-li se na železniční mapu České republiky, zjistíme, že je na ní prázdné místo bez přímé dálkové trati prakticky v jejím středu, a to ve směru východ–západ mezi městy Havlíčkův Brod a Plzeň. Odjakživa tak nákladní vlaky převážející zboží v relaci střední Morava–západní Čechy musely jezdit oklikou přes Kolín a Prahu nebo přes Tábor a Strakonice. Přitom nechybělo mnoho a spojnice zde mohla vyrůst. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika