Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Nostalgické a historické jízdy Českých drah v sezoně 2015Nostalgické a historické jízdy Českých drah v sezoně 2015

18.3.2015 - Fandové historie železné dráhy a milovníci nostalgických vlaků se opět dočkali. S příchodem jara jsou tu znovu tolik oblíbené zvláštní nostalgické jízdy. Pro všechny nadšence, kteří dávají před lenošením u televize či válením se na zahradě přednost svůdným tvarům Bardotky, parním lokomotivám či jízdě legendárním Hurvínkem, máme dobrou zprávu. České dráhy i letos připravily celou řadu zajímavých nostalgických jízd a setkání. A opravdu je z čeho vybírat. »

Od úvratí k úvratím aneb aneb nenápadná pozoruhodnost železniceOd úvratí k úvratím aneb aneb nenápadná pozoruhodnost železnice

4.3.2015 - Není jich mnoho a vědí o nich spíše fandové železnice. Navíc jejich výstavba poměrně výrazně snížila význam jednotlivých tratí a stavitelé se k tomuto řešení uchylovali, jen pokud to bylo opravdu nevyhnutelné. Přesto jsou úvraťové stanice nedílnou součástí tuzemské železniční sítě. Jak vlastně taková nádraží vypadají a kde je v současné době v českých a moravských krajích najdeme? »

Česko-slovenský duel staronových obojživelníků: 363.5 ČD Cargo vs. 361.1 ZSSKČesko-slovenský duel staronových obojživelníků: 363.5 ČD Cargo vs. 361.1 ZSSK

18.2.2015 - V rubrice Test vozidel zpravidla porovnáváme vozidla, která jsou nasazována na podobné výkony. Tentokrát však uděláme výjimku a podíváme se na „zoubek“ dvěma lokomotivám, které – ač každá slouží k dopravě diametrálně odlišných vlaků – mají stejné kořeny a jejich modernizace je koncepčně prakticky totožná. Jak se s omlazením Peršingů řady 163 poprali v Plzni a jak na to šli ve Vrútkách? Potvrdí se platnost rčení, že když dva dělají totéž, nikdy to není totéž? Síly změří stroje řady 363.5 ČD Cargo a 361.1 slovenského dopravce ZSSK. »

Marketingová válka o prestiž, image a kvalituMarketingová válka o prestiž, image a kvalitu

4.2.2015 - Tuzemské koleje dnes zcela běžně brázdí vlaky s nejrůznějším označením. Kategorizace obchodních značek vlaků Českých drah má přesná pravidla, a podobně jako je tomu v zahraničí, do značné míry souvisí s požadavky zákazníků na garantovanou kvalitu služeb. Roli v označování jednotlivých spojů má i rostoucí konkurence na celém trhu osobní dopravy, a to nejen té železniční. Pro železničního dopravce jsou hlavním produktem jeho spoje, a proto je logické, že je označuje určitými pojmenováními, kategoriemi, stejně jako je tomu například u aut či v dalších oborech. »

Dvoukolejná z nouze ctnost aneb (ne)výstavba dalších traťových úsekůDvoukolejná z nouze ctnost aneb (ne)výstavba dalších traťových úseků

21.1.2015 - Na nejdůležitějších tepnách je vnímáme jako samozřejmost, často voláme po jejich rozšíření. Už si ale neuvědomujeme, že (až na výjimky) nebyly součástí železnice od samého začátku. Rodily se na základě rostoucí potřeby větší kapacity tratí, zanikaly jako důsledek válečného běsnění. Řeč je o druhých (případně třetích) traťových kolejích, jejichž výstavba byla nákladnou investicí, realizovanou často po kratších úsecích. Fenomén (ne)výstavby druhých kolejí je dodnes jedním z aspektů, který může železniční trať vyzdvihnout nebo pohřbít. Z dnešního pohledu už řešíme jen nejpalčivější místa a zatím čekáme na rozhodnutí, zda sníženou kapacitu nahradí zcela nové VRTky. »

Všechny cesty vedou na Wien HauptbahnofVšechny cesty vedou na Wien Hauptbahnof

8.1.2015 - Nejdůležitejší nádraží v Rakousku. Od poloviny loňského prosince jím denně projde více než sto tisíc cestujících z několika set vlaků, které tady každý den zastaví. Vídeňské hlavní nádraží – superstavba za miliardu eur – se po pěti letech výstavby dostává do plného provozu. Radost neudělalo jen Vídeňanům. Díky uskutečnění vize ústředního vídeňského nádraží staré více než sto let se z rakouské metropole stává jedna z nejvýznamnějších železničních križovatek Evropy. »

ČD futurum silvestrumČD futurum silvestrum

18.12.2014 - V tomto čase je obvyklé, že se díváme na uplynulý rok a bilancujeme naše kroky. Je asi lidskou přirozeností, že shovívavost, která je tak typická pro hodnocení věcí minulých, vystřídají obavy z budoucnosti. A když přitom náhodou zapojíme smysl pro humor, většinou inklinujeme k tomu černému. My jsme se ale rozhodli podívat na budoucnost železnice s velkou nadsázkou. Věříme, že naše fikce nebude jen zábavná, ale i poučná. Pohodlně se usaďte, výlet na české koleje prostřednictvím fiktivních médií roku 2050 začíná… »

CityElefant vs. RegioPanter: generační souboj sourozencůCityElefant vs. RegioPanter: generační souboj sourozenců

5.12.2014 - V dalším dílu rubriky Test vozidel zůstaneme v segmentu ucelených jednotek pro regionální dopravu, tentokrát se ale zaměříme na elektrickou trakci. Na pomyslnou startovní čáru jsme postavili jednotku, která se stala pionýrem v obrodě příměstského cestování na počátku tohoto tisíciletí. Tváří v tvář (a to nejen obrazně, ale i v reálném provozu) se setkává s vozidlem zkonstruovaným za podobným účelem, avšak s odstupem čtrnácti let. Kromě toho obě jednotky spojuje stejný výrobce. Nabízí se proto otázka, zda se ve Škodovce poučili z „elefantích nemocí“. Prokousne Panter svému staršímu sourozenci tepnu, nebo ho Slon zadupe do země? Do redakčního testu vstupují jednotky řady 471 CityElefant versus 440 RegioPanter. »

Přímé spojení Praha - Košice funguje přes 90 letPřímé spojení Praha - Košice funguje přes 90 let

6.11.2014 - S novým jízdním řádem platným od 14. prosince 2014 budou jednotky Pendolino pravidelně dobývat východní Slovensko. Do jaké míry je tato událost ve spojení Čech a Slovenska přelomová? Vždyť železniční spojení Prahy a Košic funguje už desítky let. Za tu dobu zažilo vzestupy i pády, expanzi i omezení. I po rozpadu federace si však vlaky na této ralci zachovaly svůj význam. A nyní je čeká další zajímavá kapitola. »

Desiro a Žralok: německá klasika versus polská moderna Desiro a Žralok: německá klasika versus polská moderna

23.10.2014 - Další díl rubriky Test vozidel přináší srovnání dvou motorových jednotek. První z nich se na konci 90. let stala zosobněním moderního vozidla pro regionální dopravu, druhá představuje synonymum pro neotřelý design nového tisíciletí. Přestože je od sebe dělí více než 10 let, technickou koncepcí jde o velmi podobná vozidla. Do prvního duelu vstupuje Siemens Desiro Classic (řada 642 DB) a PESA Link II z polské Bydhoště (řada 844 ČD). »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika