Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Miloslav Kopecký: Modernizace systémů ČD je pro nás výzvou

Miloslav Kopecký: Modernizace systémů ČD je pro nás výzvou

2.7.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Modernizace odbavovacích systémů národního dopravce, integrace, zajímavé a úspěšné projekty anebo nízké počty schopných IT specialistů na trhu. O těchto i dalších tématech jsme hovořili s předsedou představenstva společnosti ČD – Informační systémy, dceřinky Českých drah, Miloslavem Kopeckým.

Miloslav Kopecký: Modernizace systémů ČD je pro nás výzvou

Můžete zhodnotit uplynulý rok z pohledu firmy, v jejímž čele stojíte?

Loňský rok byl spojený s řadou významných projektů pro naše klíčové zákazníky. Za to bych jim chtěl i touto cestou poděkovat. Kdybych měl jeden zmínit konkrétně, byl by to projekt na modernizaci odbavovacích systémů pro osobní přepravu Českých drah, pracovně známý pod názvem mISOP. Jde o živý program skládající se z celé řady projektů, které s sebou nesou spousty požadavků, a tedy i práce. Vzhledem ke kapacitám firmy musíme neustále zvažovat, jak se vejdeme do smluvních dodávek a jak vyjdeme zákazníkovi, tedy mateřské společnosti, vstříc. Ale daří se.

Byl odbavovací systém ČD už zastaralý?

ČD se rozhodly pro vylepšení odbavovacího systému, protože i konkurence na obdobných systémech pracuje a snaží se cestující zaujmout moderním odbavením. Národní dopravce přichází s novými věcmi velmi často. Jmenujme například Virtuální In Kartu, aplikaci Můj vlak, aplikace pro strojvedoucí a jiné. Všeobecně vzato portfolio produktů ČD-IS se v posledních letech značně rozšířilo. Dodáváme komplexní projekty s řešením naším i našich partnerů a v roli systémového integrátora a skupinového architekta za takové projekty ručíme. Odpovídáme za termín i za řádnou kvalitu.

Jak dlouho ještě program mISOP potrvá?

Je plánován na pět let, začali jsme loni. Zcela pochopitelně by si ČD přály urychlení, protože železnice je konkurenční prostředí a moderní odbavení jednoznačně konkurenceschopnost posiluje. My se tomuto faktu snažíme vyjít vstříc. Projekt má logickou stavbu, něco urychlit lze, něco však jen velmi obtížně.

ČD-IS stojí i za projektem In Karet s MAP strukturou, do níž lze nahrát doklady jiných integrovaných systémů...

Ano. Například z pohledu odbavení cestujících je přece výborné, když někdo dokáže zintegrovat dopravu a umožní cestujícímu se pohodlně dostat na jednu jízdenku více druhy dopravy z bodu A do bodu B. Odbaví se v jednom systému, na jednu kartu. Jednoduchý systém by měl být naším cílem a snem každého cestujícího a nejen jich. Zástupci jednotlivých krajských integrovaných systémů se na nás již obracejí. Jsou rádi, že nyní mají partnera, který dokáže nabídnout celý konglomerát služeb prakticky na klíč. Integrace má smysl.

Kdy si budou moci lidé koupit například jízdenku na MHD v pokladně ČD?

Vždy záleží na dohodě krajů a dopravců. Vedeme řadu jednání, leckde už se systém připravuje. Je nutné si uvědomit, že my jsme implementátor IT řešení, ale obchodní jednání od počátku až do uzavření dohod jde obvykle za ČD. My se nicméně zúčastňujeme trojstranných jednání. Technicky vzato jsme schopni celou akci provést v řádu několika málo měsíců. Vždy záleží na tom, co si kraje objednají. Řešení je připravené – podle přání zákazníka lze provést modifikaci.

Aktuálně se podílíme na projektu MOS (Multikanálový odbavovací systém, pozn. red.) pro Operátora ICT řešícím odbavení IDS v Praze a Středočeském kraji. Naším společným cílem s ČD je, že kupon na pražskou hromadnou dopravu si budou lidé moci koupit i v pokladně národního dopravce. Drtivá část CHAPSu, ODP a část ČD-IS pracuje na vývoji odbavovacích systémů, změny jednoznačně přijdou a společně věříme, že budou zákazníkům vyhovovat. 

Které další projekty pochází z vaší dílny?

Kromě programu mISOP, obsahujícího 14 samostatných projektů, znovu zmíním virtuální In Kartu. Můžete ji využívat v mobilu místo klasické plastové karty. Z dalších projektů nebo aplikací hotových jde například o nový web ČD, integrovanou zákaznickou databázi (IZDB), aplikaci Zaměstnanecké jízdní výhody, aplikaci Dokumenty k seznámení, implementaci EET do systémů ČD, zavedení tabletů pro strojvedoucí SIPS, implementaci nástroje pro podporu zadávání náhradní autobusové dopravy, začlenění tzv. reklamací na e-shopu a tím zrychlení celého procesu, automatizaci výkaznictví DPH či o aplikaci pro podporu vzdělávání (MED-IT). Aktuálně programujeme tzv. státní slevy do odbavovacího systému k 1. 9. 2018.

V poslední době jsme řešili i již zmíněné zavádění elektronické evidence tržeb. Spadla nám do náruče v období, kdy jsme se plně věnovali mISOPu a dalším projektům. Museli jsme zajistit i řešení EET pro ČD. Funkcionality týkající se zavádění se nám podařilo rozjet přesně v termínu, kdy začala EET platit. Dále vedle úkolů pro ČD realizujeme i řadu velkých projektů pro ostatní členy skupiny i mimo ni. Jde například o projekty pro ČD Cargo v oblasti Inteligentních vozů, nebo projekt na sledování energetické náročnosti hnacích vozidel, a společně s ČD-Telematikou realizujeme pro SŽDC projekt Technický pasport infrastruktury.

V jakém stavu jsou systémy ČD z pohledu kybernetické bezpečnosti?

Jsou dobře zabezpečené. Blíže to ale z pochopitelných důvodů komentovat nemohu. Obecně vzato zákon o kybernetické bezpečnosti chce, abychom byli organizačně, profesně i technicky připraveni, že když se vyskytne bezpečnostní hrozba či riziko, poskytneme informace na centrální místo, které je sbírá a vyhodnocuje podle didaktického stromu. O bezpečnostních rizicích i incidentech víme a jsme chránění. Máme na tuto problematiku vyčleněného specializovaného zaměstnance.

Potýkáte se s nedostatkem IT specialistů?

Trefil jste se. Odborníci na IT se shání velmi těžko. Není to záležitost dneška, nedostatek začal být citelný před dvěma lety a postupně graduje. Chybí programátoři, analytici, architekti systémů. Zkrátka lidé, kteří umí vyrobit kvalitní software. Pohybujeme se na IT trhu, bavíme se s dodavateli a všude jsou na tom stejně. My jsme naprosto vytížení, lidé jedou na většinu kapacity. Chybí nám například seniorní specialisté vývoje a další odborníci. A pokud už je najdeme, jsou velmi drazí. Většina našich lidí k nám přišla na doporučení, na základě dlouhodobých a dobrých referencí.

Co jim umíte nabídnout?

Práci na nejnovějších technologiích a projektech s celorepublikovým dosahem, což pro řadu lidí, kteří vyvíjejí software, je velmi důležité. Dále nabízíme podmínky, s nimiž dokážeme ostatním na trhu konkurovat. Firma je atraktivní a dovede pokrýt většinu požadavků na IT služby nejen od ČD, ale i externích zákazníků v oblasti dopravy. IT je, co se týče finančního hodnocení, stejně jako farmacie, nad průměrem. Headhunteři odhadují, že republice chybí okolo třiceti tisíc specialistů. To je ohromné číslo – Praha a Brno jsou na tom nejhůře. Funguje tu spousta firem, a nemají lidi, takže se různě pracovníci přetahují.

Proč nastal tento stav?

Bylo zvykem, že lidé byli na trhu volní a že pracovníci IT byli ochotní přejít z jedné firmy do druhé prakticky za stejných podmínek jen proto, že konkurence pracuje na zajímavějších projektech. Dobrý „ajťák“ totiž chce pracovat na zajímavých věcech. Jenže se začalo všeobecně tlačit na růst cen, IT firmy se dostaly do spirály, kde na konci je zvyšování cen výsledných produktů. Lidé jsou nyní v celé branži nejdražší. Jsou dražší než servery a počítačové sítě. Náš obor je o lidech, technika je komerční a je dostupná na celé zeměkouli, ale zaměstnanců se znalostí, kteří jsou primárním a také nejdražším zdrojem, je málo. Proto se o ně firmy perou, přetahují je za pomoci peněz, a výplaty v segmentu rostou. Nezapomínejme ale na to hlavní: IT je především o lidech, dobré komunikaci a spolupráci. V těchto podmínkách jedeme asi dva roky, a přesto jsme dokázali formou akvizic firmu posílit a dodávat, co dodávat máme, včas a v požadované kvalitě.

Umí pomoci i mateřská firma?

Samozřejmě.  Pomáhá tím, že dobře pracuje se svou značkou – běží reklamy, veřejnost vnímá ČD jako zajímavou firmu. Stalo se nám, že jsme narazili na zajímavého člověka a on velmi váhal, zda k nám jít, protože měl o Skupině ČD určité mínění. Nevěděl ale, že pracujeme na nejmodernějších technologiích, na zajímavých a perspektivních programech. Začal pracovat pro nás, získává určité know-how a násobně se zvedá jeho cena na trhu. Kromě toho u nás má dlouholetou perspektivu. Zaměstnáváme přes čtyři stovky lidí, jsme tedy větší ­IT firmou, která má zkušenosti.

MILOSLAV KOPECKÝ

Předseda představenstva ČD-IS Miloslav Kopecký maturoval na gymnáziu, následně na ČVUT studoval obor Ekonomika řízení výroby se zaměřením na počítače a získal titul Ing. Po vysoké škole si založil s kolegy IT firmu. Později pracoval i pro společnost Oracle. Od roku 2012 působí v ČD-Informační systémy. Rád sportuje, zajde do kina či divadla anebo si přečte dobrou knihu.


Průměrné hodnocení (16 hlasů): 3.25

Další články této rubriky

Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratíJakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí

23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »

Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutuPetr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu

24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »

David Vávra: Koleje jsou řešením dopravních problémů městDavid Vávra: Koleje jsou řešením dopravních problémů měst

20.8.2024 - Jaká je role drážní dopravy ve městech? Zaslouží si Praha nový vstup z hlavního nádraží do města? A jak dál s výtoňským mostem? Metropoli čeká řada zásadních rozhodnutí, která se bezprostředně týkají dráhy. V… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika