Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Bohumil Rampula: Jsme hlavně dopravce, nikoli opraváři nebo developeři

Bohumil Rampula: Jsme hlavně dopravce, nikoli opraváři nebo developeři

18.2.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Především přepravám po železnici a obchodní činnosti s ní související by se podle člena představenstva ČD Cargo odpovědného za úsek obchodu Bohumila Rampuly měla věnovat tato dceřiná společnost Českých drah. Služby jako železniční opravárenství, stavba překladištních terminálů nebo developerství by podle něj měly provádět společnosti, které jsou k tomu primárně určeny.

Jsme hlavně dopravce, nikoli opraváři nebo developeři

Můžete porovnat podnikání ve společnosti ČD Cargo s privátní sférou, kde jste dlouhá léta působil?

Ve společnosti ČD Cargo dosud trvalo splnění pokynů k obchodnímu případu delší dobu, než na jakou jsem byl zvyklý v soukromé firmě. Čas jsou ale peníze! Princip podnikání se nicméně v ČD Cargo od privátní sféry zásadně neliší, protože tvorba zisku pro firmu je principem každého obchodu, ať je jejím vlastníkem soukromá společnost nebo stát. Kdo je ale rychlejší, má velkou výhodu…

Jste dlouholetý železničář a máte také zkušenosti ze soukromého sektoru. Určitě víte, jak pomoci v ČD Cargo vylepšit hospodářské výsledky…

Hlavní náplní našeho podnikání je doprava zboží po železnici a na tento aspekt je potřeba neustále myslet. Nechceme se stát například developery, skladníky nebo opraváři železničních vozů, abychom nakonec nezapomněli na to, co nás živí a co musíme a budeme i nadále rozvíjet.

Na českém železničním trhu nákladní dopravy začíná být „těsno“. Příklad za všechny: jednoho z největších konkurentů ČD Cargo, firmu AWT, koupil polský národní dopravce PKP Cargo a navíc na domácím trhu funguje řada dalších „žraloků“. Má šanci vaše firma obstát v tak silné konkurenci?

Jedním slovem: má! Jinak bych od jednoho takového „žraloka“ sám dobrovolně neodešel, pokud bych nebyl přesvědčený, že to nejen s kolegy z vedení a pochopitelně všemi zaměstnanci z ČD Cargo nezvládneme. Důležitým faktorem je vybudování důvěry našich zaměstnanců k vedení společnosti. Ve firmě musíme prosadit zásadní změny reagující na konkurenční boj, což je náš nejdůležitější úkol. Myslím, že k tomu máme poměrně dobře „našlápnuto“ a právě na obchodním úseku bude ležet největší tíha dobře připravených a projednaných obchodních případů.

V ČR existuje řada potenciálních zákazníků, kteří by rádi vozili výrobky po kolejích. Někteří třeba i služby ČD Cargo využívali, ale po špatných zkušenostech odešli. Dají se takové firmy získat zpět? Můžete jim něco nabídnout, aby přešly od kamionů?

Pohybujeme se v tvrdém konkurenčním prostředí, to je neoddiskutovatelný fakt. Uspěli jsme ve výběrovém řízení na dodávky energetického uhlí do Chvaletic, místo společnosti AWT vozíme černé uhlí do hutí AcellorMittal v Ostravě a podařilo se nám uspět při realizaci řady spotových přeprav v různých komoditách, například v přepravách kapalných paliv. Situace na trhu se však dynamicky vyvíjí, takže je přirozené, že některé přepravy jsme nejen získali, ale jiné naopak ztratili. Pro letošní rok se nám třeba nepodařilo uhájit přepravy černého uhlí na Slovensko pro firmu US Steel, kde ji převzal dopravce PKP Cargo. Zároveň ale usilujeme o získání řady dalších nových přeprav, díváme se po možnostech v zahraničí. Na jedné dopravní konferenci loni v Ostravě jsem si vyslechl, že přepravy just in time je možné zajistit pouze kamionovou přepravou, že to železniční přeprava nedokáže. To je pochopitelně nesmysl. Na našem obchodním oddělení byl proto vytvořen útvar business development, který má za úkol vyhledávat nové zákazníky, navrhnout jim kompletní logistický systém zajištění přeprav včetně takzvané poslední míle. Být v úzkém kontaktu se zákazníkem a znát jeho potřeby, to nám pomáhá k získání ztracených přeprav zpět. Musíme je oslovit skutečně cílenou nabídkou – nestačí jen navrhnout zabezpečení přepravy po Česku. Budoucnost naopak mají návrhy na celou přepravní cestu, tedy včetně zahraničního úseku. Je třeba do detailu poznat požadavky a potřeby zákazníků a ušít jim nabídku přepravy přesně na míru. Není ani tak důležitá doba transportu jako garance doby dodání, kterou je nutné dodržet. Zákazníka také nemůžeme nutit, aby měl s námi několik smluvních vztahů. Platební podmínky, ceny i další věci musí mít pouze v jednom dokumentu. Vše by mělo být srovnatelné s podmínkami silniční dopravy, jen tak budeme úspěšní.

Na železnici se hodně staví a modernizuje, ale je to současně velká zátěž pro vlakovou dopravu. Nákladní kvůli různým prostojům třeba dodá zboží později, než zákazník požaduje. Jak to berou klienti?

Očekáváme těžký rok zvláště kvůli masivním výlukám, které plánuje manažer infrastruktury. Proto jsme vypracovali technologické postupy tak, aby naše spoje jezdily včas a pokud možno bez větších zpoždění. Jen tak přesvědčíme zákazníky o profesionalitě a solidnosti. Navíc nabízíme i variantní trasy přepravy a chceme rozvíjet systém jednotlivých zásilek. Tím bychom rádi konkurovali silniční kamionové dopravě. Zákazníci jsou trpěliví a chápající, pokud zpoždění nemají vliv na jejich výrobní proces a tím i na jejich případné vícenáklady. Modernizace koridorů a tratí je pochopitelně i v zájmu našich zákazníků, což velká řada z nich naštěstí chápe. Moderní, rychlé tratě s sebou přinesou i zvýšenou tranzitní přepravu a tím další práci pro naše zaměstnance.

Plánuje ČD Cargo investice do vlastních kontejnerových terminálů? Existuje jeden v Brně, který je společným podnikem více firem, kde má ČD Cargo podíl. Hodně se mluvilo o Lovosicích. Tyto terminály by mohly třeba zcela nahradit seřaďovací nádraží…

Rozvoji terminálů se věnují jiné společnosti, které jsou našimi zákazníky a jsou specialisty v tomto oboru podnikání. Jak jsem již zdůraznil, ČD Cargo je především dopravce, který potřebuje investovat do prostředků, jež umožňují zabezpečovat naši primární činnost, tedy přepravu zboží.       

BOHUMIL RAMPULA

Po studiu Střední průmyslové školy strojnické v roce 1978 a absolvování náhradní vojenské služby začal pracovat na bývalých Československých státních drahách v různých profesích, například jako výpravčí, později vlakový dispečer Provozního oddílu Brno. Od roku 1992 pracoval v privátní spediční sféře a 1. listopadu 2014 se stal členem představenstva ČD Cargo odpovědným za úsek obchodu.    


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 3.73

Další články této rubriky

Jiří Ješeta: S ComfortJety se poprvé setkáme na OstravanechJiří Ješeta: S ComfortJety se poprvé setkáme na Ostravanech

18.4.2024 - Po roce se opět setkáváme s náměstkem pro osobní dopravu Jiřím Ješetou, abychom sesumírovali ty nejzajímavější novinky v provozu Českých drah. Poprvé se svezeme ComfortJety, představeny budou bateriové RegioPantery, brzy dorazí i… »

Pavel Kolář: Na sále není žádná směna stejnáPavel Kolář: Na sále není žádná směna stejná

20.3.2024 - Centrální dispečerské pracoviště na pražské Balabence začalo růst před deseti lety, o dva roky později převzalo dálkové řízení prvních úseků železnice v Čechách. Přestože se nyní nachází asi v jedné třetině… »

Tomáš Tóth: Expanze do zahraničí je pro nás v tuto chvíli klíčováTomáš Tóth: Expanze do zahraničí je pro nás v tuto chvíli klíčová

20.2.2024 - ČD Cargo, dceřiná společnost Českých drah, je významným hráčem nejen na tuzemském, ale i na středoevropském trhu. S vlaky ČD Cargo se můžeme v současnosti setkat v sedmi zemích Evropy a zcela určitě to není konečné číslo.… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika