Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

InterCity: tradiční značka kvalitní dálkové dopravyInterCity: tradiční značka kvalitní dálkové dopravy

15.5.2014 - Před 35 lety odstartovala obchodní značka InterCity své úspěšné tažení po Evropě. Stala se symbolem moderního, komfortního, rychlého a především pro všechny skupiny zákazníků dostupného cestování na velké vzdálenosti. Nebyla v té době zcela nová. V Německu se objevila na přelomu 60. a 70. let. Tehdy však představovala jen rozšíření sítě transevropských expresů TEE a využívala ji malá skupina cestujících. Skutečnou revoluci cestování na železnici odstartoval právě rok 1979. Od té doby se označení InterCity rozšířilo na železnice mnoha evropských států. Národní železnice si značku IC přizpůsobily svým potřebám. »

Železniční stopy Bohumila HrabalaŽelezniční stopy Bohumila Hrabala

2.5.2014 - V současném grafikonu byly na počest Bohumila Hrabala pojmenovány rychlíky 949/950 Praha hl. n. – Hradec Králové hl. n. a zpět. Není to náhoda, vždyť proslulý spisovatel a pábitel by právě letos na jaře oslavil sté narozeniny. Jeho život i tvorba měly k železnici často blízko. Za druhé světové války pracoval mimo jiné jako výpravčí na Nymbursku a z prostředí dráhy si později do svých povídek a románů rád vypůjčoval postavy, příběhy i atmosféru. »

Revoluce řízení dopravy v Čechách se blížíRevoluce řízení dopravy v Čechách se blíží

3.4.2014 - Monumentální. To je asi nejvýstižnější výraz pro projekt Centrálního dispečerského pracoviště (CDP) Praha. Na 130 dispečerů v jedné směně má za šest let řídit dopravu na bezmála 2 200 (!) kilometrech tratí. V pětipatrové budově na pražské Balabence se bude nacházet nejvýznamnější centrum řízení železničního provozu u nás. Dálkové řízení takového rozsahu, nemající v zemi obdobu (a to i ve srovnání s dosud největším CDP Přerov), však vyžaduje mnohem vyšší úroveň zabezpečení. Projekt proto počítá s několika úrovněmi jištění systému proti případnému „blackoutu“. Fatální selhání by totiž mohlo znehybnit vlaky ve velké části republiky. »

Panťáky slouží neuvěřitelných padesát letPanťáky slouží neuvěřitelných padesát let

20.3.2014 - Ve svých začátcích, kdy se cestující tlačili na dřevěných sedačkách a v čele vlaku ČSD dýmaly parní lokomotivy, působily elektrické jednotky řad 451 a 452 svými moderními sedáky a elegantním tvarem skříne spíš jako přelud z budoucího století. V době, kdy se podle původních propočtů už měly vyřazovat z provozu, byly spolehlivým standardem. Dnes už v cestujících vyvolávají spíše archaický dojem, nicméně spousta železničářů si s nimi spojuje pozitivní emoce – možná i kvuli vzpomínkám na dětství a mládí. »

GSM-R Protěžované dítko z Evropy, které dobylo světGSM-R Protěžované dítko z Evropy, které dobylo svět

20.2.2014 - Zkratka GSM-R se v českém prostředí začala objevovat v prvních letech nového tisíciletí. Její význam pro budoucnost si zpočátku uvědomovali jen zasvěcení. Ostatní o systému nesprávně smýšleli jako o „mobilech pro ajznboňáky“, objevovaly se dokonce informace, že GSM-R zlepší signál mobilních telefonů pro cestující. Dnes je však jasno: vývoj GSM-R posunul oblast sdělovací a zabezpečovací techniky na železnici do jiné dimenze a nezůstalo jen u Evropy. Nic na tom nezmění ani fakt, že systém byl protlačován úředníky z Bruselu, což zpočátku vyvolávalo skepsi. »

Eurobarometr poodhalil míru spokojenosti se službami na železniciEurobarometr poodhalil míru spokojenosti se službami na železnici

6.2.2014 - Co nejvíce trápí zákazníka při cestách po železnici? Kde je v rámci Evropské unie spokojenost nejvyšší a kde naopak nejnižší? Jak si na tom stojí České dráhy? Na tyto otázky odpovídá rozsáhlý průzkum, který si nechala provést Evropská komise. Dokument sice přináší zajímavé údaje k zamyšlení, nicméně se nedá brát doslova. Velkou nevýhodou je změna metodologie oproti předchozímu průzkumu z roku 2011. »

Kouzlo techniky: cesta od Pegase k topnému alternátoruKouzlo techniky: cesta od Pegase k topnému alternátoru

22.1.2014 - Teplo ve vlaku je dnes už pro každého z nás samozřejmostí. Málokdo se asi zamýšlí nad tím, odkud se bere všechna ta energie, která činí jízdu i v zimě příjemnou. Ovšem dostat teplo do vlaku, obzvláště táhne-li ho motorová lokomotiva, byl ještě před půlstoletím problém, který nedal spát mnoha fundovaným odborníkům. Zveme vás na exkurzi do historie vlakového topení od kamen na dříví až po elektrické vytápění, které je tu již 40 let. »

Železnicár je s vámi právě dvacet letŽelezničář je s vámi právě dvacet let

10.1.2014 - Už je to téměř neuvěřitelných 20 let od okamžiku, kdy vyšlo první číslo Železničáře jako periodika Českých drah. Stalo se tak přesně 12. ledna 1994. Za tu dobu se noviny transformovaly v časopis, upravovaly se rubriky i pravidelný obsah, skladba redakčního týmu a v neposlední řadě i čtenáři. Když si dnes vezmete do ruky staré výtisky, naplno si uvědomíte, jak moc se změnil nejenom tento titul, ale především poměry na české železnici. »

Pendolino: 25 let provozu hřebců z Italské stájePendolino: 25 let provozu hřebců z Italské stáje

5.12.2013 - Díky technickému vývoji a vynálezům z různých oborů se konstruktérům dařilo posouvat rychlostní hranice. Po druhé světové válce pokořily rekordní stroje rychlost 300 km/h a nedlouho potom otevřelo Japonsko první skutečnou vysokorychlostní trať. Nebylo to ovšem zadarmo, vysoké rychlosti si vyžádaly značné investice do stavby zcela nových tratí. Někteří se proto vydali jinou cestou. Chtěli zrychlit také vlaky na konvenčních tratích s řadou oblouků a rychlostním omezením. Hozenou rukavici zvedli úspěšně Italové. Jejich odpověď má jméno Pendolino. »

V hlavní roli železniceV hlavní roli železnice

21.11.2013 - Že se vlaky, nádraží a železničáři čas od času dostanou na filmové plátno nebo televizní obrazovky, není nic překvapivého. Ale už málokdo se pozastaví nad tím, jak složité a pracné je vyhledat odpovídající lokace, připravit exteriéry, obstarat vhodná vozidla, popřípadě vyběhat nejrůznější povolení. A ve filmu jsou nakonec z půldenního natáčení třeba dva desetivteřinové záběry a ještě se pak ozvou „odborníci“, že filmaři vybrali špatnou lokomotivu, že tyto vagony v oné době nemohly jezdit a nádraží vypadalo úplně jinak. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | 251 | 252 | 253 | 254 | 255 | 256 | 257 | 258 | 259 | 260 | 261 | 262 | 263 | 264 | 265 | 266 | 267 | 268 | 269 | 270 | 271 | 272 | 273 | 274 | 275 | 276 | 277 | 278 | 279 | 280 | 281 | 282 | 283 | 284 | 285 | 286 | 287 | 288 | 289 | 290 | 291 | 292 | 293 | 294 | 295 | 296 | 297 | 298 | 299| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika