Železničář / Zahraničí / Nejdelším tunelem světa za pár minut
Nejdelším tunelem světa za pár minut
27.10.2016 – autor: MARTIN HARÁK
První zkušební vlaky začaly letos v červnu projíždět nejdelším a nejhlubším tunelem na světě, který byl vybudován ve Švýcarsku. Úpatní Gotthardský tunel (Gotthard Basis Tunnel) o délce 57 kilometrů výrazně zrychlí cestování mezi Curychem a Milánem. Oba jeho portály v Erstfeldu a v Bodiu leží jen asi 400 metrů nad mořem, takže většině vlaků od prosince odpadne romantické, leč zdlouhavé šplhání po horské trati.
Nová spojnice urychlí průjezd pod alpským masívem, ale na otevření si veřejnost musela počkat celých sedmnáct let. Právě tak dlouhou dobu trvala výstavba tohoto impozantního díla, které nemá na světě obdoby. V konečném součtu vyšel úpatní tunel v přepočtu na necelých tři sta miliard korun a stavbu zajišťovala dceřiná společnost švýcarských spolkových drah AlpTransit Gotthard AG. Kde Švýcaři vzali na tunel finanční prostředky? Především ze spotřební daně ze silniční nákladní dopravy a DPH. Obyvatelé švýcarské konfederace si vše odhlasovali, jak je v zemi helvétského kříže běžným zvykem, v referendu v roce 1998. A navíc si ti, kteří měli štěstí, mohli za nemalé peníze pořídit jízdenku na speciální expres Gottardino, který zájemce až do listopadu zaveze doprostřed nového tunelu na krátkou exkurzi. Všechna místa byla během krátké doby vyprodána a kdo se do Gottardina nedostal, má bohužel smůlu. Tato šance se již nikdy nebude opakovat.
Jízda se o půl hodiny zkrátí
Nově bude jízda vlakem z Curychu do Lugana, ležícího v italsky mluvícím kantonu Ticino, trvat o půl hodiny méně než po původní horské dráze. Ta se vine v romantických smyčkách od Erstfeldu přes Göschenen a původním patnáctikilometrovým Gotthardským tunelem z roku 1882 až k Bodiu. Nádherná trať s velkým převýšením zůstane pochopitelně zachována především pro regionální a turistické spoje. Dálková osobní, ale i nákladní doprava bude ale od prosince převedena právě do nového úpatního tunelu, což ulehčí hlavně přetíženým silnicím. Díky tomu se expresní vlaky osobní dopravy budou moci prohánět novým tunelem dvousetkilometrovou rychlostí a 57 kilometrů podzemní trasy překonají za zhruba dvacet minut. Nákladní vlaky budou dosahovat délky až 750 metrů, ale pojedou nižší rychlostí, proto se obousměrně počítá každou hodinu jen se čtyřmi spoji. Od roku 2020, kdy bude nedaleko Lugana dokončen další úpatní tunel „Ceneri“ o délce patnáct kilometrů, se doprava zrychlí natolik, že nové moderní rychlovlaky zvládnou trasu Curych – Lugano – Milán za pouhé tři hodiny, oproti dnešním čtyřem hodinám a třem minutám.
Do prosince zkušební režim
Švýcaři byli vždy pověstní precizností a bezpečnost provozu je u nich logicky na prvním místě. Proto je v tunelu až do letošního prosincového zahájení pravidelného provozu naplánován tvrdý zkušební režim, kdy se testují nejen samotné jízdy vlaků, ale nacvičují záchranné práce či různé druhy oprav. Právě s ohledem na zajištění vysoké bezpečnosti byly proraženy dva samostatné tunelové tubusy, přičemž každý je určen pouze pro jeden směr jízdy. Oba jsou navíc každých 325 metrů spojeny záchrannou chodbou a v případě havárie by právě druhá tunelová trasa měla sloužit jako úniková. Proto vznikla necelý kilometr pod horskou železniční stanicí Sedrun, ležící na trati Andermatt – Disentis/Mustér, záchranná stanice. Podobná je připravena v oblasti stanice Faidó. Navíc by měl být u každého portálu úpatního tunelu připraven k zásahu speciální hasičský a záchranný vlak.
Bez italštiny nepojedou
A aby vše bylo tak, jak má být, procházejí náročnými zkouškami a školeními stovky zaměstnanců švýcarské spolkové dráhy SBB/FFS. Jen pro názornost – SBB/FFS má k dispozici na 700 různých scénářů řešení problémových situací a technických výpadků. Nepochybně nejsložitějšími zkouškami muselo projít několik stovek strojvedoucích, kteří budou nejdelším tunelem na světě jezdit. Ne každý se na takovou práci hodí a také ne každý byl ochoten naučit se dokonale italsky, protože provoz je řízen z Pollegia z kantonu Ticino. Centrální dispečink leží v italsky mluvící zóně Švýcarska, leč většina strojvedoucích pochází z německy mluvících kantonů. Navíc musí být strojvedoucí ve špičkovém zdravotním stavu a také psychicky a fyzicky odolní, už třeba z důvodu neobvykle vysokých teplot v tunelu či nenadálých příhod. Podle jednoho z luzernských instruktorů se každý „muž na mašině“ musel naučit také řadu specifických předpisů a projít psychologickými testy. „Jde o průjezd netradičním stavebním dílem, které vyžaduje řadu nestandardních přístupů, proto byl výběr tak přísný,“ dodal instruktor.
Další články této rubriky
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 - Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve… »
Nový vysokorychlostní dopravce ve Francii koupí 12 jednotek od Alstomu
3.12.2024 - Proxima, nový soukromý dopravce ve Francii, podepsal smlouvu se společností Alstom na dvanáct vysokorychlostních dvoupodlažních jednotek Avelia Horizon. Součástí je poskytování údržby po dobu 15 let v nové hale, kterou si firma… »
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »