Železničář / Zpravodajství / Týniště nad Orlicí dostalo zpět krásný historický vzhled
Týniště nad Orlicí dostalo zpět krásný historický vzhled
2.12.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Donedávna omšelá popelka, dnes jeden z nejhezčích objektů svého druhu v Královéhradeckém kraji. Výpravní budova v Týništi nad Orlicí se vrátila ke svým kořenům sahajícím do 19. století. V uplynulých dvou letech dělníci postupně odstranili neautentické přístavby. Náklady dosáhly přibližně 28 milionů korun, z toho 18 milionů hradily České dráhy a 10 milionů SŽDC.
Týnišťské nádražní budovy jsou velkou raritou. Postaveny byly v letech 1874–1875 coby dvě skoro identické symetricky umístěné podle vzoru společnosti Rakouské severozápadní dráhy. Ta byla také první, která město Týniště „dobyla“ roku 1874 a hned rok na to konkurenční StEG zahájil provoz z Chocně do Broumova. Budovy vyrostly na ostrově mezi kolejištěm obou zřejmě nepříliš spolupracujících společností, protože zpočátku ani nebyly propojeny. Koncem 60. let se prostor mezi budovami zastřešil a na této částečně zasklené verandě vznikly i kiosky. Těchto i dalších neautentických přístaveb se obě stavby nyní zbavily. Západní budova SŽDC slouží také jako dopravní kancelář. Východní, která patří Českým drahám, vedle útočiště vlakových čet a dalšího zázemí má hlavně moderní vestibul s pokladnami a prodejnou. Vedle funkčnosti byl objektu vrácen opravdu historický vzhled.
Nejdříve se opravilo přednádraží
Už před čtyřmi lety město nechalo opravit přednádraží. Loni odstartoval největší balík prací pod taktovkou SŽDC. V rámci rekonstrukce kolejiště, která byla součástí celkové modernizace trati do Solnice, vznikly nové ostrovní nástupiště a podchody. Dělníci museli zdemolovat přístavbu odbavovací budovy a postavit novou odbavovací halu pro cestující. Tuto dílčí část provedla SŽDC v částce 10 milionů Kč. Letos České dráhy dokončily rekonstrukci výpravní budovy za 18 milionů korun. Projekt rekonstrukce zpracovala pardubická firma Prodin, zhotovitelem byl Chládek a Tintěra Pardubice. Vyřešit se musel stavebně technický stav objektu, zajistilo se rovněž lepší odbavení a informování cestujících a funkční propojení s terminálem města a stavbou SŽDC.
Rekonstrukce byla pojata jako komplexní a týkala se všech technických instalací v budově. Architekti navrhli odbourání většiny pozdějších přístaveb kromě dopravní kanceláře a otevření prostoru mezi původními historickými objekty. Dispoziční změny navrhli tak, aby vyhovovaly současným požadavkům na kulturu cestování. Upraveny byly služební místnosti a vznikly nové důstojnější komerční prostory pro odbavení cestujících. Budova dostala nová okna i dveře, střešní krytinu a byla rovněž zateplena. Samozřejmostí je bezbariérový přístup.
Frekventovaný terminál
Přestřižení pásky, naplánované na čtvrtek 19. listopadu, se vedle generálního ředitele společnosti Chládek a Tintěra Pardubice za zhotovitele ujali členové představenstva ČD Michal Štěpán a František Bureš, starostka města Jana Galbičková a náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje pro oblast dopravy Karel Janeček. Ten ve svém projevu poděkoval národnímu dopravci za to, že věnuje pozornost opravě staničních budov i v těch lokalitách, kde se nejedná o koridorové úseky.
František Bureš ve svém vystoupení podrobně informoval o rozsahu prováděných prací, přičemž ještě zdůraznil: „Jsem rád, že České dráhy doplnily na aktivity kraje a města a přispěly k naplnění myšlenky terminálu v Týništi nad Orlicí ve velmi krátkém období. Od rozhodnutí do realizace uběhlo necelých dvanáct měsíců."
Proč se pozornost Českých drah soustředila právě na výpravní budovu v Týništi nad Orlicí, vysvětlil člen představenstva ČD pro osobní dopravu Michal Štěpán. „Týniště v současnosti patří v Královéhradeckém kraji mezi tři nejfrekventovanější terminály. Význam je o to větší, že je sem soustředěna poměrně velká část přestupní frekvence. Z naší pozice realizátora dopravní obslužnosti a hlavně národního železničního dopravce, který zajišťuje síťové spojení dopravy v České republice, musíme pečovat o potřebné zázemí a poskytovat kvalitní služby našim zákazníkům.“
Další články této rubriky
ČD upraví okna pro snazší průchod mobilního signálu
13.10.2024 - České dráhy vypsaly veřejnou zakázku na dodavatele, který zajistí laserovou úpravu oken ve více než 200 vozech pro snazší průnik signálu do interiérů. Zakázka počítá s možností této úpravy až na 233 kolejových vozech řad,… »
NDŽ 2024 v České Třebové se přesouvá na druhou půlku října
10.10.2024 - Národní den železnice 2024 v České Třebové se uskuteční o víkendu 19. a 20. října. Těšit se můžete na přehlídku historické i moderní techniky, nostalgické jízdy, pestrý program pro rodiny s dětmi i noční show. Výtěžek z… »
Ceny jízdného na ČD pro rok 2025 od půlky prosince vzrostou o 4,9 %
8.10.2024 - Ceny jízdného ve vlacích Českých drah se od 15. prosince zvýší průměrně o 4,9 %. Stane se tak na základě principu průběžné valorizace, který odráží inflaci a zvýšení nákladů za uplynulý rok. Cena jízdenky dospělého na… »