Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Na jižní Moravě si dopřávají nostalgické radovánky
3.7.2013 - Zaměstnanci KCOD Brno připravují na jarní a letní sezonu řadu mimořádných jízd v nostalgickém či historizujícím duchu. Jejich cílem je podpořit turistický ruch v regionu a zájem o drážní dopravu. Příkladem z poslední doby může být spolupráce na festivalu zábavy Brno – město uprostřed Evropy nebo zahájení sezony jízdou vlaku Pálavský okruh. »
Jízdy smrti do Treblinky jako součást vyhlazovací mašinérie
13.6.2013 - Je 70 let hodně, nebo málo? Určitě ne dost dlouho, abychom zapomněli na nechvalně proslulé vlaky, které za druhé světové války převážely židovské obyvatelstvo do koncentračních táborů. Už za jízdy umírali lidé, kteří nevydrželi několikadenní útrapy v přeplněném prostoru bez vody. Například transporty Bt, Bu, Bv, Bw a Bx mezi 5. a 22. říjnem 1942 do polské Treblinky, zahrnovaly 8 tisíc lidí a měly jako odesílací stanici Theresienstadt. »
Chlouba a kouzlo nádražních budov zachycené na pohlednicích
10.6.2013 - Nádražní budovy byly od vzniku železnice vděčným objektem pro fotografy. Představovaly zviditelnění města nebo vesnice, tvořily součást reprezentace vůči okolí. Není tedy divu, že od konce 19. století až do časů první republiky, především do poloviny 20. let, se nádraží velmi často vyskytovala na pohlednicích v prodejnách novin a tabáku. »
Zmizelá železniční Praha na černobílých fotografiích
13.5.2013 - Druhý díl fotografické publikace o proměnách tratí, stanic a zastávek na území hlavního města poskytuje milovníkům železnice pastvu pro oči. A někdy i pořádný šok, když například dnešní rekreační oblast na starých snímcích vypadá jako ráj průmyslu. Nebo když místo sídliště vidíte jen louku. Publikace tak názorně ukazuje, jakým dynamickým vývojem, byť ne vždy v pozitivním duchu, prošla Praha za uplynulá desetiletí. »
Nejdelší trasa první republiky: rychlíky z Prahy do Jasini
25.4.2013 - Před devadesáti lety poprvé vyjely spoje na nejdelší vnitrostátní trase meziválečného Československa. Jednalo se o vlaky z Prahy do Jasini na Podkarpatské Rusi, která byla shodou okolností z rozhodnutí velmocí k našemu nově vzniklému státu připojena v roce 1920. Trasu delší než tisíc kilometrů zvládly rychlíky ČSD ujet za osmnáct a půl hodiny. »
Tárovací vozy umějí vážit na dekagramy
4.4.2013 - Možná jste si těch dvou neobvykle vyhlížejících nákladních vozů už někdy všimli. Oba jsou tmavě zelené, ten čtyřosý má zvláštní, krátkou vzdálenost otočných čepů, druhý, tříosý, dokonce nýtovaný plášť. Jejich věk je odsouvá do kategorie „historický“. Přesto se nadále používají a jsou plně funkční. Tyto tárovací vozy primárně slouží ke zkouškám železničních mostních vah. »
K vlakovému zabezpečovači vedla dlouhá cesta
28.3.2013 - Když skončila první světová válka, ubylo sice tragédií, ale na železnici počet nehodových událostí automaticky neklesl. Častá příčina vězela v chybě lidského činitele. Odborníci tápali, jakým směrem vyvíjet vhodné technické prostředky. V různých částech světa se tak objevovaly odlišné způsoby a systémy, jak automaticky zamezit projetí zakazující návěsti. V Československu došlo k průlomu až v padesátých letech. »
Jak vznikala peážní trať přes tehdy pruské Glucholazy
14.3.2013 - Na konci února uplynulo 125 let od zahájení železničního provozu na úseku Lipová Lázně – Glucholazy. Regionální dráha přinesla obyvatelům Slezska vyšší zaměstnanost v průmyslu i ve službách. Na této peážní trati, která se v roce 1888 stavěla až do Hanušovic, dnes jezdí spěšné spoje Českých drah Jeseník – Krnov. »
Těžba hnědého uhlí pohřbila lokální dráhu do Počerad
1.3.2013 - Nenápadnou dráhu na Mostecku v minulosti pohltila rozšiřující se těžba hnědého uhlí. Z té zhruba osmnáctikilometrové tratě dodnes zbylo jen několik náspů, propustků a v archivu kupička starých dokumentů. Tolik vizitka severočeské lokálky Počerady – Havraň – Vrskmaň. »
Strážní domky jako němí svědci železničního pravěku
12.2.2013 - Při jízdách vlakem po České republice můžete zahlédnout stovky strážních domků. Dnes už dávno neslouží svému účelu. Některé se postupně rozpadávají, jiné prošly rekonstrukcí a slouží novým majitelům jako rekreační objekty. Občas se ale hlavou mihne otázka: Jak může někdo bydlet jen pár metrů od kolejí? »
Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | 251 | 252 | 253 | 254 | 255 | 256 | 257 | 258 | 259 | 260 | 261 | 262 | 263 | 264 | 265 | 266 | 267 | 268 | 269 | 270 | 271 | 272 | 273 | 274 | 275 | 276 | 277 | 278 | 279 | 280 | 281 | 282 | 283 | 284 | 285 | 286 | 287 | 288 | 289 | 290 | 291 | 292 | 293 | 294 | 295 | 296 | 297 | 298 | 299 | 300 | 301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 | 311 | 312 | 313 | 314 | 315| »