Železničář / Téma / Brejlovci: Neúnavní pomocníci s pěti křížky
Brejlovci: Neúnavní pomocníci s pěti křížky
24.7.2018 – autor: MARTIN ŽABKA, MARTIN HARÁK Foto: AUTOŘI
Na počátku šedesátých let minulého století se nejen u nás, ale i v celé řadě dalších zemí naplno rozjela motorizace hlavních tratí, kdy bylo cílem zrychlit a zefektivnit dopravu a v neposlední řadě také zbavit velká města dýmu z parních strojů. V roce 1968 se na kolejích poprvé objevil prototyp lokomotivy původní řady T 478.3 v nadčasovém designu, která získala díky lehce předsunutému čelnímu oknu přezdívku Brejlovec, na Slovensku pak Okuliarnik.

Další články této rubriky
Obnova vozového parku: Jak ČD kráčí do budoucnosti
28.5.2023 - Pokud má železnice obstát v konkurenci ostatních druhů dopravy – zejména té individuální – nesmí být její jedinou ambicí pouhý převoz cestujících z jednoho nádraží na druhé. Klíčová jsou zejména tři hlediska: rychlá a… »
Poslední CityElefant vyjel z továrny před 10 lety
30.4.2023 - Dodnes si na své první setkání s moderní dobou pamatuji. Personifikovala ji pro mě na přelomu tisíciletí jednotka řady 471 v zastávce Neštěmice. Vzhledem k tehdejší podobě osobních vlaků působila jako zjevení – klimatizace,… »
Osmsetdesítka mizí z kolejí. Co ji nahradí?
26.3.2023 - Když v roce 1973 vyjely na české koleje z Vagonky Studénka prototypy motorového vozu řady M 152.0 (dnes řada 810), patrně byl málokdo tak smělý, aby těmto lehkým motorovým vozům věštil masivní rozšíření prakticky na všech… »