Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Příběh řady 371: Z Německa až k jižní Moravě Příběh řady 371: Z Německa až k jižní Moravě

3.1.2019 - Má nelichotivou přezdívku a letos tato lokomotiva oslavila třicátiny. Donedávna šlo o elektrický stroj z vozidlového parku Českých drah, který měl jako jediný povolení překročit česko-německou hranici. Dnes už ho na výkonech do Drážďan nahrazuje moderní Vectron. Práci však sedmička Bastardů neboli mašin řady 371 v barvách národního dopravce stále zastává na linkách z Prahy na jižní Moravu. A ne špatně. »

Prototypy Šestikoláků: výročí zrodu elektrických silákůPrototypy Šestikoláků: výročí zrodu elektrických siláků

26.11.2018 - Prvními lokomotivami, které začaly po spuštění elektrického provozu v 50. letech v bývalém Československu dopravovat osobní i nákladní vlaky, byly škodovácké stroje označené původní řadou E 499.0. Stroje o trvalém výkonu 2 032 kW sice vykazovaly vynikající trakční vlastnosti, avšak zejména v náročnějších úsecích na Moravě a Slovensku bylo nutné využívat k dopravě těžších vlaků přípřeží a postrků. Řešením k efektivnějšímu provozu proto měly být výkonnější lokomotivy. Proto před šedesáti lety vznikly první dva šestinápravové prototypy, lidově zvané jako Šestikoláky. »

Německý vrstevník domácích Brejlovců slaví půl století Německý vrstevník domácích Brejlovců slaví půl století

13.11.2018 - Stejně jako naši Brejlovci slaví v letošním roce 50. narozeniny německá řada 218. Patří do velké rodiny lokomotiv označovaných jako V 160, pod kterou se skrývá celá vývojová série velkých traťových strojů v mnoha modifikacích. V její historii bychom našli mnoho paralel s vývojem Bardotek a Brejlovců. I když v provozu zůstává ještě přibližně stovka kusů, stává se tato řada ohroženým druhem. »

Nelehká cesta elektrifikace v NDR Nelehká cesta elektrifikace v NDR

19.10.2018 - Německo patřilo k průkopníkům elektrifikace železnic, přesto po 2. světové válce prošel elektrický provoz v bývalé NDR hodně divokým vývojem plným zvratů. V polovině 50. let 20. století stáli tamní železničáři navzdory mnohaleté tradici prakticky v bodě nula. Negativně se na tom podepsaly i válečné reparace. »

Banány: elegantní krásky v čelech rychlíků Banány: elegantní krásky v čelech rychlíků

10.10.2018 - Pořízeny byly především jako náhrada za výkonově už nedostačující Bobiny řady 140 (E 499.0), respektive za následnou řadu 141 (E 499.1) a také pro tažení těžkých rychlíků mezi Prahou, Ostravskem, Žilinou a východním Slovenskem. Tehdejší Československé dráhy se v roce 1978 rozhodly zakoupit celkem sedmadvacet stejnosměrných elektrických strojů původní řady E 499.2. Lokomotivy, později přečíslované řadou 150, byly vlastně stejnosměrnou verzí dvousystémových strojů řady 350 z poloviny sedmdesátých let. »

Itálie: Opomíjená vysokorychlostní velmoc Itálie: Opomíjená vysokorychlostní velmoc

7.9.2018 - Když se u nás mluví o vysokorychlostní dopravě, pak se nejčastěji zmiňuje sousední Německo, Francie proslavená rychlovlaky TGV nebo Španělsko, které za evropské peníze vybudovalo nejrozsáhlejší vysokorychlostní síť v Evropě. Neprávem se ale úplně zapomíná na Itálii, evropskou kolébku vysokorychlostní železnice. Právě tam začala výstavba první moderní vysokorychlostní tratě na našem kontinentu a dodnes může italská železnice nabídnout bohatou inspiraci. »

Pannonia spojila půl Evropy Pannonia spojila půl Evropy

20.8.2018 - Kdyby dnes jezdil napříč Českou republikou expres Pannonia, oslavil by šedesátku. Legendární vlak spojoval desítky let východní Německo, Československo, Maďarsko a mířil dál na Balkán. Jeho trasa se tam během let měnila. Úplně snadné to však není ani s jeho narozením. Název Pannonia Express se v jízdních řádech objevil poprvé v roce 1958, pár vlaků ČSD s čísly 3/4 spojil Berlín, Prahu, Budapešť a města na Balkáně ale už o rok dřív. »

Eso ve šlépějích Gorily Eso ve šlépějích Gorily

10.8.2018 - Když se v sedmdesátých letech na kolejích objevila Gorila, byl to šok. Její výkon atakující hranici 4 000 kW a možnost řítit se po kolejích stošedesátikilometrovou rychlostí v čele těžkého expresu zněly v té době jako sci-fi. Ano, realita všedních dnů byla jinde, ale čeští konstruktéři ukázali svůj brilantní um. Stát žádal další vícesystémové stroje, které už ale nemusely být tak silné, protože mělo jít o lokomotivy pro běžné osobní a nákladní vlaky a rychlíky. Důraz se kladl na jejich univerzální použití a hospodárnost provozu. »

Brejlovci: Neúnavní pomocníci s pěti křížkyBrejlovci: Neúnavní pomocníci s pěti křížky

24.7.2018 - Na počátku šedesátých let minulého století se nejen u nás, ale i v celé řadě dalších zemí naplno rozjela motorizace hlavních tratí, kdy bylo cílem zrychlit a zefektivnit dopravu a v neposlední řadě také zbavit velká města dýmu z parních strojů. V roce 1968 se na kolejích poprvé objevil prototyp lokomotivy původní řady T 478.3 v nadčasovém designu, která získala díky lehce předsunutému čelnímu oknu přezdívku Brejlovec, na Slovensku pak Okuliarnik. »

Cestování s dětmi ve znamení zábavy i osvětyCestování s dětmi ve znamení zábavy i osvěty

27.6.2018 - Kino, přebalovací pulty, místa pro kočárky, časopisy. Nejen to nabízí České dráhy nejmenším cestovatelům ve svých vlacích. Kromě toho národní dopravce nezapomněl ani na rozumnou cenovou politiku, výlety tak rozhodně nezruinují rodinné rozpočty. Čím je tedy možné malé neposedy na cestě zabavit? »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | 251 | 252 | 253 | 254 | 255 | 256 | 257 | 258 | 259 | 260 | 261 | 262 | 263 | 264 | 265 | 266 | 267 | 268 | 269 | 270 | 271 | 272 | 273 | 274 | 275 | 276 | 277 | 278 | 279 | 280 | 281 | 282 | 283 | 284 | 285 | 286 | 287 | 288 | 289 | 290 | 291 | 292 | 293 | 294 | 295 | 296 | 297 | 298 | 299| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika