Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Marketingová válka o prestiž, image a kvalitu
4.2.2015 - Tuzemské koleje dnes zcela běžně brázdí vlaky s nejrůznějším označením. Kategorizace obchodních značek vlaků Českých drah má přesná pravidla, a podobně jako je tomu v zahraničí, do značné míry souvisí s požadavky zákazníků na garantovanou kvalitu služeb. Roli v označování jednotlivých spojů má i rostoucí konkurence na celém trhu osobní dopravy, a to nejen té železniční. Pro železničního dopravce jsou hlavním produktem jeho spoje, a proto je logické, že je označuje určitými pojmenováními, kategoriemi, stejně jako je tomu například u aut či v dalších oborech. »
Dvoukolejná z nouze ctnost aneb (ne)výstavba dalších traťových úseků
21.1.2015 - Na nejdůležitějších tepnách je vnímáme jako samozřejmost, často voláme po jejich rozšíření. Už si ale neuvědomujeme, že (až na výjimky) nebyly součástí železnice od samého začátku. Rodily se na základě rostoucí potřeby větší kapacity tratí, zanikaly jako důsledek válečného běsnění. Řeč je o druhých (případně třetích) traťových kolejích, jejichž výstavba byla nákladnou investicí, realizovanou často po kratších úsecích. Fenomén (ne)výstavby druhých kolejí je dodnes jedním z aspektů, který může železniční trať vyzdvihnout nebo pohřbít. Z dnešního pohledu už řešíme jen nejpalčivější místa a zatím čekáme na rozhodnutí, zda sníženou kapacitu nahradí zcela nové VRTky. »
Všechny cesty vedou na Wien Hauptbahnof
8.1.2015 - Nejdůležitejší nádraží v Rakousku. Od poloviny loňského prosince jím denně projde více než sto tisíc cestujících z několika set vlaků, které tady každý den zastaví. Vídeňské hlavní nádraží – superstavba za miliardu eur – se po pěti letech výstavby dostává do plného provozu. Radost neudělalo jen Vídeňanům. Díky uskutečnění vize ústředního vídeňského nádraží staré více než sto let se z rakouské metropole stává jedna z nejvýznamnějších železničních križovatek Evropy. »
18.12.2014 - V tomto čase je obvyklé, že se díváme na uplynulý rok a bilancujeme naše kroky. Je asi lidskou přirozeností, že shovívavost, která je tak typická pro hodnocení věcí minulých, vystřídají obavy z budoucnosti. A když přitom náhodou zapojíme smysl pro humor, většinou inklinujeme k tomu černému. My jsme se ale rozhodli podívat na budoucnost železnice s velkou nadsázkou. Věříme, že naše fikce nebude jen zábavná, ale i poučná. Pohodlně se usaďte, výlet na české koleje prostřednictvím fiktivních médií roku 2050 začíná… »
CityElefant vs. RegioPanter: generační souboj sourozenců
5.12.2014 - V dalším dílu rubriky Test vozidel zůstaneme v segmentu ucelených jednotek pro regionální dopravu, tentokrát se ale zaměříme na elektrickou trakci. Na pomyslnou startovní čáru jsme postavili jednotku, která se stala pionýrem v obrodě příměstského cestování na počátku tohoto tisíciletí. Tváří v tvář (a to nejen obrazně, ale i v reálném provozu) se setkává s vozidlem zkonstruovaným za podobným účelem, avšak s odstupem čtrnácti let. Kromě toho obě jednotky spojuje stejný výrobce. Nabízí se proto otázka, zda se ve Škodovce poučili z „elefantích nemocí“. Prokousne Panter svému staršímu sourozenci tepnu, nebo ho Slon zadupe do země? Do redakčního testu vstupují jednotky řady 471 CityElefant versus 440 RegioPanter. »
Přímé spojení Praha - Košice funguje přes 90 let
6.11.2014 - S novým jízdním řádem platným od 14. prosince 2014 budou jednotky Pendolino pravidelně dobývat východní Slovensko. Do jaké míry je tato událost ve spojení Čech a Slovenska přelomová? Vždyť železniční spojení Prahy a Košic funguje už desítky let. Za tu dobu zažilo vzestupy i pády, expanzi i omezení. I po rozpadu federace si však vlaky na této ralci zachovaly svůj význam. A nyní je čeká další zajímavá kapitola. »
Desiro a Žralok: německá klasika versus polská moderna
23.10.2014 - Další díl rubriky Test vozidel přináší srovnání dvou motorových jednotek. První z nich se na konci 90. let stala zosobněním moderního vozidla pro regionální dopravu, druhá představuje synonymum pro neotřelý design nového tisíciletí. Přestože je od sebe dělí více než 10 let, technickou koncepcí jde o velmi podobná vozidla. Do prvního duelu vstupuje Siemens Desiro Classic (řada 642 DB) a PESA Link II z polské Bydhoště (řada 844 ČD). »
11.9.2014 - Železniční dopravci se odedávna snaží vycházet vstříc především bohaté obchodní klientele, manažerům a obchodním cestujícím. Důkazem byly meziválečné „létající“ expresy, luxusní vlaky Trans Europ Express z 50. let minulého století a jsou jimi i současné expresy s manažerskými oddíly a business class. V 80. letech však začínají železnice stále více myslet i na další skupiny zákazníků a mezi ně patří i rodiny s malými dětmi. Ty se přitom na dlouhé nudné cestě mnohem hůře zabaví než dospělí, které pak obtěžují. A tak se začaly objevovat různé typy zábavních dětských vozů. »
Strategii integrovaných systémů určují jejich koordinátoři
28.8.2014 - Základním posláním integrovaných dopravních systémů veřejné dopravy je logické propojení všech druhů dopravy nejen v městských aglomeracích, ale současně i na území celých krajů. Podobně to funguje v sousedním Německu nebo Rakousku v tamních spolkových zemích. Cílem integrace by mělo být přiměřené uspokojování dopravních potřeb jak obyvatel, tak i návštěvníků jednotlivých měst či regionu. Na optimální přepravní podmínky v jednotlivých českých krajích nebo aglomeracích, kde je již zaveden integrovaný dopravní systém, dohlížejí a zároveň je vytvářejí takzvaní koordinátoři verejné dopravy. »
Úzká hrdla domácí železniční sítě snižují šance na rozvoj dopravy
14.8.2014 - Královehradecký kříž jednokolejných tratí 020 Chlumec nad Cildlinou - Týniště a Pardubice hl. n. - Jaroměř je jedním z hlavních limitujících míst kolejové infrastruktury. Dvoukilometrový úsek mezi Pardubicemi a Rosicemi nad Labem je dokonce nejzatíženějším úsekem na SŽDC. Tady se už zásadně zablýsklo na lepší časy, protože výstavba zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice byla letos zahájena. Jiné lokality takové štěstí ještě dlouho zřejmě mít nebudou. »
Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | 251 | 252 | 253 | 254 | 255 | 256 | 257 | 258 | 259 | 260 | 261 | 262 | 263 | 264 | 265 | 266 | 267 | 268 | 269 | 270 | 271 | 272 | 273 | 274 | 275 | 276 | 277 | 278 | 279 | 280 | 281 | 282 | 283 | 284 | 285 | 286 | 287 | 288 | 289 | 290 | 291 | 292 | 293 | 294 | 295 | 296 | 297 | 298 | 299 | 300 | 301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 | 311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 | 318 | 319 | 320 | 321 | 322 | 323 | 324 | 325 | 326 | 327 | 328 | 329 | 330 | 331 | 332 | 333 | 334| »