Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Nádražní haly ukrývají umělecké skvosty i kýčeNádražní haly ukrývají umělecké skvosty i kýče

17.5.2013 - Za uměleckými předměty nemusíte chodit jen do galerie nebo muzea. Často se vyskytují i na veřejných prostranstvích, v případě železnice v nádražních halách, respektive na staničních budovách či v jejich těsné blízkosti. »

Nostalgické a historické jízdy Českých drah v sezoně 2013Nostalgické a historické jízdy Českých drah v sezoně 2013

6.5.2013 - Oblaka páry, vůně kouře a hvizd parní píšťaly. Přesně na tyhle zážitky čeká každoročně několik tisíc železničních nadšenců a někteří z nich neváhají cestovat přes celou republiku, jen aby viděli svůj oblíbený stroj ožívající po dlouhé zimě. Těší se na vzrušující křivky Bardotky nebo nestárnoucí tvary Brejlovců a dalších legend našich kolejí. Ať už máte slabost pro jakoukoli řadu vozidel, máme pro vás dobrou zprávu. Také pro letošní rok České dráhy připravily celou řadu zajímavých nostalgických jízd a setkání. »

Patrová vozidla úspěšně táhnou EvropouPatrová vozidla úspěšně táhnou Evropou

19.4.2013 - Historie patrových vozů je skoro stejně dlouhá, jako železnice sama. Už v polovině 19. století se objevily na některých tratích první archaické patrové vozy. Svým cestujícím mnoho pohodlí nenabízely a jejich použití bylo spojeno takřka se sportovním a akrobatickým výkonem: příkré schody, spíše žebříky, nízká nebo téměř žádná zábradlí, někde otevřené bočnice. Skutečně moderní patrová vozidla se na kolejích objevila až někdy ve třicátých letech, u nás jsme si na ně museli počkat až do konce devadesátých let. »

Příběh mužů, kteří vytvořili československou vzduchovou brzdu DAKOPříběh mužů, kteří vytvořili československou vzduchovou brzdu DAKO

8.4.2013 - Před šedesáti lety spatřil světlo světa brzdový rozvaděč, který se stal základem pro pozdější úspěšnou řadu ryze domácích zařízení používaných dodnes na našich vlavích. Muži, kteří stáli v pozadí tohoto úspěchu, zasvětili všechny všechny své technické znalosti jejich vývoji a zkouškám. Podařilo se jim zkonstruovat a odzkoušet brzdy světové úrovně, konkurující značkám jako Knorr a Westinghouse, čímž pomohli udržet Československo na špičce železničního průmyslu. »

Cesta železničního jízdního řádu od papíru k displeji mobilního telefonuCesta železničního jízdního řádu od papíru k displeji mobilního telefonu

14.3.2013 - Po bibli se prý jedná o nejčtenější knihu světa. A to ještě každý rok, někdy i častěji, vychází v novém znění. Železniční jízdní řády v České republice se stále vydávají po desítkách tisíc výtisků. Například ten současný vyšel nákladem 41 560 kusů, z toho 37 715 v provedení Českých drah a 3 845 kusů v provedení Správy železniční dopravní cesty. Jízdní řád je starý jako dráha sama, ale v posledních letech se přesouvá čím dál více na internet. »

Evoropa pod měděnou pavučinou aneb souboj střídavého a stejnostměrného prouduEvropa pod měděnou pavučinou aneb souboj střídavého a stejnosměrného proudu

1.3.2013 - Již na konci předminulého století nadchly výkony prvních elektrických vozidel na zkušebních tratích svět. Realizace čisté železnice bez kouře a sazí se zdála být na dosah ruky, jenže konkrétní technické řešení se stalo jablkem sváru politických, mocenských i technických kruhů. Evropa okouzlena elektrickými vlaky se rozdělila na stejnosměrnou a střídavou, navíc v několika mutacích. Pestrou směsicí systémů se v Evropě vedle Francie vyznačovalo zejména Československo. »

Chytrá elektronika ve vlaku jako součást péče o zákazníkaChytrá elektronika ve vlaku jako součást péče o zákazníka

11.2.2013 - O informačních systémech používaných na nádražích jsme vás již podrobně informovali v Tématu v letošním prvním čísle. Jaká jsou tajemství těch vlakových, si ukážeme dnes. Do daleké minulosti se už ale vracet nebudeme, takže směrové tabule připevněné na vozech vynecháme. Naše pozornost se soustředí na elektronickou sučastnost. »

Vzestup a pád Vysočiny jako keljové spojnice mezi Prahou a BrnemVzestup a pád Vysočiny jako kolejové spojnice mezi Prahou a Brnem

24.1.2013 - Dálková trať přes Havlíčkův brod prožívala v posledních dekádách dvacátého století své zlaté období. Byly na ni přesměrovány mezistátní expresy od Saska přes Prahu a Bratislavu směrem na Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko i domácí rychlíky z centra Čech do moravské metropole. Od května 2000 už ale hlavní tah vede po prvním koridoru přes Českou Třebovou. Význam Vysočiny ovšem v budoucnu může znovu vzrůst po výstavbě vysokorychlostní tratě. »

Infosystémy na nádražích aneb kombinace zvuku a obrazuInfosystémy na nádražích aneb kombinace zvuku a obrazu

9.1.2013 - Dnešnímu světu vládnou informace. Ten kdo je získá včas vyhrává, v našem případě mu neujede vlak. Pro cestujícího na železnici vždy byly informace alfou a omegou procesu přesunu z místa A do místa B. Ovšem způsoby jejich předávání a jejich tachnologieprošly historicky zajímyvým vývojem, což se týká jak vizuálních, tak hlasových systémů. »

Po celý rok 2012 jsme vám přinášeli odborný i zábavný pohled na svět železnicePo celý rok 2012 jsme vám přinášeli odborný i zábavný pohled na svět železnice

19.12.2012 - Od ledna do prosince jsme pro vás psali články o službách Českých drah, o vlacích, nádražích a hlavně o lidech na dráze. Snažili jsme se porozhlédnout v cizině i v historii. Jak moc se nám to podařilo, musíte posoudit hlavně vy, čtenáři. Jako odměnu za to, že jste byli s námi, jsme pro vás přichystali vánoční soutěž. Pojďte si také s námi připomenout, čím žily České dráhy v posledních dvanácti měsících a jaké zajímavosti jsme vám přinesli. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika