Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Lanové dráhy, které se v minulosti honosily značkou ČSDLanové dráhy, které se v minulosti honosily značkou ČSD

29.7.2013 - V souvislosti s oslavami 80 let od zahájení provozu lanové dráhy na Ještěd možná leckoho napadne, že pod národního železničního dopravce patřily i další lanovky. Kdy a komu byly prodány? Zanikly, nebo se na nich stále lze svézt? A ve kterých částech Československa vlastně jezdily? Pojďte se s námi ponořit do dávné i nedávné minulosti a připomenout si osudy šesti lanových drah, z toho jedné pozemní, které byly provozovány pod hlavičkou ČSD a některé z nich i v devadesátých letech pod značkou ČD. »

Design československých lokomotiv: od estetiky k aerodynamiceDesign československých lokomotiv: od estetiky k aerodynamice

11.7.2013 - Elegance strojů vyrobených v srdci Evropy dodnes oslovuje nejen odborníky na design, ale i řadové fanoušky. Zatímco parní stoje jsou obdivovány pro technickou krásu, kterou jim předurčili konstruktéři, během šedesátých letech minulého století projevili svou kreativitu také průmysloví designéři. Některé tuzemské lokomotivy se následně staly synonymem splynutí techniky a nadčasové elegance v celosvětovém měřítku. Postupem času však muselo volnomyšlenkářství ustoupit aerodynamice, ale také finančním úsporám. »

Jak správně napsat jméno stanice a zastávkyJak správně napsat jméno stanice a zastávky

26.6.2013 - Také se vám pletou Trutnov a Turnov nebo Žamberk a Vamberk? Pro místní je to nepochopitelné, ale děje se tak dost často. A co třeba Neštěmice a Neštědice, Mutěnice a Mutějovice, Novosedly a Novosedlice, Pilínkov a Pilníkov, Myslíč versus Myslín? Jména mohou být záludná a stanice či zastávky podobného jména se vyskytují i nedaleko od sebe – například Lukavice na Moravě a Lukavice v Čechách. Jak se v tom má člověk vyznat? Pro pokladní Českých drah je to ovšem denní chléb. Písmena na nádražních tabulích navíc musí respektovat přísná vizuální pravidla. Ovšem realita bývá přesto rozmanitá. »

Padesát let unikátního železničního oválu v srdci Evropy.Padesát let unikátního železničního oválu v srdci Evropy.

31.5.2013 - Z ptačí perspektivy vypadá jako nejjednodušší trať dětské modelové železnice. Turistovi neznalému věci by asi připadala jako ospalá, byť elektrifikovaná lokálka s jednou malou stanicí bez výpravní budovy. Cestující byste tu také hledali marně, stejně jako vývěsky s jízdním řádem. Jenže tato zvláštní trať, která byla zprovozněna právě před padesáti lety, má v historii, ale hlavně v přítomnosti naší železnice klíčový význam. Zkušební okruh u středočeské Velimi je jako součást Zkušebního centra Výzkumného Ústavu Železničního jedním z nejdůležitějších míst v Evropě pro výrobce drážní techniky. »

Nádražní haly ukrývají umělecké skvosty i kýčeNádražní haly ukrývají umělecké skvosty i kýče

17.5.2013 - Za uměleckými předměty nemusíte chodit jen do galerie nebo muzea. Často se vyskytují i na veřejných prostranstvích, v případě železnice v nádražních halách, respektive na staničních budovách či v jejich těsné blízkosti. »

Nostalgické a historické jízdy Českých drah v sezoně 2013Nostalgické a historické jízdy Českých drah v sezoně 2013

6.5.2013 - Oblaka páry, vůně kouře a hvizd parní píšťaly. Přesně na tyhle zážitky čeká každoročně několik tisíc železničních nadšenců a někteří z nich neváhají cestovat přes celou republiku, jen aby viděli svůj oblíbený stroj ožívající po dlouhé zimě. Těší se na vzrušující křivky Bardotky nebo nestárnoucí tvary Brejlovců a dalších legend našich kolejí. Ať už máte slabost pro jakoukoli řadu vozidel, máme pro vás dobrou zprávu. Také pro letošní rok České dráhy připravily celou řadu zajímavých nostalgických jízd a setkání. »

Patrová vozidla úspěšně táhnou EvropouPatrová vozidla úspěšně táhnou Evropou

19.4.2013 - Historie patrových vozů je skoro stejně dlouhá, jako železnice sama. Už v polovině 19. století se objevily na některých tratích první archaické patrové vozy. Svým cestujícím mnoho pohodlí nenabízely a jejich použití bylo spojeno takřka se sportovním a akrobatickým výkonem: příkré schody, spíše žebříky, nízká nebo téměř žádná zábradlí, někde otevřené bočnice. Skutečně moderní patrová vozidla se na kolejích objevila až někdy ve třicátých letech, u nás jsme si na ně museli počkat až do konce devadesátých let. »

Příběh mužů, kteří vytvořili československou vzduchovou brzdu DAKOPříběh mužů, kteří vytvořili československou vzduchovou brzdu DAKO

8.4.2013 - Před šedesáti lety spatřil světlo světa brzdový rozvaděč, který se stal základem pro pozdější úspěšnou řadu ryze domácích zařízení používaných dodnes na našich vlavích. Muži, kteří stáli v pozadí tohoto úspěchu, zasvětili všechny všechny své technické znalosti jejich vývoji a zkouškám. Podařilo se jim zkonstruovat a odzkoušet brzdy světové úrovně, konkurující značkám jako Knorr a Westinghouse, čímž pomohli udržet Československo na špičce železničního průmyslu. »

Cesta železničního jízdního řádu od papíru k displeji mobilního telefonuCesta železničního jízdního řádu od papíru k displeji mobilního telefonu

14.3.2013 - Po bibli se prý jedná o nejčtenější knihu světa. A to ještě každý rok, někdy i častěji, vychází v novém znění. Železniční jízdní řády v České republice se stále vydávají po desítkách tisíc výtisků. Například ten současný vyšel nákladem 41 560 kusů, z toho 37 715 v provedení Českých drah a 3 845 kusů v provedení Správy železniční dopravní cesty. Jízdní řád je starý jako dráha sama, ale v posledních letech se přesouvá čím dál více na internet. »

Evoropa pod měděnou pavučinou aneb souboj střídavého a stejnostměrného prouduEvropa pod měděnou pavučinou aneb souboj střídavého a stejnosměrného proudu

1.3.2013 - Již na konci předminulého století nadchly výkony prvních elektrických vozidel na zkušebních tratích svět. Realizace čisté železnice bez kouře a sazí se zdála být na dosah ruky, jenže konkrétní technické řešení se stalo jablkem sváru politických, mocenských i technických kruhů. Evropa okouzlena elektrickými vlaky se rozdělila na stejnosměrnou a střídavou, navíc v několika mutacích. Pestrou směsicí systémů se v Evropě vedle Francie vyznačovalo zejména Československo. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika