Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Muzeum láká na výstavu Z Borovan vlakem tam a zpátky

Muzeum láká na výstavu Z Borovan vlakem tam a zpátky

20.6.2019 – autor: JIŘÍ KAFKA

Železnice z rakouského Gmündu do Českých Budějovic oslavila 150. narozeniny. V Borovanech v této souvislosti připravili v podkroví hospodářských budov bývalého Augustiniánského kláštera muzeální expozici o historii a současnosti trati České Budějovice – Borovany – České Velenice.

Muzeum láká na výstavu Z Borovan vlakem tam a zpátky

Expozice nazvaná Z Borovan vlakem tam a zpátky návštěvníka seznámí s historií úseku České Budějovice – České Velenice Dráhy císaře Františka Josefa (KFJB), a to v kontextu historie železniční dopravy ve světě a v jižních Čechách. V sobotu 18. května, v den oslav otevření muzea, ČD do Borovan vypravily parní vlak s lokomotivou 354.195. Jízdu z Českých Budějovic si nenechalo ujít více než pět stovek návštěvníků.

Muzeum nabízí expozici rozdělenou do částí Historie, Historie žst. Borovany a Historie železničních stanic. Připravené jsou repliky osobních a poštovních vozů, ve kterých se můžete posadit a vzpomínat, jaké to v minulosti bylo cestovat na dřevěných lavicích, či interaktivní hry pro děti i dospělé.  Dále expozice nabízí mapy tratí, práce lidí na železnici, kancelář výpravčího a hlavním lákadlem je model železnice v rozměru TT právě s Borovanskou stanicí, Trocnovskou zastávkou (do roku 1955 Záluží-Ledenice) a stanicí Radostice.

Od páry k elektrice

Expozice přibližuje každodenní život na železnici, osobní i nákladní dopravu. Návštěvníkovi představuje například činnosti, které kdysi k železnici neodmyslitelně patřily, a které jsou dnes již minulostí. Jmenujme například prodej lepenkových jízdenek, funkci drážních strážníků, hradlařů, výpravčích a dalších. Prostřednictvím modelů, ilustrací a dobových fotografií se lidé seznámí i s dobovým vozidlovým parkem. Dozví se zde základní informace o historii železničních stanic a zastávek, anebo o tom, jak se na železnici dříve cestovalo.

Novodobá historie Borovan je spjatá se stavbou a následným provozem železnice KFJB. V roce 1868 byla zahájena stavba části trati České Budějovice – Gmünd a právě před 150 lety, respektive 21. 5. 1869, tudy projel první parní vlak. Slavnostního otevření se dráha dočkala až 1. 11. 1869. Počátky železnice byly svízelné a ne vždy se obyvatelstvo přiklánělo k pokrokovému fenoménu železnice. A dnes? Cestující se v úseku svezou moderními elektrickými jednotkami ČD a železniční doprava je občany regionu hojně využívána. V den slavnostního otevření zhlédlo expozici v Borovanech více než 700 návštěvníků. Ti odcházeli s nadšením a plní informací o železnici, nejen na Borovansku.

 


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

České dráhy i nadále zajistí regionální vlaky na BruntálskuČeské dráhy i nadále zajistí regionální vlaky na Bruntálsku

7.11.2024 - Provoz na regionálních tratích Bruntálska a části Olomouckého kraje zajistí minimálně i v následujících čtyřech letech České dráhy. Dopravce vyhrál tendr Moravskoslezského kraje na zajištění dopravní obslužnosti osobní… »

Středními Čechami se prohání už deset RegioFoxůStředními Čechami se prohání už deset RegioFoxů

5.11.2024 - České dráhy nasadily do provozu ve Středočeském kraji a Praze už deset motorových jednotek RegioFox v barvách Pražské integrované dopravy. V současnosti jezdí na tratích Rakovník – Beroun a Beroun – Rudná u Prahy – Praha. Do… »

Na jih Čech už dorazily všechny jednotky RegioPanterNa jih Čech už dorazily všechny jednotky RegioPanter

4.11.2024 - Dodávka nových elektrických jednotek RegioPanter pro Jihočeský kraj je dokončena. Na konci září České dráhy od výrobce Škoda Group převzaly jednotku číslo 650.246, čímž se završila dodávka posledních pěti jihočeských… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika