Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Návrat na kolejeNávrat na koleje

21.2.2020 - Ještě na konci 30. let patřilo cestování letadlem k drahým, ale především k nejistým dobrodružstvím. Kdo chtěl cestovat na velké vzdálenosti pohodlně a bezpečně, zvolil vlak. Byla to zlatá éra expresů zvučných jmen. Moderní proudová letadla druhé poloviny 20. století však situaci změnila a dálkové expresy postupně končily provoz jeden za druhým. Liberalizace letecké dopravy a lowcostové aerolinky v 90. letech pak zatloukly transevropským expresům poslední hřebíček do rakve. Ale časy se mění. Pod tlakem klimatických změn a snížení emisí CO2 se hovoří o omezení letecké dopravy. Aerolinkám vyrostl i nový konkurent – vysokorychlostní železnice. »

Krátký život turbínových lokomotiv v ČeskoslovenskuKrátký život turbínových lokomotiv v Československu

23.1.2020 - V době svého vzniku byly na železnici považovány za vhodnou alternativu k elektrické trakci. Od turbínových lokomotiv si mnozí slibovali především úspory tehdy nedostatkové elektrotechnické mědi, ale i oceli a cementu při plánované elektrizaci tratí v tuzemsku. Dva prototypy vyrobila plzeňská škodovka v letech 1958 a 1960. Zkušební provoz zajišťovalo lokomotivní depo v Plzni. Éra těchto hlučných strojů však bohužel netrvala příliš dlouho. »

Masaryčka se stane centrem děníMasaryčka se stane centrem dění

18.12.2019 - Masarykovu nádraží se díky Českým drahám a jejich partnerům vrací původní noblesní podoba. Mělo by se stát centrem nově vznikajícího bloku moderních budov a zároveň si zachovat statut významného přestupního uzlu mezi vlaky, metrem a tramvajemi. Vše doplní nové Železniční muzeum NTM. Počítá se i s tím, že se sem v budoucnu přesune část pracovníků Generálního ředitelství ČD. »

Zvyšování rychlosti na české železnici: 120 km/hZvyšování rychlosti na české železnici: 120 km/h

4.12.2019 - Důležitou charakteristikou každého vyspělého železničního systému je nejvyšší provozní rychlost a její patřičné využívání. Vyjadřuje atraktivitu železnice ve vztahu k cestujícím i přepravcům. Proto je nezbytné, aby tratě, způsob zabezpečení jízdy vlaků, pevná trakční zařízení, vozidla, ale i jízdní řád či předpisy respektovaly jednotnou hodnotu nejvyšší možné provozní rychlosti. Teprve v takovém případě jsou možnosti železnice optimálně využité. Pochopitelně ale jen na určitou dobu. Vývoj techniky jde totiž stále dopředu, a ani železnice nemůže stát stranou, a tak je její občasný „upgrade“ nezbytností. Jinak by ve svém vývoji ustrnula v minulosti. »

JŘ 2020: Posílená dálková doprava a railjety ČD do BerlínaJŘ 2020: Posílená dálková doprava a railjety ČD do Berlína

19.11.2019 - Úderem půlnoci mezi 14. a 15. prosincem 2019 vstoupí v platnost nový jízdní řád pro rok 2020. České dráhy již představily nejvýraznější novinky dálkové vnitrostátní a mezinárodní dopravy. Zejména díky větší objednávce dopravní obslužnosti a úspěšné spolupráci se zahraničními partnery se nabídka dále rozšíří. Například do Berlína vyjede railjet, více vlaků zavítá i do Polska a Rakouska. Nové rychlíky vyrazí i z Prahy do Třeboně a Českých Velenic. Co dalšího ČD chystají? »

Autovlaky brázdí koleje už několik desetiletíAutovlaky brázdí koleje už několik desetiletí

5.11.2019 - Myšlenka autovlaku je s nadsázkou vlastně stejně stará jako železnice. Už na počátku provozu prvních železnic se totiž objevil nápad, že by se na železniční vůz naložil celý kočár, ve kterém by lidé absolvovali svoji cestu místo železničního vagonu. Na mnohých historických obrázcích z otevírání prvních železnic v Evropě jsou takové případy i vyobrazeny, ale jak víme, tato myšlenka se nějak nerozšířila. »

Z regionálních vlaků se rodí nové rychlíkyZ regionálních vlaků se rodí nové rychlíky

21.10.2019 - Moderní, původní konstrukcí regionální nízkopodlažní vlaky se stále více prosazují v rychlíkové dopravě. Pro skalní železničáře něco neobvyklého je k vidění stále více napříč celou Evropou. V současné ekonomické situaci na otevřeném dopravním trhu je to však logický krok dopravců, kteří chtějí uspět v konkurenci s jinými dopravními prostředky. Ty na sto let trvající monopol železnice útočí ze všech stran. »

Crash testy bdí nad pasivní bezpečnostíCrash testy bdí nad pasivní bezpečností

8.10.2019 - Kolejová vozidla patří obecně mezi nejbezpečnější dopravní prostředky. I přesto se trvale věnuje velká pozornost bezpečnosti nejen cestujících, ale i samotných strojvedoucích. Se zvyšováním rychlosti od padesátých let 20. století se řeší otázka odolnosti skříní vůči podélným zatížením a sjednocují se požadavky jak u vozidel osobní dopravy, tak u nákladních vozů a vozidel městské dopravy. Pasivní bezpečnost se stává prioritou a její účinnost umí prověřit crash testy, které má v České republice na starost společnost VÚKV. »

Oslavy v Lužné: Na co se těšit?Oslavy v Lužné: Na co se těšit?

12.9.2019 - Muzeum v Lužné ožije na konci září oslavami dvacátých narozenin. Zároveň se zde odehraje i letošní Den železnice. Velkolepá akce přivítá desítky kusů historické i moderní železniční techniky. Počítá se i s tradiční noční show, letos dokonce ve dvojím provedení. Na co vše se můžete těšit? Jak se na dvoudenní akci dostat a kam vyjedou speciální vlaky? Přinášíme komplexního průvodce. »

Zubačkou vzhůru do oblakZubačkou vzhůru do oblak

26.8.2019 - Když se řekne zubačka neboli také ozubnicová dráha, většina lidí si nejspíše vybaví Švýcarsko a evropské velehory Alpy, někteří také tuzemskou železnici z Tanvaldu do Kořenova v Harrachově. Švýcaři se navíc mohou pochlubit vůbec první ozubnicovou horskou železnicí v Evropě. Jde o výletní zubačku na horu Rigi, která se majestátně vypíná nedaleko Luzernu mezi jezery Vierwaldstättersee a Zugersee. Pojďme se podívat po nejznámějších evropských drahách tohoto typu. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika