Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Expert na železniční historii pomáhá s obnovou vozůExpert na železniční historii pomáhá s obnovou vozů

3.7.2014 - Koleje ho lákaly už v raném dětství. Fotografovat dopravní prostředky začal v roce 1971, když se stal členem kroužku městské dopravy a koupil si první fotoaparát. Ivo Mahel se této činnosti začal systematicky věnovat od jara 1973, kdy se blížil konec parního provozu v Praze. Později ho zlákaly grafické a redakční práce, ale zůstal věrný bádání v železniční historii, modelařině a spisovatelskému řemeslu. Podílí se na grafické podobě rekonstruovaných vozidel. »

Plzeňský šéfdispečer vytváří svět dřevěných figurek Plzeňský šéfdispečer vytváří svět dřevěných figurek

19.6.2014 - Když v zaměstnání musíte neustále používat mozek, ve volném čase se nejlépe odreagujete rukama. Radek Brand, který řídí plzeňský regionální dispečink osobní dopravy a dříve pracoval třeba jako výpravčí, si oblíbil výrobu dřevěných – skašovských – hraček. Pokračuje tak v rodinné tradici, o které byly Českou televizí natočeny již dva dokumentární filmy. Práci se dřevem bere jako užitečnou zálibu, která působí radost jemu i ostatním. »

Trutnovský technik skrývá v hrdle metalové zlatoTrutnovský technik skrývá v hrdle metalové zlato

4.6.2014 - Jiřího Steklého v provozu moc často nepotkáte. Jeho profese v Provozní jednotce Trutnov Depa kolejových vozidel Česká Třebová jej více méně připoutává ke kancelářské židli a klávesnici služebního počítače. Narazit na něj ale můžete v kulturních domech, restauracích, případně ve zkušebně nebo na tanečních zábavách. Jeho hrdlo ukrývá totiž rockové, přesněji metalové zlato. »

Plzeňský železniční badatel mapuje krásy historiePlzeňský železniční badatel mapuje krásy historie

22.5.2014 - Ke kolejím, které znamenají svět, si přivoněl v první třídě. U souseda v lavici, který byl ze železničářské rodiny. Naopak nikdo z příbuzných Miroslava Petra u dráhy nepracoval, ale pod stromeček mu kdysi rodiče nadělili modely s rozchodem 32 milimetrů. Skutečným vlakem jezdil jen na výlety nebo pozoroval nové elektrické lokomotivy ve Škodovce. Přesto se z něj stal autor dlouhé řady článků a knih s železniční tematikou. »

Životní inspirací jsou pro něj umění, příroda a dráhaŽivotní inspirací jsou pro něj umění, příroda a dráha

9.5.2014 - Zájem o železnici u Jaromíra Vévody vzbuzoval od dětských let strýc Josef, který byl strojvedoucím i velkým cestovatelem současně. Od deseti let tak malý Jaromír absolvoval jízdy na mašinkách, spával na drážních nocležnách a vstával například ve čtyři hodiny ráno k motoráčku na trase Rakovník – Karlovy Vary. Další mocnou inspirací pro něj byly knížky Bohumila Hrabala, který svou profesní dráhu začínal jako výpravčí. »

Německý strojvedoucí pravidelně zajíždí s vlaky do PrahyNěmecký strojvedoucí pravidelně zajíždí s vlaky do Prahy

24.4.2014 - Potkat u nás na lokomotivě strojvedoucího, jehož rodným jazykem není čeština, nepředstavuje nic zvláštního. Od roku 2004 strojvedoucí DB zajíždějí hluboko do českého vnitrozemí. Jedním z nich je i Marco Meinhardt z Drážďan. Jeho vyprávění o nákaze železnicí i životních peripetiích se podobá příběhům kolegů z ČD, s nimiž se navíc často stýká i mimo práci. Jeho příběh ukazuje, že láska k železnici je silnější než jazyková bariéra. »

Řešitel stížností cestujících umí odhalovat lidské osudyŘešitel stížností cestujících umí odhalovat lidské osudy

8.4.2014 - Když se něco vymyká našemu chápání, říkáme, že jde o věc mezi nebem a zemí. Ovšem jsou mezi námi tací, jejichž intuice se nespokojí se sladkou nevědomostí. Patří mezi ně i Pavel Serňuk, jeden ze členů týmu, jehož pracovní náplní je řešení stížností a podnětů cestujících Českých drah. Výklad z karet, snů, numerologie, zkrátka ezoterika, patří k jeho koníčkům. Jak nakládá s tímto pěstovaným uměním? »

Úspěšný konstruktér, který vtiskl tvary BardotceÚspěšný konstruktér, který vtiskl tvary Bardotce

27.3.2014 - Když chtěl Zdeněk Klézl konstruovat motorové vozy, v tehdejším Výzkumném ústavu kolejových vozidel ho odmítli vzít. Prý že je kapitalista. Kádrovák se totiž v posudku zmínil, že mu říkají baron von Ajznbón. Přezdívka přitom údajně vznikla kvůli tomu, že ho jednou vyprovázela pěkná holka na Wilsonovo nádraží a jeho kolegové pak z recese rozhlásili, že ho viděli s baronkou. Aspoň tak to slavný konstruktér dnes vypráví. »

Poetickou krásu parního provozu zachytil v poslední chvíli Poetickou krásu parního provozu zachytil v poslední chvíli

13.3.2014 - Psal se rok 1965. Bylo mu pět let, když poprvé stanul u mohutných kol parní rychlíkové lokomotivy. Se zatajeným dechem sledoval elegantní linie, na jejichž horní partie ani pořádně nedohlédl. Obdivoval množství ojnic, trubek, poslouchal tiché oddychování kompresoru a nasával jeho vůni. Od toho okamžiku nevynechal jedinou příležitost sledovat ty nádherné stroje při práci. Pokaždé to pro něj byl hluboký zážitek. Když Drahomír Švestka povyrostl, parních krasavic začalo znatelně ubývat. Řekl si proto, že by nebylo od věci vzácné okamžiky zachytit a uchovat pro sebe i pro ostatní. »

Strojvedoucí nákladních vlaků propadl modelařině Strojvedoucí nákladních vlaků propadl modelařině

27.2.2014 - Už si ani nepamatuje, zda si jako první oblíbil modelovou nebo skutečnou železnici. Vlakům ale Lukáš Košťál propadl již v útlém dětství, prý už ve čtyřech letech. V Roztokách u Jilemnice, na samotě nad zářezem tratě, kde měla domek jeho tetička, se z okna díval na trať vzdálenou asi půl kilometru s přejezdem a cinkajícími závorami. Když se rozezvučely, počkal, až se souprava dostane na přejezd, a pak utíkal na zahradu, odkud měl lepší výhled, pozorovat parní vlak někdy až se třemi supícími Štokry. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika