Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Liberalizace trhu na železnici: Brusel mění názorLiberalizace trhu na železnici: Brusel mění názor

17.2.2016 - Není to tak dávno, co se na půdě Evropské unie vedly poměrně vášnivé debaty o osudu tzv. IV. železničního balíčku. Jedná se o zatím poslední souhrn návrhů nové respektive novelizované legislativy EU se zásadním dopadem na celý evropský železniční trh. Předmětem diskuzí bylo zejména to, jestli bude liberalizace trhu veřejné železniční dopravy v členských státech Unie povinná, či nikoli. »

Nesplněný sen o českém rychlovlakuNesplněný sen o českém rychlovlaku

3.2.2016 - V roce 1991 pořádala italská firma Fiat Ferroviaria propagační turné jednotky ETR 450 s naklápěcími skříněmi po evropských železnicích. Řada zemí měla v té době zájem zvyšovat rychlost, avšak bez nákladné výstavby nových nebo náročné modernizace starých tratí. Patřilo mezi ně také tehdejší Československo. Pendolino ETR 450 se u nás projelo po trati Pardubice – Olomouc a tato akce se stala předehrou pro největší výzvu a záhy největší zklamání v porevoluční historii naší železnice. »

Ganz: příběh maďarských maratonců v české kotliněGanz: příběh maďarských maratonců v české kotlině

20.1.2016 - Motorové vozy a jednotky, vyráběné maďarskou strojírnou Ganz, byly charakteristické unikátním řešením podvozkových skupin. Navíc byla tato vozidla typická svým karosářským provedením. Design vozidla s oválnými okny vznikl již koncem třicátých let minulého století pro argentinské železnice. Několik řad motorových vozů a jednotek Ganz bylo v provozu i u nás, využívány byly ve vnitrostátním i v mezinárodním provozu. »

Vlakotramvaj: projekt, který čeká na další šanciVlakotramvaj: projekt, který čeká na další šanci

6.1.2016 - Začátkem devadesátých let se v aglomeraci západoněmeckého Karlsruhe podařilo úspěšně prosadit do života projekt dvousystémové městské tramvaje, která navazuje na železnici bez zbytečných přestupů. Později se objevily další podobné projekty i v dalších městech, například v Saarbrückenu, Chemnitzu či Kasselu, ale také ve francouzském Mulhouse a dalších regionech Francie. Systém, který dostal anglické pojmenování Tram-Train, se u nás ujal pod názvem vlakotramvaj. »

KO(lejo)MIKS 2015KO(lejo)MIKS 2015

16.12.2015 - Přiznáme se, že rčení o čase plynoucím rychle jako voda nás letos v redakci zasáhlo naplno. Ani jsme se nenadáli a už jsou tu zase Vánoce, konec roku, bilancování… Jak to pojmout letos? O tom, jak humorné jsou vánoční svátky na dráze, jsme psali předloni, jak by to mohlo vypadat v roce 2050, zase loni. A co se na končící rok podívat s nadhledem? Máme totiž pocit, že se pomalu vytrácí. Téměř každý měsíc se odehrálo něco, co stojí za to si nejen připomenout, ale i s trochou nadsázky odlehčit. Záměrně píšeme téměř, neboť bohužel došlo i na tragédie, které nikdy nesmějí být zlehčovány, a proto je v našem komiksu nenajdete. Jinak ale věříme, že během cinkotu skleniček při silvestrovském veselí se nikdo nemusí brát tak vážně jako po zbytek roku. Zahoďme předsudky a pojďme se zasmát! Štastnej novej… »

Rok 2015 na kolejích aneb Velká vánoční soutěž ŽelezničářeRok 2015 na kolejích aneb Velká vánoční soutěž Železničáře

2.12.2015 - Pročítali jste letošní ročník Železničáře poctivě? Pokud ano, máme pro vás dobrou zprávu. Nabyté informace můžete zhodnotit v naší Velké vánoční soutěži a získat některou ze zajímavých (jak jinak než železničních) cen. Ať už výhrami rozšíříte svou knihovničku drážních titulů, obohatíte provoz na modelovém kolejišti, obdarujete pod stromečkem své blízké, nebo se zapojíte proto, abyste změřili své síly, věříme, že vám naše otázky otevřou dveře poznání dokořán. Přejeme vám příjemnou zábavu a hodně štěstí! »

Rychlíkové elektrické jednotky: evropský fenomén válcuje klasikuRychlíkové elektrické jednotky: evropský fenomén válcuje klasiku

19.11.2015 - Dnes jsou již naprostou samozřejmostí, dřív tomu tak ale nebylo. Vždyť ještě před pár lety si snad nikdo nedokázal představit, že by u nás místo klasických vozů s lokomotivou jezdily v běžné rychlíkové dopravě lehké elektrické jednotky známé spíše z příměstské nebo regionální dopravy. Kde se vzaly? Jakou mají historii? Co je jejich výhodou, a co naopak nevýhodou oproti soupravám sestaveným z klasických vozů tažených lokomotivou? Na tyto otázky se pokusíme odpovědět v následujícím článku. »

Panťáky: od Pionýra k Panterům aneb dlouhý běh slepými uličkamiPanťáky: od Pionýra k Panterům aneb dlouhý běh slepými uličkami

4.11.2015 - Elektrické jednotky neměly v našich končinách na růžích ustláno. Ačkoli Křižíkovy elektrické vozy předběhly dokonce klasické elektrické lokomotivy a v šedesátých letech se zdálo, že na tento typ vozidel čeká hvězdná budoucnost, bylo nakonec všechno jinak. V následujících desetiletích bylo odpovědí na nekonečné hledání vhodné koncepce a přetíženost tuzemského průmyslu v lepším případě „záplatování“ nevhodnými typy, častěji však přešlapování na místě a ignorace stále palčivějšího nedostatku ve vozidlovém parku. Dluh historii i moderním trendům se začalo dařit splácet až v novém tisíciletí. »

Spojení z Prahy do Hamburku aneb hledání cesty do sjednoceného NěmeckaSpojení z Prahy do Hamburku aneb hledání cesty do sjednoceného Německa

21.10.2015 - Nedlouhá historie přímého vlakového spojení z Prahy do Hamburku je tak trochu příběhem politicky rozdělené Evropy, pádu Berlínské zdi a hledání cest do znovusjednoceného Německa. Jeho rozkvět se datuje právě do období bouřlivých porevolučních změn v tehdejším východním bloku. Do té doby byla taková linka z logických důvodů naprostou utopií. Pojďme se společně podívat na necelé čtvrtstoletí existence tohoto spoje. »

Neveselé dědictví aneb úzká hrdla evropské železniční sítěNeveselé dědictví aneb úzká hrdla evropské železniční sítě

7.10.2015 - Evropa srůstá, Evropa bez hranic, starý kontinent zrychluje: popis skutečnosti, nebo jen prázdné marketingové výkřiky, zdobící letáčky evropských dopravců? Jak kdy a jak kde. Ačkoli železnice v celoevropském měřítku opravdu zrychluje (jinou možnost k přežití ani nemá), stále zůstává řada míst na evropské drážní infrastruktuře, která význam sloganů příliš nevystihují. Byť jsou tato úzká hrdla většinou dědictvím dob minulých, Evropa zatím nebyla s to s nimi nic udělat. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | 251 | 252 | 253 | 254 | 255 | 256 | 257 | 258 | 259 | 260 | 261 | 262 | 263 | 264 | 265 | 266 | 267 | 268 | 269 | 270 | 271 | 272 | 273 | 274 | 275 | 276 | 277 | 278 | 279 | 280 | 281 | 282 | 283 | 284 | 285 | 286 | 287 | 288 | 289 | 290 | 291 | 292 | 293 | 294 | 295 | 296 | 297 | 298 | 299| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika