Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Z paluby nočních vlaků až ke kontroléruZ paluby nočních vlaků až ke kontroléru

31.1.2024 - Dráha, jiná alternativa není. Adam Vanting už ve škole nad ničím jiným ani nepřemýšlel a svůj velký sen si i plní. Nejprve na palubě nočních vlaků, potom v kanceláři při plánování výluk – a nyní v podobě kurzu na strojvedoucího. Prozatím jej ale nejčastěji potkáme až za lokomotivou, na palubě vlaků napříč Evropou. „Cesta vlakem je pro mě tím, čím jsou jiným lázně. Je mi i jedno, kam jedu. Nejlépe ale někam daleko,“ říká. »

Modely jsem znovu objevil pod postelí, říká Michal BednářModely jsem znovu objevil pod postelí, říká Michal Bednář

3.1.2024 - Souboj kytary s železničními modely v životě Michala Bednáře nakonec vyhrály vlaky a krajinky, i když kytaru občas do ruky vezme. Vítězství to však zdaleka nebylo tak samozřejmé, jak by se při pohledu na rozsáhlou tvorbu Trainmaniaka, jak se též na webu tituluje, mohlo zdát. V Žacléři jsme si s naším tradičním recenzentem modelů a jejich výborným fotografem povídali nejen o světě v měřítku 1 : 120, ale i o tom opravdovém drážním. S osiřelou koncovou stanicí za okny to ani jinak nešlo. »

Jaroslav Rudiš: Železniční bohyně to s námi myslí dobřeJaroslav Rudiš: Železniční bohyně to s námi myslí dobře

24.11.2023 - Den po křtu českého vydání knihy Návod k použití železnice jsme se s jejím autorem, „železničním člověkem“ Jaroslavem Rudišem, setkali na palubě vlaku EC 176 Berliner, abychom ji mohli představit na stránkách Železničáře. Specifické tempo jídelního vozu, v němž jsme logicky usedli, míhání krajiny i lidí na palubě a „jedna z nejkrásnějších tratí, které znám“, nás ale svedly k daleko obecnějšímu drážnímu rozjímání, jemuž byla i cesta z Prahy až za hranice krátká. »

Před první jízdou jsem nevěřil, že mi lokomotivu opravdu půjčíPřed první jízdou jsem nevěřil, že mi lokomotivu opravdu půjčí

6.10.2023 - Strojvedoucí Lukáš Kalina i po sedmi letech u Českých drah stále objevuje nové výhybky na své profesní trati. Pojďme se společně podívat, jak je možné přetavit dětskou fascinaci dráhou a později strojvůdcovský sen v realitu, jež dokáže stále nabízet něco nového. „Vstávat pravidelně do kanceláře bych nedokázal,“ říká. »

Vejprtská horská dráha čeká na naplnění potenciáluVejprtská horská dráha čeká na naplnění potenciálu

6.9.2023 - Přes 100 kilometrů dlouhý hřeben Krušných hor byl pro železniční stavitele, kteří měli v 19. století za úkol napojit bohaté příhraničí s výskytem rud na uhelná ložiska v českém podhůří a podnítit hospodářský rozvoj, velkou výzvou. Jedním z míst, kde dráha přeťala vrcholky, bylo i Chomutovsko. Dráha do Vejprt s bývalou odbočkou z Křimova do Reitzenhainu dodnes budí úctu, přestože provoz na ní uvadl do sezonního. Opět probudit její potenciál se snaží spolek LOKO-MOTIV a jeho místopředseda Pavel Adam. »

Jiří Střecha: Dráha je kolektivní sportJiří Střecha: Dráha je kolektivní sport

4.8.2023 - Říká se, že lidé z drážního prostředí věnující se historii tuzemské železnice o sobě vlastně všichni navzájem vědí. Podíváme-li se na drážní životopis Jiřího Střechy, není se čemu divit. Stopu zanechal v celé řadě železničních spolků, výstav, akcí a rekonstrukcí, z nichž nejvýrazněji vystupuje činnost na zubačce a spolupráce na restaurování unikátní Slovenské strely. „Její jízdní vlastnosti jsou ohromující,“ oceňuje Střecha. »

Snažíme se probouzet v dětech vztah ke drázeSnažíme se probouzet v dětech vztah ke dráze

3.7.2023 - Ačkoliv ukrojila rozsáhlá rekonstrukce trati z Pardubic do Hradce Králové rosickému Muzeu MHD a železnice podstatný kus životního prostoru, členové Pardubického spolku historie železniční dopravy nic nevzdávají a nadále se snaží o popularizaci drážní dopravy. Jedním z nich je Oldřich Čížek, profesně zaměstnanec Českých drah v oblasti bezpečnosti práce, zároveň ale též průvodce v muzeu, strojvůdce historického motoráku nebo renovátor drážních i silničních vozidel. »

Jak Liberečtí zachraňují historii na kolejíchJak Liberečtí zachraňují historii na kolejích

1.6.2023 - Dráha, celostátní, místní, tramvajová i trolejbusová, učarovala řadě lidí. Ale jen málokomu natolik, aby jí věnoval podstatnou část svého profesního i soukromého života a dosáhl toho, že jeho vášeň dělá radost mnoha dalším generacím nadšenců. Jedním z nich je Tomáš Krebs, dlouholetý zaměstnanec libereckého dopravního podniku a předseda Boveraclubu, který se věnuje záchraně a provozu historických tramvají a nedlouho i provozu expozice v libereckém technickém muzeu. »

Na jevišti ústeckého Činoheráku se zhmotnil Jídelní vůzNa jevišti ústeckého Činoheráku se zhmotnil Jídelní vůz

2.5.2023 - Železnice měla vždycky dar umět se propsat do umění. Každá trať má své kouzlo, rytmus některých ale tepe o poznání silněji. A opravdu málokterá působí tak velkolepě, aby se sama mohla stát scénou pro divadelní hru. Jako trať z Prahy do Ústí nad Labem, na kterou se každý den vydává podivně mimočasový mikrosvět Jídelního vozu, nové divadelní hry režiséra Davida Šiktance. „Ta trať je magická,“ říká on, stejně jako samotná hra, která je poctou nejen vrchnímu Pavlovi Peterkovi, ale i všem drážním cestovatelům. »

Dobrodruh vdechl nádraží v Kovářské nový životDobrodruh vdechl nádraží v Kovářské nový život

2.4.2023 - Lze z Egypta opravovat zpustlé nádraží na polozapomenuté trati na hřebenech Krušných hor? Evidentně ano, jak dokazuje blízkovýchodní zpravodaj Českého rozhlasu Štěpán Macháček. Ten se řízením osudu stal zároveň majitelem čtyř kamenných stěn plných sutin, ze kterých s rodinou a přáteli uprostřed krušnohorských lesů trpělivě soustruží zašlou slávu nádraží Kovářská. „Chceme dokázat, že i takhle bláznivý projekt může fungovat,“ říká, usazen v mimořádně útulném interiéru hytláku, jehož novým posláním je poskytnout ubytování podobně naladěným jedincům a zároveň přispět na obnovu přilehlého nádraží. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | 251 | 252 | 253 | 254 | 255 | 256 | 257 | 258 | 259 | 260 | 261 | 262 | 263 | 264 | 265 | 266 | 267 | 268 | 269 | 270 | 271 | 272 | 273 | 274 | 275 | 276 | 277 | 278 | 279 | 280 | 281 | 282 | 283 | 284 | 285 | 286 | 287 | 288 | 289 | 290 | 291 | 292 | 293 | 294 | 295 | 296 | 297 | 298 | 299 | 300 | 301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 | 311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 | 318 | 319 | 320 | 321 | 322| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika