Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Vlaky InterCity 125 se staly britskou chloubouVlaky InterCity 125 se staly britskou chloubou

23.12.2014 - Od roku 1972 jsou stále v provozu. Jestliže vlak jezdí více než čtyřicet let vysokou rychlostí, musí být dobrý. Když Francie v sedmdesátých letech vyvíjela elektrické jednotky TGV a začínala pro tento vlak budovat vysokorychlostní tratě, rozhodli se Britové pro jednodušší cestu. Pro neelektrizované železniční tratě vyrobili dosud nejrychlejší motorové jednotky pojmenované High-Speed-Train (HST). Ještě dnes tvoří páteřní dopravní prostředek na mnoha hlavních tratích Anglie, Walesu a Skotska. »

Vzpomínka na zaniklou lokálku: (ne)jedeme z Dvorců na Moravský BerounVzpomínka na zaniklou lokálku: (ne)jedeme z Dvorců na Moravský Beroun

12.12.2014 - Na konci 80. let 19. století již byla železniční síť v c. k. monarchii v podstatě hotová. Zbývalo dobudovat jen lokální spojení do některých míst. Většinu takových místních drah postavili s vydatnou pomocí státu nebo země různá sdružení místních podnikatelů, okresní výbory, ale i starostové měst. Aby se ušetřilo, vznikaly tratě s úzkým rozchodem. V průběhu času ovšem byly až na výjimky stejně přestavěny na normální rozchod, v horším případě zcela zanikly. »

Dlouhonosý Rudý šíp symbolizuje švýcarskou kvalituDlouhonosý Rudý šíp symbolizuje švýcarskou kvalitu

13.11.2014 - Odpovědí na sílící leteckou a silniční konkurenci ve 30. letech 20. století byly ve většině zemí lehké motorové vozy. Také zástupci švýcarských drah SBB si nechali představit některé z těchto novinek a například na jaře 1932 zavítal do Švýcarska motorový vůz Michelin s pneumatikami. Švýcaři ale nakonec vsadili na tuzemskou konstruktérskou školu. Zrodil se Rudý šíp (Roter Pfeil), vozidlo, které na svou palubu přijalo i Winstona Churchilla. »

Devadesát let provozu berlínské městské rychlodráhy Devadesát let provozu berlínské městské rychlodráhy

16.10.2014 - Berlínská městská rychlodráha neboli S-Bahn je už devadesát let nepostradatelnou součástí nejen německého hlavního města. Tento populární dopravní systém ale využívají i obyvatelé rozsáhlé aglomerace zasahující do značné části spolkové země Braniborsko. Současných patnáct linek tvoří základ městského a příměstského provozu. Do něj ještě patří metro (U-Bahn), tramvaje a autobusy. »

Největší alpská železnice vozí pasažéry už 125 letNejvětší alpská železnice vozí pasažéry už 125 let

18.9.2014 - Rhétská dráha neboli Rhätische Bahn, ve zkratce RhB, představuje největší alpskou železnici. Křižuje nejrozlehlejší a nejhornatější kanton Švýcarska Graubünden, který právě jí vděčí za rozvoj a slávu mnoha turistických letovisek, jako jsou Davos, St. Moritz, Klosters nebo Pontresina. Právě snaha o zpřístupnění odlehlých, v 19. století stále téměř nedostupných romantických údolí uprostřed horských štítů stála za vznikem této železnice. »

Netradiční kolejová vozidla za první světové války Netradiční kolejová vozidla za první světové války

4.9.2014 - Blíží se půlnoc a do ztichlého největšího pražského nádraží, které se ponořilo do tmy, přijíždí zvláštní vlak – vlak lazaretní. Zřízenci spěchají k vagonům a pomáhají raněným ven. Někteří musí opustit železniční vagony na nosítkách. Do noční tmy, kterou ozařuje několik nádražních světel, se mimo oddechující parní lokomotivy ozývá i sténání některých raněných, šum rychlých kroků zdravotníků, ale i cinkání tramvají. Ne, to nejsou autorské vize, nýbrž historická fakta. »

Z Brna do České Třebové: klíčové spojení funguje už 165 letZ Brna do České Třebové: klíčové spojení funguje už 165 let

7.8.2014 - Na trati původní Severní státní dráhy z Brna do České Třebové se první vlaky rozjely 1. ledna 1849. Bylo to téměř deset let po zahájení železničního provozu z Vídně do Brna. Stavba byla zadána tehdejším rakouským Generálním ředitelstvím státních drah firmám Felixe Tallachiniho a bratří Kleinů. Práce na původně jednokolejné trati započaly na podzim 1843. Dnes tato dráha představuje důležitou součást prvního železničního koridoru, po kterém denně jezdí desítky regionálních, vnitrostátních dálkových a mezinárodních vlaků včetně vlaků nákladních. »

Před 135 lety začal dravý nástup elektrické trakcePřed 135 lety začal dravý nástup elektrické trakce

24.7.2014 - První vlak tažený elektrickou lokomotivou byl v podstatě elektrický motor, nad nímž seděl strojvedoucí a na lokomotivou tažených otevřených vozech seděli dobře se bavící cestující. Poprvé se tak stalo 31. května 1879, tedy před 135 lety, u příležitosti berlínské průmyslové výstavy, a to na 300 metrů dlouhé oválové železniční trati. Nikdo z publika netušil, že byl položen základ nejen elektrizace železnic v Evropě, ale i ve světě. A že se elektrická lokomotiva stane hrobařem dosud vládnoucí parní trakce. »

Vzpomínka na podkrkonošskou malodráhu v Jelení Hoře Vzpomínka na podkrkonošskou malodráhu v Jelení Hoře

19.6.2014 - Letos uplynulo 117 let od zahájení tramvajové dopravy v polském městě Jelenia Góra, tehdejším německém Hirschbergu, a zároveň 45 let od doby, kdy tramvaje z ulic Jelení Hory zmizely. Ačkoli sloužily přes 70 let, dnes už zdejší obyvatelé mohou v rámci veřejné dopravy využívat jen silniční vozidla a zpětně kritizovat rozhodnutí politiků z šedesátých let, kdy se stejně jako v Československu prosazovala koncepce preferování autobusů jezdících na levnou sovětskou naftu. »

Před sto lety i k nám dorazila pruská elektrizace Před sto lety i k nám dorazila pruská elektrizace

24.4.2014 - Když po pádu železné opony železniční průzkumníci procházeli trať z Harrachova do Szklarske Poręby, aby se pokusili prokousat čtyřicetiletými stromy a dovést sem první vlak, nestačili se divit. Prakticky netknuté zde zůstaly trakční stožáry z dob pruské elektrizace. Zatímco odjinud bylo vybavení trakce odvezeno do SSSR coby válečná kořist, tady, na čtyři desítky let spánkem zakleté dráze, zázrakem zůstalo – jako vzpomínka na sto let starou elektrizaci, která se dotkla i našeho území. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | 251 | 252 | 253 | 254 | 255 | 256 | 257 | 258 | 259 | 260 | 261 | 262 | 263 | 264 | 265 | 266 | 267 | 268 | 269 | 270 | 271 | 272 | 273 | 274 | 275 | 276 | 277 | 278 | 279 | 280 | 281 | 282 | 283 | 284 | 285 | 286 | 287 | 288 | 289 | 290 | 291 | 292 | 293 | 294 | 295 | 296 | 297 | 298 | 299 | 300 | 301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 | 311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 | 318 | 319 | 320 | 321| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika