Železničář / Zpravodajství / V Kralupech se blýskly historické skvosty, do Brandýsa vyjel Štokr
V Kralupech se blýskly historické skvosty, do Brandýsa vyjel Štokr
24.5.2019 – autor: JOSEF HOLEK Foto:AUTOR A ROPID
Víkendy na přelomu dubna a května patřily ve středních Čechách nadšencům železniční dopravy. V Kralupech nad Vltavou se uskutečnil Středočeský železniční den, v dalším týdnu vyjel speciální parní vlak z Prahy do Brandýsa nad Labem na Audienci u Karla I. V soupravě byl zařazen i salonní vůz Aza 1-0086 Františka Ferdinanda d’Este ze sbírek Národního technického muzea.

Na kralupském nádraží lákal o poslední dubnové sobotě atraktivní program, jehož součástí byly jízdy historických i nejmodernějších vozidel ČD. „Akce se zúčastnilo zhruba osm tisíc lidí,“ informoval Jakub Goliáš, ředitel pražského Regionálního obchodního centra ČD. Do centra dění se cestující z Prahy svezli zvláštním vlakem Sv. Jiří, který pokračoval na Řípskou pouť v Krabčicích. „Soupravu měla vést parní lokomotiva, ale kvůli zákazu provozu těchto strojů v souvislosti s tehdy aktuálním rizikem vzniku požárů byla nahrazena dieselovou lokomotivou 753.101 v historickém nátěru,“ uvedl Goliáš.
Na pravidelných vlacích z Prahy se pak objevila souprava s historickými osobními vozy řady Bpjo a lokomotivami 140.004 a 759.002. Bobinu a Kyklopa na vybraných osobních vlacích ještě doplnila elektrická jednotka InterPanter. Provoz osobních vlaků do Velvar pak zajistil historický motorový vůz 831.043. „Příznivcům historických vlaků jsme udělali radost i jízdami z Kralup do Neratovic, Velvar, Lužce nad Vltavou a Kladna. V čele těchto vlaků vyjela motorová lokomotiva 726.162. Krátký výlet bylo možné podniknout také historickým motorovým vozem M131.1130. Vozidlový park doplnila elektrická lokomotiva v barvách ČD Siemens Vectron (193.290),“ dodal.
A zatímco se v Kralupech museli obejít bez parní trakce, v Brandýse nad Labem se jí o týden později už dočkali. ČD sem totiž v sobotu 4. května vypravily na Audienci u císaře Karla I. speciál v čele s lokomotivou 556.0506. Z Brandýsa mohli zájemci pokračovat vyhlídkovým vlakem přes Neratovice až do Mělníka a zpět. Desetivozová souprava byla sestavena z historických osobních vozů řad Ae, Be, Ce, Bai, Da a unikátního salonního vozu Aza 1-0086 Františka Ferdinanda d´Este. Poslední jmenovaný se výletní jízdy do Mělníka nezúčastnil, veřejnost si jej tedy mohla prohlédnout z nádražní rampy. Úplně zpřístupněn ale nebyl. Při dopolední cestě z metropole v něm však cestoval vnuk posledního rakouského císaře Karla I. Jiří Habsbursko-Lotrinský v doprovodu vévody Jiřího Toskánského.
Další články této rubriky
SŽ vybrala stavitele první části rychlotrati Brno - Přerov
25.4.2025 - Modernizace první části trati z Brna do Přerova začíná, Správa železnic vybrala zhotovitele prací mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Nejlepší nabídku ve výši 6,69 miliardy korun podaly společnosti STRABAG Rail, EUROVIA CZ a PORR. Stavba… »
Ve Studénce začala stavba podjezdu pod koridorem
22.4.2025 - Bezmála po deseti letech od tragického střetu Pendolina s kamionem na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku, při němž zemřeli tři lidé a další včetně strojvedoucího se vážně zranili, začala koncem března stavba… »
V červnu začne oprava poslední části Fantovy budovy
19.4.2025 - Správa železnic zahájí rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Práce provede sdružení firem Avers a Geosan GR, za zhruba 438 milionů korun. Obnovou projdou zejména interiéry ve vyšších patrech… »