Železničář / Seznam článků
Seznam článků
10 let od startu modrých railjetů
23.6.2024 - První modrá jednotka railjet Českých drah vyrazila do zkušebního provozu s cestujícími přesně před deseti lety, 6. května roku 2014. Předmětným spojem, jenž měl tu čest, byl EC 571 Zdeněk Fibich z Prahy hlavního nádraží do Břeclavi. Ačkoliv se o nákupu railjetů dlouho a vášnivě debatovalo a málem z něj sešlo, nakonec jednoznačně určil dlouhodobý směr, kterým se České dráhy v dálkové dopravě vydaly. »
ComfortJety vyráží za prvními kilometry
26.5.2024 - Když v dubnu roku 2021 podepsaly České dráhy smlouvu na dodání 180 nových osobních vozů pro rychlost 230 km/h sestavených do 20 devítivozových netrakčních jednotek, přislíbilo dodavatelské sdružení Siemens Mobility se Škodou Transportation, že první vozy dodá o tři roky později. A nyní, na jaře 2024, se vše stalo skutečností. První, byť dočasně osmivozová souprava, vyjíždí na tuzemské koleje a další ji budou velmi brzy následovat. »
Řada 460 končí, začíná éra RegioPanterů
21.4.2024 - Příběh jednotek řady 460 ukázkově odráží marnost doby svého vzniku. Je to příběh neustálého prodlužování vývoje, výrobních kompromisů, neochoty výrobce a koncepční i technologické zastaralosti už v době vzniku, jež nakonec byla ještě větší, než se původně zamýšlelo. Všechny nedostatky pak rámoval jejich design, snad až půvabný ve své ošklivosti. Přesto nakonec prokázaly jistou kvalitu – vždyť od startu jejich sériové výroby v tomto roce uplyne plné půlstoletí. »
Vlakotramvaje v České republice: Dočkáme se tentokrát?
24.3.2024 - Téma vlakotramvají se do tuzemska cyklicky vrací už řadu let. Systém využívající výhody lehkého drážního vozidla pohybujícího se po stávající či lehce upravené infrastruktuře klasické dráhy a městských tramvajových sítích zmiňovala řada projektů. Dodnes jsme se však žádné české realizace – zejména kvůli chybějící legislativě – nedočkali. Přitom zahraničí už dávno nabízí řadu úspěšných projektů, jimiž bychom se mohli inspirovat. Povede se to u nás tentokrát? »
Elektrizace v ČR: smělé plány na stovky km trolejí
25.2.2024 - Přestože jsou přínosy elektrizace vytížených železničních tratí nesporné a má podporu jak mezi odborníky, tak mezi politiky, v posledních dekádách jsme se mnoha nových kilometrů trolejí nad českými tratěmi nedočkali. Mezi lety 2011 a 2020 bylo například elektrizováno pouhých 28 kilometrů tratí, což je pro představu vzdálenost mezi Kladnem a Prahou, byť jen po bubenské nádraží. Ministerská Koncepce rozvoje elektrické trakce na skličující tempo reaguje smělými plány. Čeho bychom se tedy měli v budoucnu dočkat? »
Na lyže vlakem: Sjezdovky a běžecké stopy na dosah nádraží
21.1.2024 - Na lyže se v tuzemských podmínkách jezdí většinou autem. Má to své nesporné výhody, ale též pár nevýhod – zejména stran samotného výjezdu do hor ve společnosti řidičů, kteří svůj vůz na sněhu příliš neovládají, a následného stresujícího parkování. Pokud to však nemáte daleko na železnici, měli bychom alternativu. Na mnohé české sjezdovky i k leckterým běžeckým tratím se dá dojet pohodlně vlakem Českých drah. Po výstupu pak stačí nasadit lyže a vyrazit. »
JŘ 2024: nástup RegioFoxů a RegioPanterů
16.12.2023 - Nový jízdní řád pro rok 2024 v regionální dopravě se ponese ve znamení postupného nasazování nových vozidel. Například na tratích v Praze a Středočeském kraji vyjedou další nové motorové jednotky RegioFox řady 847. Ty dorazí v průběhu prvního pololetí příštího roku i na Vysočinu. Rovněž v Pardubickém kraji České dráhy v zimě na všechny spoje na trati 238 nasadí RegioFoxy, které nahradí RegioNovy. »
Stadlery RS1 dávají šanci českým lokálkám
28.11.2023 - Když v říjnu 2011 dorazil do České republiky první Stadler Regio-Shuttle RS1 841.001, nezdálo se, že by měl tento typ nastartovat na tuzemských vedlejších tratích výraznější generační obměnu. Objednáno bylo celkem 17 vozů pro provoz na Vysočině a okolí a 16 vozů modifikované řady 840 pro provoz na sklonově náročnějších tratích Libereckého kraje. Kdo by tehdy tušil, že jejich počet v depech Českých drah časem překročí stovku… »
Po železnici, nebo silnici? Několik tras, kde dráha boduje
28.10.2023 - Tuzemská železnice netrpělivě očekává první vysokorychlostní úseky. Posílí konkurenceschopnost osobní dopravy vůči silniční, pomohou s tolik potřebným posílením kapacity pro dopravu nákladní a obecně podpoří mobilitu obyvatel ČR. Ovšem než se tak stane, projede Bezprávím ještě hodně vlaků. Do té doby si musíme vystačit se sítí, kterou máme – a i ona, jak si ukážeme na příkladu několika hlavních tras, dokáže silniční variantě velmi dobře konkurovat. »
Den železnice 2023: Co fanoušky čeká v Bohumíně?
14.9.2023 - Letošní největší železniční přehlídka se po loňském dostavení v západočeské Plzni přesouvá do slezského Bohumína. Tradiční železničářské město ležící u hranic s Polskem, které je jedním z nejdůležitějších českých center údržby rychlíkových vozů, se 23. září stane neoficiálním hlavním městem tuzemské dráhy, v němž se potká to nejzajímavější, co bylo a je na našich kolejích k vidění. »
Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | 251 | 252 | 253 | 254 | 255 | 256 | 257 | 258 | 259 | 260 | 261 | 262 | 263 | 264 | 265 | 266 | 267 | 268 | 269 | 270 | 271 | 272 | 273 | 274 | 275 | 276 | 277 | 278 | 279 | 280 | 281 | 282 | 283 | 284 | 285 | 286 | 287 | 288 | 289 | 290 | 291 | 292 | 293 | 294 | 295 | 296 | 297 | 298 | 299 | 300 | 301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 | 311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 | 318 | 319 | 320 | 321 | 322 | 323 | 324| »