Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Polské rychlíky budou FLIRTovat

Polské rychlíky budou FLIRTovat

10.2.2016 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Polský dopravce PKP Intercity s novým jízdním řádem pro letošní rok pokračuje v razantní obměně svých souprav. Po uvedení rychlovlaků Pendolino v roce 2014 se loni pochlubil novými rychlíkovými jednotkami FLIRT3, DART a motorovými lokomotivami GAMA.

Polské rychlíky budou FLIRTovat

Společnost PKP Intercity si objednala dvacet vlaků nejnovější generace elektrických jednotek z rodiny FLIRT3  v listopadu 2013 u konsorcia společností Stadler a Newag. Stadler zastupoval při výrobě jeho polský závod v Siedlci, což je na výrobních štítcích zdůrazněno. Také mnoho dalších komponentů pochází přímo z Polska od různých partnerů. Hodnota kontraktu včetně údržby na 15 let je 1,6 miliardy zlotých. 

Čtyři linky napříč Polskem

Vlaky jsou vybaveny veškerým dnes obvyklým komfortem. Interiér je klimatizovaný, toalety jsou s uzavřeným systémem a v jednom voze bezbariérové. Samozřejmostí je dnes sklopný pult na přebalování kojenců. K informování cestujících slouží moderní audiovizuální systém se sérií monitorů na různých místech vlaku. Nechybí ani wi-fi připojení k internetu.

Dopravce chce Flirty nasadit na své dálkové spoje na čtyřech linkách napříč celým Polskem. Mají to být linky: Warszawa – Kutno – Toruń – Bydgoszcz  v délce 290 km, Olsztyn – Warszawa – Kielce – Kraków (551 km), Gdynia – Bydgoszcz – Kutno – Lodź – Czestochowa – Katowice (655 km) a Kraków – Miechów – Opoczno – Lódź – Kutno – Konin – Poznań – Szczecin (734 km).

Nové jednotky mají na těchto trasách nabídnout vyšší komfort cestování. Každá z osmivozových jednotek nabízí celkem 360 míst k sezení, z toho 60 v 1. třídě. Umístěny jsou v jednom čelním a v sousedním vloženém voze. Následuje vůz pro osoby na invalidních vozících a s bistrem, ve kterém se nachází osm dalších míst k sezení. Čtvrtý až osmý vůz nabízejí sezení ve 2. třídě. Uprostřed soupravy je v jednom voze také prostor pro jízdní kola a objemná zavazadla. Sedačky jsou v 1. třídě umístěny proti sobě se stoly s výklopnými křídly, zatímco ve 2. třídě se nacházejí jak místa za sebou v leteckém uspořádání, tak místa proti sobě.

Flirt s vysokou podlahou

Pro tradičně nízkopodlažní Flirty bylo ve verzi pro PKP Intercity pro dálkovou dopravu zvoleno neobvyklé řešení s podlahou ve výšce 1 180 mm nad TK. V celé soupravě je tak podlaha v jedné úrovni. Souvisí to i s větší výškou nástupišť na řadě polských stanic, než je u nás obvyklých 550 mm. Na každé straně vlaku se nachází osmero dveří a u každých výsuvný stupeň, který může překlenout mezeru mezi podlahou vlaku a nástupištěm.

Osmivozovou jednotku tvoří dvě čtyřvozové sekce, které mají vždy v čele hnací podvozek a na konci, kde k sobě obě sekce přiléhají, jsou klasické běžné podvozky. Ostatní podvozky jsou tradiční Jakobsovy konstrukce a nesou obě sousední vozové skříně. Celá souprava tak má navzdory osmi vozům délku pouhých 152,9 metru. V provozu mohou být spojeny až dvě jednotky do jediného vlaku. Rychlé spojení a rozpojení umožňují automatická spřáhla.

Protože se počítá s provozem jednotek Flirt PKP Intercity jen ve vnitrostátní dopravě, jsou konstruované jako jednosystémové pro v Polsku využívanou trakční soustavu 3 kV ss. Pouze dva hnací podvozky poskytují jednotce trvalý výkon 2 000 kW, ale krátkodobě lze dosáhnout výkon až 3 000 kW, a maximální rychlost 160 km/h. Zrychlení jednotky je 0,6 m/s2. Díky skříni z hliníkových profilů je hmotnost celé soupravy pouze 257 tun, což představuje průměrnou hmotnost na nápravu jen 13 tun. Bezpečnost jízdy hlídají vlakové zabezpečovače ETCS Level 2 a polský systém SHP.

Kvalitní zázemí získává i vlakový personál. V jednotce je samostatný oddíl pro vlakvedou­cího a své sociální zázemí má obsluha bistra. Ta je vybavena samostatnou toaletou a sprchou. K vysoké osobní bezpečnosti cestujících a personálu má přispět vnitřní kamerový systém.

Rychlíkové jednotky pro PKP Intercity jsou dalším příkladem využití původně regionálních vlaků adaptovaných pro dálkové spoje.


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 4.29

Další články této rubriky

Bernina Express už jezdí i z Landquartu Bernina Express už jezdí i z Landquartu

16.7.2019 - Bernina Express Rhétských drah nově zajíždí přes Davos a Klosters i do Landquartu. První vlak, který doplnil obvyklý spoj do města Tirano, vyjel na začátku května. Trasa z Landquartu až do Itálie je o celých 45 kilometrů delší.… »

Do Mukačeva po normálním rozchoduDo Mukačeva po normálním rozchodu

25.6.2019 - Slovenský národní dopravce ZSSK od červnové změny jízdního řádu nasazuje na základě objednávky ministerstva dopravy dva páry regionálních rychlíků denně mezi východoslovenskými Košicemi a ukrajinským Mukačevem. Pojede se bez… »

Rakousko investuje do infrastrukturyRakousko investuje do infrastruktury

29.5.2019 - Rok 2026 bude pro rakouské železnice přelomový. Cestu z Vídně do Klagenfurtu zvládnou vlaky místo čtyři za pouhé dvě a třičtvrtě hodiny a ze Štýrského Hradce pak jen za 45 minut, což je velký rozdíl proti nejrychlejšímu… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika