Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Česko-polskou hranici po letech oživí regionální spoje

Česko-polskou hranici po letech oživí regionální spoje

11.11.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Trati v okolí česko-polské hranice opět ožijí osobní železniční dopravou. Umožní to smlouva mezi českým národním dopravcem a polskou privátní společností Koleje Śląskie. Tu zástupci obou firem podepsali v pátek 16. října v Bohumíně, a ukončili tak náročný vyjednávací proces o znovuobnovení regionálních spojů mezi českým a polským Slezskem. Vlaky se od nového jízdního řádu mají vrátit nejen na trať z Bohumína do Chałupek, ale propojí i český a polský Těšín.

Česko-polskou hranici po letech oživí regionální spoje

Na dlouhých sedm let osiřela trať pro osobní dopravu mezi dvojměstím Český Těšín a Cieszyn a čtyři roky byla bez regionální dopravy i spojnice mezi přechodovou stanicí Bohumín a polskými Chałupkami. To vše by mělo být od prosince již minulostí, neboť český národní dopravce podepsal se společností Koleje Śląskie (Slezské železnice) se sídlem v Katowicích smlouvu na znovuobnovení provozu na obou trasách. Podpis stvrdili místopředseda a člen představenstva Českých drah Ludvík Urban a Michal Štěpán za českou stranu a za polskou předseda představenstva Slezských železnic Wojciech Dinges a místopředseda představenstva Dariusz Pękosz.

Spoje přínosem pro celý region

Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík zdůraznil, že kraj jako objednatel oceňuje velkou aktivitu společnosti České dráhy, kterou při jednáních o obnově přeshraničního spojení vyvinula. „Moravskoslezský kraj bude se zájmem sledovat další marketingové aktivity dopravců, o nichž jsme informováni. Věřím, že široká veřejnost bude tyto vlaky využívat,“ řekl Havlík.

Místopředseda představenstva ČD Ludvík Urban projevil spokojenost nad oživením železniční dopravy na česko-polské hranici a poděkoval přítomným starostům za podporu projektu. „Novým vlakům budeme věnovat potřebnou pozornost. Jsou to spoje k oživení přeshraničního pohybu všech kategorií – od pracovních povinností až po volnočasové aktivity,“ uvedl Ludvík Urban.

Na závěr ve svém vystoupení shrnul aktivity národního dopravce člen představenstva ČD Michal Štěpán, který k podpisu smlouvy ještě dodal: „Vzhledem k tomu, že podepisujeme smlouvu s polským privátním dopravcem, tak tímto krokem mimo jiné zřetelně ukazujeme, že se umíme dohodnout s každým, kdo se dohodnout chce.“

Vlaky pojedou několika směry

Duší celého projektu se stal ředitel ostravského Regionálního obchodního centra ČD Miroslav Klich, který začal již počátkem letošního roku s polskými kolegy intenzívně projednávat znovuobnovení regionální přeshraniční železniční dopravy. Jednalo se o náročnou agendu už z toho důvodu, že Slezské železnice jsou privátní firmou a České dráhy do této chvíle byly zvyklé vyjednávat v sousedním Polsku jen s tamními národními dopravci PKP-IC nebo Przewozy Regionalne. V plánu je v současné době provozování průběžných vlaků z Bohumína do Katowic přes Raciborz nebo druhou trasou přes Rybnik a současně z Frýdku-Místku přes Český Těšín do polského Cieszyna. Všechny vlaky mají také v pohraničních přechodových stanicích plánovány návaznosti na vnitrostátní spoje.

V pohraničí cenově výhodně

Reciproční vozba na regionálních spojích by měla být zabezpečena denně čtyřmi páry vlaků z Bohumína směrem do Katowic a šesti páry z Frýdku-Místku do Cieszyna. „Na trase v těšínském dvojměstí se plánuje provoz jedné Regionovy s českou posádkou a strojvedoucím, naopak mezi Bohumínem a Chałupkami budou jezdit polské jednotky řady EN 57a s personálem Slezských železnic,“ vysvětlil Miroslav Klich. Jízdenky pro veřejnost mají stát mezi pohraničními body buď 16 Kč, nebo naopak dva polské zloté. „Navíc se nám podařilo dojednat, že polští cestující budou moci na své celodenní a skupinové zlevněné jízdenky Slezských železnic jezdit na území Moravskoslezského kraje všemi spoji Českých drah a naopak čeští zákazníci s výhodnými jízdenkami rovněž celodenní a skupinové „Plus Polsko“ budou moci použít spoje společnosti Koleje Śląskie ve Slezském vojvodství. Určitě to bude výhodné nejen při cestách za nákupy, ale třeba i na výlety,“ doplnil Miroslav Klich.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 3.2

Další články této rubriky

Moravák Trojan lajkuje moderní vlaky ČDMoravák Trojan lajkuje moderní vlaky ČD

24.9.2023 - Jsou lepší Moravské dráhy, nebo České dráhy? V kampani, která chce vyzdvihnout pohodlí a moderní výbavu v nových vlacích ČD, to řeší Moravák od Kyjova a vegan „z Prahe“. V zápletce založené na odvěké rivalitě Čech a… »

Nymburské nádraží získá novou podobuNymburské nádraží získá novou podobu

23.9.2023 - Přestavba hlavního nádraží v Nymburce, kterou připravuje Správa železnic, vznikne podle návrhu architekta Tomáše Hanuse. Odborná komise architektonicko-urbanistické soutěže vybrala mezi 17 účastníky jednomyslně právě jeho… »

ČD Cargo pořídí dalších 12 lokomotiv TraxxČD Cargo pořídí dalších 12 lokomotiv Traxx

22.9.2023 - Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo objednala dalších 12 lokomotiv typu TRAXX 3 MS vybavených palubním systémem Atlas (ETCS Level 2, Baseline 3). Lokomotivy by měly být dodány nejpozději v první polovině roku 2026. Hodnota… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika