Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Podzimní povodně: Jak se dráha začíná zotavovat
1.12.2024 - Prakticky celá střední Evropa čelila v září 2024 ničivým povodním. Na riziko extrémních srážek v ČR upozorňovali meteorologové s předstihem už několik dní předem. A jejich předpovědní modely se bohužel nemýlily. Nejvyšší úhrny zaznamenala návětrná strana Jeseníků, kde lokálně spadlo za pět dní přes 500 milimetrů srážek. Následné záplavy na odvodňujících řekách zasáhly tisíce lidí a způsobily rozsáhlé materiální škody, a to samozřejmě i na železnici. Právě průběhu a důsledkům povodní z drážního hlediska se věnujeme na následujících stránkách. »
InnoTrans 2024: Do Berlína dorazil ComfortJet i nová naděje pro lokálky
27.10.2024 - Velkolepá přehlídka moderní železniční techniky po dvou letech opět přilákala tisíce zájemců o drážní trendy z řad laické i odborné veřejnosti. Na ploše o velikosti téměř kilometru čtverečního nedaleko berlínského olympijského stadionu byly k vidění lokomotivy, vlakové jednotky, tramvaje, ale také různé pracovní stroje, infrastrukturní možnosti, technologie pro veřejnou dopravu, prostě vše podstatné, co má blízko ke kolejím. A jelikož má blízko ke kolejím i Česko, nechyběla rovněž řada jeho zástupců. »
Den železnice 2024: Největší drážní svátek hostí Česká Třebová
15.9.2024 - Národní den železnice se letos koná ve městě, jehož ocelové srdce tluče v drážním rytmu již téměř 180 let. První vlak do České Třebové dorazil už v roce 1845 a o pouhé čtyři roky později se stala důležitou železniční křižovatkou. A tou zůstala až do dnešních dnů. Hlavním městem železnice se stane o víkendu 21. a 22. září, představí se zde jak historické unikáty, tak to nejmodernější (nejen) z vozového parku Českých drah. A u čeho byste neměli chybět? »
VRT ve světě: Tisíce kilometrů a miliony cestujících
1.9.2024 - Plán výstavby vysokorychlostních železnic v Česku pomalu získává první konkrétní obrysy. Správa železnic a její partneři již pracují na přípravě jednotlivých úseků, které spojí důležitá centra České republiky a naši zemi se zahraničím. Problematiku vysokorychlostní dopravy bedlivě sleduje také Mezinárodní železniční unie (UIC). Tématu se věnuje jedna ze skupin UIC, která zpracovává různé světové přehledy, srovnání a podílí se na organizování konferencí a kongresů, které se VRT věnují. Podívejme se tedy na tuto problematiku v evropském i světovém měřítku právě pohledem UIC. »
Léto na kolejích aneb kam vlakem Českých drah
6.7.2024 - Léto patří tradičně výletům – a výlety začínají ideálně na kolejích. Proto i letos přichází České dráhy s řadou speciálních akcí a nostalgických jízd, které vás dovezou vstříc rozličným prázdni-novým zážitkům. Vyrazit s námi můžete do historie parním vlakem, moderní soupravou za poznáním evropských metropolí nebo třeba nočním vlakem za ochlazením pod štíty velehor. Nabídka je široká a fantazie nezná omezení… »
10 let od startu modrých railjetů
23.6.2024 - První modrá jednotka railjet Českých drah vyrazila do zkušebního provozu s cestujícími přesně před deseti lety, 6. května roku 2014. Předmětným spojem, jenž měl tu čest, byl EC 571 Zdeněk Fibich z Prahy hlavního nádraží do Břeclavi. Ačkoliv se o nákupu railjetů dlouho a vášnivě debatovalo a málem z něj sešlo, nakonec jednoznačně určil dlouhodobý směr, kterým se České dráhy v dálkové dopravě vydaly. »
ComfortJety vyráží za prvními kilometry
26.5.2024 - Když v dubnu roku 2021 podepsaly České dráhy smlouvu na dodání 180 nových osobních vozů pro rychlost 230 km/h sestavených do 20 devítivozových netrakčních jednotek, přislíbilo dodavatelské sdružení Siemens Mobility se Škodou Transportation, že první vozy dodá o tři roky později. A nyní, na jaře 2024, se vše stalo skutečností. První, byť dočasně osmivozová souprava, vyjíždí na tuzemské koleje a další ji budou velmi brzy následovat. »
Řada 460 končí, začíná éra RegioPanterů
21.4.2024 - Příběh jednotek řady 460 ukázkově odráží marnost doby svého vzniku. Je to příběh neustálého prodlužování vývoje, výrobních kompromisů, neochoty výrobce a koncepční i technologické zastaralosti už v době vzniku, jež nakonec byla ještě větší, než se původně zamýšlelo. Všechny nedostatky pak rámoval jejich design, snad až půvabný ve své ošklivosti. Přesto nakonec prokázaly jistou kvalitu – vždyť od startu jejich sériové výroby v tomto roce uplyne plné půlstoletí. »
Vlakotramvaje v České republice: Dočkáme se tentokrát?
24.3.2024 - Téma vlakotramvají se do tuzemska cyklicky vrací už řadu let. Systém využívající výhody lehkého drážního vozidla pohybujícího se po stávající či lehce upravené infrastruktuře klasické dráhy a městských tramvajových sítích zmiňovala řada projektů. Dodnes jsme se však žádné české realizace – zejména kvůli chybějící legislativě – nedočkali. Přitom zahraničí už dávno nabízí řadu úspěšných projektů, jimiž bychom se mohli inspirovat. Povede se to u nás tentokrát? »
Elektrizace v ČR: smělé plány na stovky km trolejí
25.2.2024 - Přestože jsou přínosy elektrizace vytížených železničních tratí nesporné a má podporu jak mezi odborníky, tak mezi politiky, v posledních dekádách jsme se mnoha nových kilometrů trolejí nad českými tratěmi nedočkali. Mezi lety 2011 a 2020 bylo například elektrizováno pouhých 28 kilometrů tratí, což je pro představu vzdálenost mezi Kladnem a Prahou, byť jen po bubenské nádraží. Ministerská Koncepce rozvoje elektrické trakce na skličující tempo reaguje smělými plány. Čeho bychom se tedy měli v budoucnu dočkat? »