Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / InterCity v Německu získají novou tvář v podobě patra

InterCity v Německu získají novou tvář v podobě patra

22.12.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ, foto DB AG

Po několika letech příprav získají spoje InterCity německých železnic DB AG novou tvář. Do provozu přicházejí moderní patrové soupravy na bázi push-pull, které těží z koncepce vlaků Twindexx Vario společnosti Bombardier. DB AG si zatím objednala ve dvou sériích celkem 44 souprav o 220 vozech. Pohyb zajistí lokomotivy řady 146.2 označované výrobcem jako typ Traxx P160 AC2. Hovoří se však o nasazení až 120 souprav do roku 2030.

InterCity v Německu získají novou tvář v podobě patra

Vlaky InterCity DB představovaly od svého vzniku na počátku 70. let velmi kvalitní a rychlou možnost cestování mezi německými velkoměsty. Během své více než 40leté historie prošel tento systém rozsáhlým vývojem od vlaků pouze 1. třídy, přes spoje provozované každou hodinu v obou třídách, rozšíření do nových spolkových zemí po roce 1989, až po částečnou náhradu rychlovlaky ICE na těch nejdůležitějších linkách. Po celou tu dobu však byly pro vlaky InterCity charakteristické stejné vozy, byť během let prošly modernizací. Dodnes jsou v provozu takzvané m-vozy, například Bm235 ze 70. let minulého století. Nemladší přírůstek představovaly vozy typu Bvmz185 z roku 1988.

Dožívající soupravy vedlejších linkách nahradí zcela nové

Až nyní se DB rozhodla nahradit dožívající vozy na vedlejších linkách InterCity zcela novými soupravami. Volba padla na patrové vlaky, se kterými má železnice bohatou zkušenost. Současný koncept Twindexx Vario vychází z předchozího vývoje patrových vozů ve vagónce v Görlitzu, která dnes patří do mezinárodního koncernu Bombardier. Jen od sjednocení Německa bylo z Görlitzu dodáno DB přibližně 2000 různých patrových vozů. I přes tyto bohaté zkušenosti nabral projekt zpoždění. První série 27 vlaků objednaná v roce 2011 měla vyjet na tratě koncem roku 2013, ale nakonec se tak stane až na konci letošního roku a poslední ze 44 celkem koupených vlaků má být dodán do konce roku 2017.

První série bude uváděna do provozu postupně během nadcházející zimy. S novým jízdním řádem od 13. prosince 2015 nahradily patrové vlaky označené jako InterCity 2 (IC 2) staré soupravy na lince 56 z Lipska přes Hannover a Brémy do stanice Norddeich. Od 14. února 2016 převezmou provoz linky 55 Drážďany – Hannover – Kolín nad Rýnem a některé oběhy u linky 50 z Kolína nad Rýnem přes Kassel do Halle a Lipska a 19. března budou uvedeny do provozu na lince 35 z Koblence přes Kolín nad Rýnem a Münster do Norddeichu.

Počítá se rychlostí 160 km/h

Soupravy InterCity 2 budou sestaveny z pěti vozů a nabídnou celkem 462 míst k sezení a 9 míst pro jízdní kola. Přestože jsou vozy konstruované pro rychlost až 185 km/h, v provozu se počítá s rychlostí pouhých 160 km/h. Rychlou výměnu cestujících a tedy krátké pobyty ve stanicích mají umožnit 1 300 mm široké dvoukřídlé posuvné dveře a velký nástupní prostor za nimi. Kromě řídicího vozu jsou však umístěny nad podvozky v obvyklé výšce. Omezený prostor nad sedačkami pro uložení objemných zavazadel řeší šestice velkých odkládacích ploch na konci a uprostřed velkoprostorových oddílů. O průběhu cesty jsou cestující informování audiovizuálním informačním systémem. Displeje jsou umístěny v horním i dolním podlaží a v nástupních prostorech a poskytují informace o cestě vlaku, přípojích v následující stanici a zobrazují aktuální polohu znázorněnou na mapě v reálném čase.  

Pro snadný příjem telefonního a internetového signálu je vlak vybaven repeatery a pro napájení elektronických zařízení jsou sedačky vybaveny elektrickými zásuvkami. Uspořádání míst je v obou podlažích tradiční: 2+2 ve 2. třídě a 2+1 v 1. třídě. V 1. i ve 2. třídě je část míst v řadě za sebou se sklopnými stolky a síťkami na noviny a část proti sobě s většími pevnými nebo rozkládacími stoly. Sedačky v 1. třídě jsou potažené kůží. Nižší hladině hluku jak z drážního provozu, tak z chůze cestujících, mají přispět koberce, které jsou umístěny v obou třídách i podlažích.     

Ve vozech nechybí přebalovací stůl nebo dětský oddíl

V čele soupravy je zařazen řídicí vůz 2. třídy s nízkopodlažními nástupy ve výšce cca 550 mm nad kolejemi a kapacitou 56 standardních míst. V něm se nacházejí dvě místa pro vozíčkáře a větší bezbariérová toaleta, ve které je k dispozici také sklopný přebalovací stůl. V dolním podlaží je také místo pro 6 jízdních kol (po 1 místu je také ve vložených vozech 2. třídy), kočárky a další objemná zavazadla. V horním podlaží je zřízen uzavřený atraktivními obrázky vyzdobený dětský oddíl s osmi  místy u dvou velkých stolů vhodných pro stolní hry nebo třeba malování. Je zde také větší volný prostor, kde lze  bez problémů odložit zavazadla nebo je také využít ke hře.           

Každý ze tří vložených vozů 2. třídy nabízí 112 míst k sezení, z toho 36 u stolů proti sobě. Poslední vůz soupravy u lokomotivy je vůz 1. třídy se 70 sedačkami, z toho je 24 míst v uspořádání proti sobě u rozkládacích stolů. V horním patře je zřízen také malý uzavřený tichý oddíl s 18 místy. V soupravách InterCity 2 není zařazen restaurační vůz, ale předpokládá se roznáška občerstvení na místa cestujících prostřednictvím minibaru.

Převládají smíšené pocity

První reakce na internetu na nové vlaky jsou zatím rozporuplné. Někteří oceňují novinky a komfort nových vozů, jiní vnímají zvolené řešení jako odklon od klasických hodnot dálkové železniční dopravy. Faktem je, že zvolený koncept potvrzuje současný trend využívat v dálkové dopravě upravená vozidla konstruovaná a ve velkých sériích vyráběná pro dopravu regionální nebo příměstskou. Je zde patrný značný tlak konkurence na snižování nákladů a low cost řešení, která jsou na hony vzdálená komfortním vlakům 60. a 70. let. Teprve budoucnost ukáže, zda si cestující nové vlaky oblíbí a zvolený koncept zajistí železnici dalších nejméně 40 let života vlaků InterCity.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.33

Další články této rubriky

ZSSK začala využívat další jednotku řady 861ZSSK začala využívat další jednotku řady 861

26.9.2019 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) uvedla počínaje desátým červnem letošního roku v Banskobystrickém kraji do provozu první tříčlánkovou motorovou jednotku řady 861, kterou následoval vzápětí ještě druhý vlak stejného… »

Rešice láká turisty do muzea lokomotivRešice láká turisty do muzea lokomotiv

24.9.2019 - Na východě Rumunska v oblasti Banátu leží jedno z nejstarších center průmyslu na zpracování kovů v Evropě. Založení železáren v Rešici, městě asi s osmdesáti tisíci obyvatel, je datováno do roku 1771. Firma dodnes existuje a v… »

ZSSK si pořídí 25 nových jednotek RegioPanterZSSK si pořídí 25 nových jednotek RegioPanter

2.9.2019 - V nejbližších dvou letech se na slovenské koleje rozjede 25 nových elektrických dvousystémových jednotek, které jsou obdobou českých Regio či InterPanterů. »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika