Železničář / Rozhovor / Martin Hurajčík: Věřím, že se Karlovy Vary Pendolina jednou dočkají
Martin Hurajčík: Věřím, že se Karlovy Vary Pendolina jednou dočkají
4.12.2019 – autor: JOSEF HOLEK
Stát má mít zájem na dobře fungujících a konkurenceschopných Českých drahách a soukromí dopravci by si neměli diktovat, kde jezdit chtějí a kde nikoliv. Tento názor zastává Martin Hurajčík, radní a náměstek hejtmanky Karlovarského kraje odpovědný za oblast dopravy a silničního hospodářství. V rozhovoru pro Železničáře se však zmínil nejen o liberalizaci železničního trhu, ale i o možnosti zajíždění Pendolina do Karlových Varů. Co dalšího kraj a ČD chystají?
Jakou roli hraje železnice ve veřejné dopravě Karlovarského kraje?
Jsme malým krajem a železniční doprava u nás nehraje prim. Významně se u nás prosazují i další alternativní segmenty dopravy. Byli bychom samozřejmě rádi, kdyby byly vlaky využívány ještě více.
Máte hustou železniční síť, objednáváte stále více spojů. Ani to nepomáhá uvést železnici na první místo?
Zatím ne. V současné době ale pracujeme na tom, aby se dostala do popředí zájmu a vyrovnala se například autobusům. Máme, coby objednatel regionální dopravy, objednáno množství kilometrů na páteřních i vedlejších trasách. Ono to může být i tím, že náš kraj neměl dlouhou dobu jednotný tarif, což se změnilo na začátku října letošního roku. Na jeden jízdní doklad tak můžete cestovat vlakem i autobusy. Předpokládáme, že tento krok bude impulsem k tomu, aby lidé stále více využívali hromadnou dopravu nejen silniční, ale i železniční či je kombinovali. Jízdenka samozřejmě platí i ve vlacích Českých drah. Jízdní doklad je možné nahrát i na kartu IDOK, která funguje i ve vlacích.
Myslím si, že v dnešní době, kdy existuje ekonomická konjunktura, a lidé volí automobily, tím přichází o vysoký komfort cestování. Dnes jsou vlaky stejně pohodlné na regionální i celostátní úrovni. Naším úkolem je jen zvyšovat dostupnost. To platí i pro nákladní dopravu, o které soudím, že by se měla přesunout právě na koleje.
Byli jste průkopníky v liberalizaci železnice. Už řadu let jezdí v kraji i soukromý dopravce. Jak hodnotíte konkurenční prostředí?
Nyní budu hodnotit na základě informací, které mám z minulosti, i na základě zkušeností ze současnosti. ČD i jejich konkurent jsou z našeho pohledu spolehlivými partnery, komunikujeme spolu velmi korektně a i oba dopravci mezi sebou mají rovnoprávný vztah. Respektují se. Jsem tedy rád, že náš kraj může nabídnout služby soukromého i národního dopravce a nechat je, ve prospěch občanů, rozvíjet jejich služby.
A váš názor na liberalizaci železničního trhu?
Na úvod: nemám nic proti liberalizaci, ale nepotěším ty, kteří vytvářeli podmínky pro vstup železnice na otevřený trh. Liberalizace nebyla, podle mého názoru, úplně připravená. Pořádně chyběly mantinely – mohlo dojít ke zvýhodňování některých dopravců. Zastávám názor, že na startovní čáře mají mít všichni stejné podmínky, a soukromí dopravci by si neměli diktovat, kde jezdit chtějí a kde nikoliv.
Můžete být prosím konkrétní?
Myslím si, že ČD se musejí vypořádat s mnohem vyššími náklady než soukromí dopravci, a musí je tedy zákonitě promítnout i do cen. Drží i záložní vlaky pro případy, kdy je některý z běžných vlaků neschopný jízdy anebo je stát v ohrožení. Dále jsou nositelem železniční historie a o své dědictví se musí postarat. To stojí peníze, které jiní vynakládat nemusí. Nemusí ani přispívat. Mně by se skutečně velmi líbilo, kdyby všichni měli stejné podmínky.
Z Karlovarska je možné cestovat regionálními spoji i do Německa. Mělo by spojů přibývat? Existuje poptávka?
Jistě. Máme ale problém s elektrifikací. Například ve směru na Schirding je na našem území trať „pod dráty“, ale paradoxně zaspali Němci. A my tím trpíme, když musíme přepřahat. I například možné nasazení hybridních vlaků by bylo daleko dražší než volný průjezd elektrické jednotky či soupravy s elektrickou lokomotivou. Strádá tím nákladní i osobní doprava. Mohla by totiž být realizována ve větší míře. Stále více se také objevují názory, že hlavní tranzit z Čech na Německo má vést přes Furth im Wald, a Karlovarsko se tak neprávem stává přehlíženým krajem. Zvláště nyní, kdy očekáváme vstup našich třech lázeňských center a Krušnohoří pod kuratelu světového kulturního dědictví UNESCO.
Pak by stálo za to elektrifikovat i opětovně zprovozněnou trať z Aše do Hofu.
Byl bych za to velmi rád. Potěšilo by mě i další fungování pracovní skupiny, která byla vytvořena pro zdvoukolejnění trati z Chebu na Vojtanov a dále k severním mořím. Tudy by se měla otevřít cesta k dopravě kontejnerů. Ulehčilo by se prvnímu koridoru a zavdalo by to příčinu k nasazení více spojů osobní dopravy směrem do Německa. Lidé by jezdili za prací i za turistikou. Je to má vize.
Nedávno jste s ČD podepsali smlouvu na desetiletý provoz osobních vlaků. Jaké novinky mohou cestující očekávat?
V první řadě od smlouvy očekáváme plnění, ať už jde o komfort cestování, anebo nákup nových jednotek. Máme totiž s dopravcem a Plzeňským krajem smluvně dojednáno, že mezi Plzní, Mariánskými Lázněmi, Chebem a Karlovými Vary vznikne nové spojení spěšnými vlaky. Na linku nasadíme čtyři nové, elektrické jednotky, které jsou nyní ve výrobě. Vyjet by měly v roce 2021. Nahradí z větší části motorové jednotky, které by mohly přejet na jiné tratě, kde jsou nyní nasazeny méně komfortní vlaky. Kraj se také s ČD dohodl, že Pendolino z Chebu a Františkových Lázní bude nasazeno coby rychlík, respektive vyplní jeden takt mezi klasickými soupravami expresů. Třeba i vysoká vytíženost Pendolina bude argumentem pro zajíždění až do krajské metropole.
Jak daleko jsou tedy úvahy nad zajížděním jednotky Pendolino do Karlových Varů?
Diskutuje se o tom asi tři roky. Byl bych šťastný, kdyby naše krajské město mělo kvalitní a přímé spojení se zbytkem republiky. Pendolino končí ve Františkových Lázních a já nevidím důvod, proč by stát neměl podpořit protažení. Zvláště, když máme postavené zcela nové nádraží se vší potřebnou technologií. Nejprve by mohla jednotka jezdit jen v pátek a v neděli, abychom alespoň pokryli potřeby víkendových cestovatelů. Tam by se ukázalo, zda má nové spojení smysl. Nyní vše vázne na finančních prostředcích a otázce, zda se protažení z „Frantovek“ vyplatí. Výsledek se nyní nedá vůbec předjímat. Jednáme a já věřím, že se nakonec všechny strany, tedy kraj, ministerstvo dopravy i ČD, domluví.
Jaké kvalitativní požadavky má váš kraj vůči ČD?
Chceme, aby cestující měli ve vlacích, které po našem kraji jezdí, maximální komfort v kvalitní soupravě a aby služby na palubě byly na objednané a placené úrovni. Trváme na dodržení všech standardů a postupně je budeme chtít i zvyšovat tak, aby zákazník měl cestování rád a rád se do vlaků vracel. Chceme dodržování řazení a jízdního řádu, čistotu nejen na toaletách a další.
Jak funguje In Karta ČD v rámci integrovaného systému IDOK?
Náš systém funguje od začátku října a já věřím, že si lidé najdou cestu právě ke krajské kartě, na niž je možné nahrát i jízdní doklady ČD. Naopak jízdní doklady ostatních, tedy nejen železničních dopravců, může cestující nahrát na In kartu ČD. Na In Kartu bude možné jezdit i v autobusech MHD v Mariánských Lázních a dalších městech, a dokonce i u soukromého železničního dopravce. Považuji systém In Karet za velmi výhodný, my jsme s ním plně kompatibilní.
Jak hodnotíte cyklopůjčovny, které jsou společným projektem Českých drah a kraje?
Velmi kladně. Pomáháme tím k rozvoji cykloturistiky v Karlovarském kraji. Jde o stále více využívaný produkt a pevně věřím, že se bude systém anebo celá síť půjčoven rozrůstat. Přispíváme i na provoz cyklobusů. Náš kraj je nádherný, odkudkoliv se vydáte, dojedete do úžasné krajiny. Půjčovna má obrovskou výhodu: kolo si někde půjčíte, dojedete kamkoliv do stanice a tam ho vrátíte. Služba je pro nás i pro ČD přínosná, čísla výpůjček rostou. Přidám i tip na výlet – vyjeďte na kole z Mariánských Lázní na Kladskou anebo se vyjeďte podívat na Krakonoše či Park Boheminium. Cyklostezka Ohře je samozřejmostí.
MARTIN HURAJČÍK
Vystudoval Střední průmyslovou školu v Ostrově nad Ohří, obor Elektrotechnika a informatika. Po škole nastoupil do soukromého sektoru, později byl podnikatelem. Poté se stal v jedné firmě šéfem obchodu. Dva roky byl Martin Hurajčík místostarostou Mariánských Lázní. V roce 2016 se stal radním a náměstkem hejtmanky Karlovarského kraje zodpovědným za oblast dopravy a silničního hospodářství. Ve volném čase si zahraje golf či vyjede na kole. Rád se vrací do Českého ráje, na jižní Moravu anebo Skotska.
Další články této rubriky
Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí
23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »
Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu
24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »
David Vávra: Koleje jsou řešením dopravních problémů měst
20.8.2024 - Jaká je role drážní dopravy ve městech? Zaslouží si Praha nový vstup z hlavního nádraží do města? A jak dál s výtoňským mostem? Metropoli čeká řada zásadních rozhodnutí, která se bezprostředně týkají dráhy. V… »