Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Jezdí celá rodina: synové následovali otce
31.7.2013 - Milan, Martin a Petr Kršňákovi. Táta se dvěma syny z Břeclavi mají nejen společné příjmení, ale i povolání. Všichni tři pracují jako strojvedoucí u Českých drah v brněnském Depu kolejových vozidel a navíc jsou všichni čestnými dárci krve. Prostě železničářská rodina jak má být. »
Nesnáší nálepkování lidí podle barvy pleti
19.7.2013 - Vlakvedoucí dálkových vlaků z Chomutova Josef Kováč nerozlišuje lidi podle barvy pleti, ale zásadně podle toho, jak se chovají během jízdy nebo na nástupišti. Pochází ze železničářské rodiny, jeho otec byl na dráze celý život, bratr zase pracuje u SŽDC. Má tři velké lásky – kromě železnice to jsou ještě jeho synové, které vychovává, a pak fotbal. »
Dynamická dvojice šéfů řídí strojvedoucí pro půlku Čech
3.7.2013 - Bohuslav Dědeček a Aleš Pazdera z pražské Skupiny lokomotivních čet ČD Cargo jsou patrně nejmladšími zaměstnanci ve firmě, kteří mají na starosti celou agendu okolo strojvedoucích a trakčních vozidel. Čerstvý čtyřicátník Bohuslav a osmatřicetiletý Aleš řídí z pražské Libně veškerý pohyb vozidel a lidí takřka v polovině Čech. Navíc provozují vlastní webové stránky a facebookový profil. »
Vlakové čety v kopačkách na fotbalovém turnaji v Bílině
21.6.2013 - Takový fotbalový turnaj může být nejenom milým vytržením z pracovního stereotypu, ale i vítanou příležitostí pro utužení přátelských vztahů. Vlakové čety Českých drah ze všech regionů republiky se již tradičně v květnu scházejí, aby nejenom poměřily své síly na hřišti, ale aby si i příjemně „provětraly hlavu“. Kopačky nazul také šéf vlakových čet Petr Baroch, o jehož pohár se vlastně hrálo. »
Instruktor pro Německo pomáhá strojvedoucím do kondice
10.6.2013 - Za současnou práci na dráze vděčí Zdeněk Mikeš své zálibě z dětství. Tehdy se svým kamarádem Zdeňkem Chrdlem, dnes ředitelem společnosti AŽD Praha, trávil bezpočet hodin u tratí a s modelovou železnicí. Není divu, že po základní škole začal studovat na dopravní průmyslovce a potom nastoupil hned do pražského depa a stal se specialistou pro provoz na německých tratích. »
Zaměstnanci na Osoblažce pečují o omlazenou mašinku
23.5.2013 - Jedinou úzkorozchodnou trať, na které provozují dopravu České dráhy, najdete ve Slezsku – v poměrně opuštěném koutu republiky nedaleko polských hranic. Podívali jsme se za našimi zaměstnanci, kteří se tu starají o pravidelný provoz, který svým charakterem připomíná tak trochu nostalgické jízdy. Jejich cílem je, aby se zde cestující cítili stejně dobře jako třeba v moderním vlaku na koridoru. »
Život po Studénce: ze strojvedoucího starostou
13.5.2013 - Lokomotiva 151.008 a 8. 8. 2008. Magické osmičky navždy změnily život Jiřímu Šindelářovi, který snad zázrakem přežil jednu z nejstrašnějších železničních katastrof v novodobých dějinách České republiky. Zkušený strojvedoucí se snažil v poslední chvíli zbrzdit rozjetý spoj EC Comenius před padajícím mostem ve Studénce. Bylo ale pozdě, nehoda si vyžádala mrtvé i zraněné. Jiří Šindelář sice z ČD odešel, železnici má však stále před sebou. V současnosti pracuje jako starosta středočeské obce Strančice, kudy neustále projíždějí CityElefanty. »
Šedá eminence a diplomat na nostalgických spojích
25.4.2013 - Orient expres, Šachový vlak, ČD Wellness. To jsou vlaky, které tradičně doprovází Stanislav Šalda z Břeclavi, který je na železnici už dvacátým třetím rokem. Větší část své kariéry působil jako průvodčí a vlakvedoucí. V současnosti pracuje jako zastupující komandující a vlakvedoucí se zvláštním určením. Fakticky je vlastně diplomatem nebo šedou eminencí ve službách ČD. »
Ke dráze ho přivedla fotografická vášeň
11.4.2013 - Železnici má jako profesi a zároveň koníčka řada lidí. Vedoucí akreditované laboratoře Výzkumného Ústavu Železničního Vratislav Šuk mezi ně též patří. Jeho fotografická sbírka čítá úctyhodných 35 tisíc snímků drážních vozidel. Kromě toho, že se jedná o jednu z největších v republice, změnilo mu jeho hobby život. Přivedlo ho totiž k železnici. »
Mistr v jízdách zručnosti vzpomíná na soutěže Laminátek
28.3.2013 - Před více než čtyřiceti lety začal František Šabata jezdit jako strojvedoucí na elektrických lokomotivách střídavé trakce mezi Kutnou Horou a Brnem a Bratislavou. Po deseti letech ho vedení depa díky jeho perfektní schopnosti porozumět technice a také ji vysvětlit ostatním přeřadilo do funkce strojvedoucí-instruktor. František Šabata se tehdy stal nejmladším „cvičným“ na Československých státních drahách. »