Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Mariánské Lázně: Od tramvajové úzkorozchodné dráhy k trolejbusůmMariánské Lázně: Od tramvajové úzkorozchodné dráhy k trolejbusům

5.6.2022 - Veřejná doprava v Mariánských Lázních letos slaví hned několik výročí. Jednak je to 120 let, kdy zde byl 12. května roku 1902 slavnostně zahájen pouliční provoz elektrické úzkorozchodné dráhy. Současně ale také uplynulo i 70 let ode dne, kdy bylo její fungování 27. dubna roku 1952 ukončeno. A přesně před sedmdesáti lety, 27. dubna roku 1952, vyjely oficiálně do ulic tohoto západočeského lázeňského města první trolejbusy, které tu jezdí dodnes. »

Nezamyslice se staly dějištěm diverzí na železniciNezamyslice se staly dějištěm diverzí na železnici

1.2.2022 - Železnice vždy měla v historii naší země významnou úlohu. Bylo tomu tak po vzniku samostatného Československa v roce 1918 i v pohnutém období druhé světové války za existence Protektorátu Čechy a Morava. Stát tehdy disponoval jednou z nejhustších železničních sítí v Evropě a případné narušení železniční dopravy představovalo pro fungování hospodářství velký problém. Proto se za války železnice stala častým cílem protinacistického odboje. V posledních dvou letech tohoto krvavého konfliktu byly útoky častou záležitostí. »

Dráha císaře Františka Josefa slaví 150 letDráha císaře Františka Josefa slaví 150 let

3.1.2022 - Patří k nejdůležitějším tratím na našem území a je součástí IV. železničního koridoru. Letos si připomíná významné výročí své historie. Před 150 lety začal pravidelný provoz na odbočné větvi soukromé Dráhy císaře Františka Josefa z dnešních Českých Velenic přes Veselí nad Lužnicí do Prahy. Již 3. září 1871 projely první vlaky úsek do Benešova. O pár měsíců později, konkrétně 14. prosince 1871, po dokončení dřevěného mostu přes Sázavu v Čerčanech a tunelu pod Královskými Vinohrady dorazily parní lokomotivy KFJB až na tehdejší Nádraží císaře Františka Josefa v Praze, dnešní hlavní. »

Z Plzně do Furth im Waldu se jezdí už 160 letZ Plzně do Furth im Waldu se jezdí už 160 let

7.12.2021 - Dnes už tuto trať bereme jako samozřejmost a nad spojením někdejšího královského města Plzeň s bavorským pomezím se pozastaví jen málokdo. Přesto její vznik nebyl vůbec jednoduchý. Od chvíle, kdy byla Plzeň spojena se světem pomocí kolejnic, nedávno uplynulo 160 let. Stalo se tak 15. října 1861 – ten den začal pravidelný provoz na trati Plzeň-Skvrňany – Domažlice – Furth im Wald. »

První z tunelů pod Vinohrady slouží pražské železnici už 150 letPrvní z tunelů pod Vinohrady slouží pražské železnici už 150 let

4.10.2021 - Staly se neodmyslitelnou součástí železnice v metropoli. Vlaky tudy projíždějí na Smíchov nebo na Benešov u Prahy a České Budějovice. Nejstarší z trojice Vinohradských tunelů, důležité spojnice hlavního nádraží a nedalekých Vršovic, právě slaví 150 let provozu. Vznikl ruční ražbou jako součást jednokolejné dráhy císaře Františka Josefa (KFJB) z Prahy do Vídně v letech 1869–1871 a slavnostně zprovozněn byl 19. září 1871. »

Velký bejček se stal zachráncem lokálekVelký bejček se stal zachráncem lokálek

2.9.2021 - Lokálky v Československu v dávné minulosti obsluhovaly zastaralé a nevýkonné parní lokomotivy, které vozily smíšené vlaky velmi malou rychlostí. Problémem bylo také dědictví mnoha různých typů strojů, které byly vyrobeny vždy jen v malých sériích, často v jednotkách kusů. Tehdejší ČSD se proto rozhodly pro zavedení jednotného typu pro místní dráhy. Vznikly tak lokomotivy řady 423.0, které dostaly přezdívku Velký bejček. Od jejich zrodu letos uplynulo přesně 100 let. »

Německým šestikolákům právě začíná zvonit umíráčekNěmeckým šestikolákům právě začíná zvonit umíráček

3.6.2021 - V Německu zůstávají v provozu poslední šestinápravové elektrické lokomotivy. V současnosti je turnusově nasazena už jen desítka lokomotiv řady 151, především v čele těžkých rudných a uhelných vlaků do Beddingenu u Branschweigu a do Bochumi-Präsident. Několik dalších strojů se může objevit v severní a západní části Německa na některých výkonech jako výpomoc ze zálohy. O to více strojů však směřuje postupně k likvidaci na šrotiště v Opladenu nedaleko Kolína nad Rýnem. V únoru se tam na svou poslední jízdu odebralo 13 lokomotiv řad 151 a 155 z deponie v Rostocku-Seehafenu »

 Před 30 lety vkročila česká železnice do Evropy Před 30 lety vkročila česká železnice do Evropy

12.5.2021 - Dne 2. června uplyne už 30 let od chvíle, kdy tehdejší ČSD přistoupily k síti mezistátních komfortních vlaků EuroCity (EC). V roce 1991 to byla neděle a ve Vídni se na svou první jízdu chystal zbrusu nový spoj EuroCity do Prahy. Tak začala éra nových služeb a kvality cestování na českých železnicích, i když z počátku nastupovala pomalu a nesměle. Ohlédněme se za těmi třemi desítkami let a podívejme se ještě dál do minulosti, jak začaly a kudy kráčely železnice při nabídce luxusního cestování. »

Dvě švýcarská výročí: Luxusní jednotka TEE a lehká rychlíková lokomotivaDvě švýcarská výročí: Luxusní jednotka TEE a lehká rychlíková lokomotiva

8.4.2021 - Letos mohou Švýcaři slavit hned dvě výročí legendárních vozidel svých spolkových železnic SBB. Před 70 lety, v roce 1951, byla dokončena výroba 50 strojů prvního moderního typu elektrických lokomotiv řady Re 4/4 I a před 60 lety, v roce 1961, se na koleje vydaly luxusní vlaky pro transevropské expresy RAe TEE II. Přestože obě řady nejsou příliš početné, a v případě elektrických jednotek by se dalo hovořit dokonce o kusové výrobě, nesmazatelně se zapsaly do historie nejen švýcarských železnic. »

Rozvoj tratí na Ostravsku uspíšil těžký průmyslRozvoj tratí na Ostravsku uspíšil těžký průmysl

11.3.2021 - Černá Ostrava, jak se moravskoslezské metropoli nepříliš lichotivě přezdívá, byla průmyslovým srdcem nejen monarchie, ale i následujícch republik. Jako taková potřebovala infrastrukturu, prostřednictvím níž by své produkty distribuovala do zemí koruny české i dál za hranice. Dopravě za „císaře pána“ vládla železnice a na ní parní provoz. A zatímco páře dávno odzvonilo, železnice zůstala a její význam při dopravě zboží trvá dál. Třeba nedávno oslavily dvě železnice Ostravska 150. výročí a do důchodu se rozhodně nechystají. O jaké jde? »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika