Železničář / Zpravodajství / Preventivní vlak vstoupil do další sezony, zavítal na Liberecko
Preventivní vlak vstoupil do další sezony, zavítal na Liberecko
16.5.2019 – autor: JOSEF HOLEK Foto: ELEN MÁTÉOVÁ
Počty mimořádných událostí, při kterých na železnici umírají lidé, jsou stále velmi vysoké. Potvrzují to statistiky, které zveřejnily České dráhy. Jen za minulý rok evidují 992 mimořádných událostí, v roce 2017 jich bylo 1 012. Při těchto nehodách zemřelo v roce 2017 celkem 237 osob, loni jich bylo 212. České dráhy ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty a společností ČD Cargo proto už řadu let připravují Preventivní vlak bezpečné železnice, jehož cílem je varovat děti a mladistvé před nebezpečím na železnici a snížit počet nehod a leckdy zbytečných neštěstí. Preventivní vlak je součástí společenské odpovědnosti.

„Nejčastěji umírají lidé při střetu s vlakem. V roce 2017 se stalo 278 případů, při kterých zemřelo 219 osob. V roce 2018 to bylo 242 nehod a 190 mrtvých,“ uvedla Elen Mátéová, manažerka projektu s tím, že úspěšný projekt pokračuje i letos, tentokrát na Liberecku a v Brně. „Z praxe víme, že většina nehod vzniká zcela zbytečně, většinou nekázní anebo podceněním situace na straně řidičů a chodců,“ upřesnila Mátéová.
Učí první pomoc
Preventivní vlak je postaven na netradičním způsobu komunikace s mladými lidmi, která se velmi osvědčila. Odehrává se na vlakovém nádraží a v prostorách speciálně upravených vozů. Preventivní vlak začíná v Kinovoze, tedy voze upraveném jako kino, kde je účastníkům promítán hraný dokumentu „To nedáš! 2“. Druhým stanovištěm je konferenční vůz, kde má přednášku vyšetřovatel ČD nebo SŽDC a návštěvníci zde také uvidí fotografie a krátká videa z opravdových nehod. Na posledním stanovišti pak čekají drážní hasiči SŽDC, kteří předvádí ukázky své práce či ukázky první pomoci. Vše podle Mátéové účastníky velmi zaujalo.
Preventivní vlak navštívilo v Libereckém kraji během týdne bezmála patnáct stovek účastníků. „Reakce byly různé, ale určitě zaujal a častý byl i údiv. Málokdo z účastníků věděl, jaká je brzdná dráha vlaku, jaké je napětí v trolejovém vedení a jaké jim tedy hrozí nebezpečí, když nebudou dodržovat obecně platná pravidla,“ uvedla Mátéová.
Projekt letos vyjel do 13. sezony. Za tu dobu jej navštívilo pětadvacet tisíc návštěvníků. Zastavil ve Frýdlantě v Čechách, Liberci a České Lípě. V červnu, na žádost města, vyjede ještě do Brna. „Tento projekt se městu velice líbí a zařadilo ho do svého projektu Brněnské dny bez úrazů. Je o něj všeobecně velký zájem. V některých městech ani nedokážeme pokrýt poptávku,“ uzavřela Mátéová.
Další články této rubriky
České dráhy vrátily do provozu push-pull po nehodě
6.6.2023 - České dráhy vrátily na konci května po opravě ve výrobním závodě do provozu přes devět měsíců odstavenou třívozovou patrovou soupravu push-pull s číslem 002. Ta nyní opět jezdí na kmenové trati Ostrava – Frýdlant nad… »
ČD zahájily prodej jízdenek na sezonní spoje Pirat a Widmy k Baltskému moři
4.6.2023 - Do polských prázdninových letovisek Leba, Hel a Kolobrzeg lze cestovat nočními vlaky provozovanými ve spolupráci ČD a polského dopravce PKP Intercity. Prodej jízdenek a rezervací na tyto vlaky byl zahájen právě v těchto dnech. »
Klub dopravní historie oslavil 20. výročí
28.5.2023 - Už 20 let činnosti si na konci března připomněli stávající i bývalí členové Klubu dopravní historie (KDH) při Domě dětí a mládeže v Praze 5. Slavnostní výroční schůzka se uskutečnila v secesním historickém salonku Českých… »