Železničář / Zpravodajství / ILCAD 2019 upozornil na chyby profesionálů
ILCAD 2019 upozornil na chyby profesionálů
8.7.2019 – autor: JOSEF HOLEK
SŽDC za loňský rok eviduje na železničních přejezdech více než 150 nehod. Tragické následky nedávno ukázala simulovaná srážka vlaku s dodávkou v areálu pražského Oblastního centra údržby Střed Českých drah v rámci Mezinárodního dne bezpečnosti na železničních přejezdech ILCAD 2019. Letošní ročník byl zaměřen na profesionální řidiče.
Tragicky skončila na začátku června srážka vlaku s dodávkou na železničním přejezdu v pražské Michli. Při nehodě zahynul spolujezdec, řidič byl s těžkým zraněním převezen do nemocnice. Provoz na trati byl na několik desítek minut uzavřen. Na místo okamžitě vyrazily složky Integrovaného záchranného systému.
Asi takto by vypadal úvod zprávy o skutečné mimořádné události. V tomto případě však naštěstí šlo o simulovanou srážku, kterou připravila Správa železniční dopravní cesty v rámci Mezinárodního dne bezpečnosti na železničních přejezdech ILCAD 2019. Zároveň tím upozornila, že každý rok dojde na přejezdech k více než 150 „mimořádkám“ i přesto, že do zabezpečení úrovňových křížení průběžně investuje stovky milionů korun. „Mezi viníky nehod na železničních přejezdech nechybějí ani řidiči z povolání. Letošní ILCAD se proto nese v duchu hesla Nejdůležitější stop mého profesionálního života,“ upřesnil Pavel Tesař, mluvčí SŽDC. Akce se odehrála v areálu pražského Oblastního centra údržby Střed Českých drah.
Smutné statistiky
K obdobným situacím dochází na české železnici v průměru téměř každý druhý den. Jen za loňský rok zaznamenala SŽDC 154 střetnutí na přejezdech, která si vyžádala 32 lidských životů a 69 zraněných. Příznivé nejsou ani statistiky za prvních pět měsíců letošního roku. Do konce května se stalo už 72 srážek s bilancí 11 mrtvých a 25 zraněných.
SŽDC míní, že za mimořádnými událostmi obvykle stojí šoféři, kteří nedodržují jasně stanovená pravidla silničního provozu. „Přestože na vyšší zabezpečení přejezdů vynakládáme ročně stovky milionů korun, střetnutí s vlaky neubývá. Řidiči hazardují nejen s vlastním životem, ale i s životy spolujezdců. Navíc tímto nezodpovědným chováním ohrožují cestující ve vlacích,“ upozornil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. I letos správa investuje do instalace přejezdového zabezpečovacího zařízení na místech, kde byly dosud pouze výstražné kříže, nebo k doplnění světelné a zvukové signalizace závorami. „Kromě toho manažer infrastruktury ruší málo využívané přejezdy, u těch nejvytíženějších naopak připravuje výstavbu mimoúrovňových křížení,“ doplnil Tesař.
Na prevenci myslí i ČD
Prevenci se věnují i České dráhy ve spolupráci se SŽDC a ČD Cargo, resp. jejich projekt Preventivní vlak bezpečné železnice. Jeho cílem je varovat děti a mladistvé před nebezpečím na železnici a snížit počet nehod a zbytečných neštěstí. Preventivní vlak je součástí společenské odpovědnosti národního dopravce. Vše se odehrává v prostorách speciálně upravených vozů. Žáci a studenti navštíví Kinovůz, kde je promítnut hraný dokumentu „To nedáš! 2“. Druhým stanovištěm je konferenční vůz, kde má přednášku vyšetřovatel ČD nebo SŽDC a návštěvníci si zde také prohlíží fotografie a krátká videa z opravdových nehod. Na posledním stanovišti pak čekají drážní hasiči SŽDC, kteří předvádí ukázky své práce včetně poskytnutí první pomoci.
Další články této rubriky
Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí
24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »
Vlaky jezdí i mezi školními lavicemi
23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »
Chystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku
19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »