Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Cesta železničního jízdního řádu od papíru k displeji mobilního telefonuCesta železničního jízdního řádu od papíru k displeji mobilního telefonu

14.3.2013 - Po bibli se prý jedná o nejčtenější knihu světa. A to ještě každý rok, někdy i častěji, vychází v novém znění. Železniční jízdní řády v České republice se stále vydávají po desítkách tisíc výtisků. Například ten současný vyšel nákladem 41 560 kusů, z toho 37 715 v provedení Českých drah a 3 845 kusů v provedení Správy železniční dopravní cesty. Jízdní řád je starý jako dráha sama, ale v posledních letech se přesouvá čím dál více na internet. »

Evoropa pod měděnou pavučinou aneb souboj střídavého a stejnostměrného prouduEvropa pod měděnou pavučinou aneb souboj střídavého a stejnosměrného proudu

1.3.2013 - Již na konci předminulého století nadchly výkony prvních elektrických vozidel na zkušebních tratích svět. Realizace čisté železnice bez kouře a sazí se zdála být na dosah ruky, jenže konkrétní technické řešení se stalo jablkem sváru politických, mocenských i technických kruhů. Evropa okouzlena elektrickými vlaky se rozdělila na stejnosměrnou a střídavou, navíc v několika mutacích. Pestrou směsicí systémů se v Evropě vedle Francie vyznačovalo zejména Československo. »

Chytrá elektronika ve vlaku jako součást péče o zákazníkaChytrá elektronika ve vlaku jako součást péče o zákazníka

11.2.2013 - O informačních systémech používaných na nádražích jsme vás již podrobně informovali v Tématu v letošním prvním čísle. Jaká jsou tajemství těch vlakových, si ukážeme dnes. Do daleké minulosti se už ale vracet nebudeme, takže směrové tabule připevněné na vozech vynecháme. Naše pozornost se soustředí na elektronickou sučastnost. »

Vzestup a pád Vysočiny jako keljové spojnice mezi Prahou a BrnemVzestup a pád Vysočiny jako kolejové spojnice mezi Prahou a Brnem

24.1.2013 - Dálková trať přes Havlíčkův brod prožívala v posledních dekádách dvacátého století své zlaté období. Byly na ni přesměrovány mezistátní expresy od Saska přes Prahu a Bratislavu směrem na Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko i domácí rychlíky z centra Čech do moravské metropole. Od května 2000 už ale hlavní tah vede po prvním koridoru přes Českou Třebovou. Význam Vysočiny ovšem v budoucnu může znovu vzrůst po výstavbě vysokorychlostní tratě. »

Infosystémy na nádražích aneb kombinace zvuku a obrazuInfosystémy na nádražích aneb kombinace zvuku a obrazu

9.1.2013 - Dnešnímu světu vládnou informace. Ten kdo je získá včas vyhrává, v našem případě mu neujede vlak. Pro cestujícího na železnici vždy byly informace alfou a omegou procesu přesunu z místa A do místa B. Ovšem způsoby jejich předávání a jejich tachnologieprošly historicky zajímyvým vývojem, což se týká jak vizuálních, tak hlasových systémů. »

Po celý rok 2012 jsme vám přinášeli odborný i zábavný pohled na svět železnicePo celý rok 2012 jsme vám přinášeli odborný i zábavný pohled na svět železnice

19.12.2012 - Od ledna do prosince jsme pro vás psali články o službách Českých drah, o vlacích, nádražích a hlavně o lidech na dráze. Snažili jsme se porozhlédnout v cizině i v historii. Jak moc se nám to podařilo, musíte posoudit hlavně vy, čtenáři. Jako odměnu za to, že jste byli s námi, jsme pro vás přichystali vánoční soutěž. Pojďte si také s námi připomenout, čím žily České dráhy v posledních dvanácti měsících a jaké zajímavosti jsme vám přinesli. »

Fenomén zvaný railjet. Co stojí za jeho úspěchem?Fenomén zvaný railjet. Co stojí za jeho úspěchem?

6.12.2012 - Když se řekne railjet, většina našich čtenářů si vybaví jednak proslulé, moderní vlaky jezdící především v Rakousku, jednak více než rok táhnoucí se právní kauzu, která se přímo týkala Českých drah. Dnes již víme, že za dva roky budeme těmito jednotkami, které společnost Siemens nazývá Viaggio Comfort, jezdit pravidelně i na našem území. Proto jsme se rozhodli k tématu vrátit a přidat další informace o historii i provozu jednotek, které se spolu s Pendoliny stanou chloubou vozidlového parku ČD. »

Železniční přejezd jako kritické místo na tratiŽelezniční přejezd jako kritické místo na trati

26.11.2012 - V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. Každý z nich představuje potenciální nebezpečí - zvláště pro neukázněné řidiče automobilů a chodce, kteří vstupují do kolejiště v okamžiku, kdy tam nemají co dělat. Nejsou to bohužel planá slova: zatímco dříve lidé umírali při každé desáté nehodě na přejezdu, nyní je to již při každé šesté. Prevencí může být buď postupné rušení přejezdů a jejich nahrazení mimoúrovňovým křížením, nebo modernizování přejezdů, zejména doplňování o závory. »

Boj proti drážním vandalům připomíná nekonečný seriálBoj proti drážním vandalům připomíná nekonečný seriál

8.11.2012 - Každý rok přicházejí České dráhy o desítky miliónů korun důsledkem řádění vandalů. Jedná se především o škody způsobené grafiti, ale také o zničené sedačky, zdemolované kupé, okna i odlehlejší části stanic. Specializovaná železniční policie již neexistuje, takže dopravci se musí o bezpečnost svých cestujících a ochranu majetku starat sami. »

Pražská integrovaná doprava slaví dvacetiny, železnice se přidává s gratulacíPražská integrovaná doprava slaví dvacetiny, železnice se přidává s gratulací

25.10.2012 - Okolo stovky tisíc lidí denně v Praze nastoupí a vystoupí do více než 800 vlaků na integrovaných železničních linkách. Počet cestujících navíc v posledních letech výrazně stoupá. Za dvacet let integrace pražské městské a příměstské dopravy se železnice stala stejně samozřejmou volbou jako metro či tramvaj. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika