Železničář / Zpravodajství / Titul Nejkrásnější nádraží roku získal Nový Jičín město
Titul Nejkrásnější nádraží roku získal Nový Jičín město
17.11.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL, foto JAROSLAV BĚLKA
Titulem Nejkrásnější nádraží roku se letos může pochlubit nádraží Nový Jičín město. Mezi desítkou finalistů pro něj v 9. ročníku soutěže hlasovalo přes 1 100 lidí. Titul pohádkového nádraží si pro letošní rok odnesla stanice na úzkorozchodné důlní dráze Kateřina v Karlovarském a nádraží Lašovice ve Středočeském kraji.

Vyhlášení 11. listopadu už tradičně hostil Valdštejnský sál Senátu. Soutěž uspořádala Stálá komise Senátu pro rozvoj venkova, Asociace Entente Florale CZ – Souznění, server ŽelPage, Plzeňská dráha a Mikroregion Konstantinolázeňsko. Cenu předal generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý.
Ředitelka AEF CZ a iniciátorka soutěže Drahomíra Kolmanová řekla, že Asociace je připravena pomoci v jednáních, která by vedla k získání finančních prostředků na opravy a ke zvelebení objektů, jež mají jiného majitele. Na lepší časy se začíná blýskat i ze strany ministerstva dopravy (MD), kde existují určité dotační možnosti. Podle vedoucí oddělení rozvoje železniční a kombinované dopravy MD Pavlíny Tomkové ministerstvo chápe, že většina nádraží se nachází v neuspokojivém stavu. Také proto se podílí na projektech, které slouží zviditelnění nádraží a především k možnosti lepšího využívání finančních prostředků z evropských fondů a fondů SFD.
Vítězové málem byli dva
A pak už se rozjelo kolečko vyhlašování vítězů a předávání cen a drobných dárků. Vyhlášena byla pohádková nádraží – kromě Lašovic letos průlomově uspěla i dopravna na průmyslové úzkokolejce z Chebska a zvláštní ocenění získala adaptace skladiště v Nižboru, a to za příkladné využití prostoru zbytného pro železnici. Po pomyslné fanfáře zaznělo jméno vítěze. Letos rozdíl v počtu hlasů pro vítěze a pro v pořadí druhé oceněné nádraží, jímž se stalo Jablonné v Podještědí, byl tak malý, že vítězství bylo jen „o prsa“. Vítěznou trofej v podobě Perníkového nádraží si nakonec odnesli zástupci Nového Jičína města, tedy jednoho ze dvou, jež v okresním městě vznikla. To druhé bohužel po zrušení trati do Hostašovic má už zcela jiné poslání.
„Nový Jičín je pro mě srdeční záležitost, je to nejkrásnější město i nádraží, na kterém letos uplynulo 125 od zahájení provozu,“ řekl navrhovatel vítězného nádraží Ondřej Demjan. Sám paradoxně není z kraje Leoše Janáčka, ale až z Karlových Varů. Místostarosta Nového Jičína Pavel Rozbroj prozradil, že kromě hlasujících na ocenění má největší zásluhu spíše bývalé vedení radnice, díky němuž se budova nechala zrekonstruovat už v roce 2004. „Vlastně jsme jedenáct let čekali, než to nádraží někdo nominoval. Naštěstí je stále nádherné a udržované, jak díky správci, tak i personálu či ostraze. Navíc lidé objekt neničí, když vidí, že je opravený, a snaží se k němu chovat slušně,“ říká místostarosta. Ačkoli nedaleko vede dálnice, místní obyvatelé vlaků a tedy i stanici hodně využívají, hlavně na přestup v Suchdole nad Odrou. „Nádraží reprezentují železnici jako celek a většina cestujících si pamatuje cestu vlakem právě pomocí nádraží,“ hodnotí význam soutěže Pavlína Tomková.
Další články této rubriky
ComfortJet se vydal na další testy do Rakouska
27.11.2023 - První zkrácená čtyřvozová zkušební jednotka ComfortJet se v pátek 10. listopadu vydala na své další testy ze zkušebního okruhu u Velimi do Rakouska. Tam bude do soupravy zavázána měřící kalibrovaná náprava a uskuteční se… »
Ve škole elektrotechniky a strojírenství se připravují budoucí železničáři
23.11.2023 - Střední škola elektrotechniky a strojírenství v pražských Záběhlicích se v maturitním oboru Provoz a ekonomika dopravy zaměřuje na vzdělávání provozních zaměstnanců. Za dobu své existence tato partnerská instituce Českých drah… »
ČD připravily další ročník odborné konference
19.11.2023 - České dráhy se po roce opět přihlásily a s partnery 19. a 20. října připravily třináctý ročník tradiční odborné konference. Letošní ročník byl výjimečný svým zaměřením na „Roli a budoucí úlohu lidského činitele na… »