Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Jan Podstawka: Naši strojvedoucí umí jezdit snad na všech vozidlechJan Podstawka: Naši strojvedoucí umí jezdit snad na všech vozidlech

26.7.2012 - Běžnému cestujícímu je asi jedno, kdo zrovna sedí na stanovišti hnacího vozidla jeho vlaku. Přednosta provozní jednotky ale nemůže vyslat každého strojvedoucího, kterého má k dispozici, do jakéhokoli vozidla té či oné řady. Musí také přihlížet k drážním předpisům v zahraničí, pokud jím obsluhované spoje přejíždějí hranice. Podívali jsme se, jak to řeší v bohumínském depu. »

Petr Tejkl: Pendolino je přínosem, protože změnilo vnímání železnicePetr Tejkl: Pendolino je přínosem, protože změnilo vnímání železnice

12.7.2012 - V posledních letech končí provoz na jedné regionální trati za druhou. Navzdory tomu se najdou lidé, kteří za rozvoj lokálek aktivně bojují. Petr Tejkl dokonce připravil projekt na vybudování nové moderní dráhy do lyžařských středisek v Orlických horách. Hlavním problémem podle něj nejsou peníze, ale chybně vnímané pojetí železnice, které šíří zejména novináři. »

Jan Bitter: Firemní vzdělávání šité pro strojvedoucí i manažeryJan Bitter: Firemní vzdělávání šité pro strojvedoucí i manažery

28.6.2012 - Když se řekne školení, nejčastěji vás asi napadne rozšiřování jazykových nebo IT dovedností. V nabídce Dopravního vzdělávacího institutu ale mají daleko pestřejší možnosti, jak si zvýšit pracovní kvalifikaci, a to od svářečských kurzů po semináře týmové práce, asertivity, kreativity nebo schopnosti sebereflexe. Přihlášky na jazykové vzdělávání si můžete podat právě teď. »

Průzkum: Spokojenost, ale stále je co zlepšovatPrůzkum: Spokojenost, ale stále je co zlepšovat

19.3.2020 - Názor cestujících je pro České dráhy nesmírně důležitý a také zavazující. Proto si každý rok ve vlacích dálkové dopravy nechávají zpracovat rozsáhlý průzkum spokojenosti. Zákazníci dopravce vnímají jako spolehlivého, rychlého a bezpečného. Slova kritiky nicméně zazněla. Přinášíme podrobné výsledky. »

Návrat na kolejeNávrat na koleje

21.2.2020 - Ještě na konci 30. let patřilo cestování letadlem k drahým, ale především k nejistým dobrodružstvím. Kdo chtěl cestovat na velké vzdálenosti pohodlně a bezpečně, zvolil vlak. Byla to zlatá éra expresů zvučných jmen. Moderní proudová letadla druhé poloviny 20. století však situaci změnila a dálkové expresy postupně končily provoz jeden za druhým. Liberalizace letecké dopravy a lowcostové aerolinky v 90. letech pak zatloukly transevropským expresům poslední hřebíček do rakve. Ale časy se mění. Pod tlakem klimatických změn a snížení emisí CO2 se hovoří o omezení letecké dopravy. Aerolinkám vyrostl i nový konkurent – vysokorychlostní železnice. »

Krátký život turbínových lokomotiv v ČeskoslovenskuKrátký život turbínových lokomotiv v Československu

23.1.2020 - V době svého vzniku byly na železnici považovány za vhodnou alternativu k elektrické trakci. Od turbínových lokomotiv si mnozí slibovali především úspory tehdy nedostatkové elektrotechnické mědi, ale i oceli a cementu při plánované elektrizaci tratí v tuzemsku. Dva prototypy vyrobila plzeňská škodovka v letech 1958 a 1960. Zkušební provoz zajišťovalo lokomotivní depo v Plzni. Éra těchto hlučných strojů však bohužel netrvala příliš dlouho. »

Masaryčka se stane centrem děníMasaryčka se stane centrem dění

18.12.2019 - Masarykovu nádraží se díky Českým drahám a jejich partnerům vrací původní noblesní podoba. Mělo by se stát centrem nově vznikajícího bloku moderních budov a zároveň si zachovat statut významného přestupního uzlu mezi vlaky, metrem a tramvajemi. Vše doplní nové Železniční muzeum NTM. Počítá se i s tím, že se sem v budoucnu přesune část pracovníků Generálního ředitelství ČD. »

Zvyšování rychlosti na české železnici: 120 km/hZvyšování rychlosti na české železnici: 120 km/h

4.12.2019 - Důležitou charakteristikou každého vyspělého železničního systému je nejvyšší provozní rychlost a její patřičné využívání. Vyjadřuje atraktivitu železnice ve vztahu k cestujícím i přepravcům. Proto je nezbytné, aby tratě, způsob zabezpečení jízdy vlaků, pevná trakční zařízení, vozidla, ale i jízdní řád či předpisy respektovaly jednotnou hodnotu nejvyšší možné provozní rychlosti. Teprve v takovém případě jsou možnosti železnice optimálně využité. Pochopitelně ale jen na určitou dobu. Vývoj techniky jde totiž stále dopředu, a ani železnice nemůže stát stranou, a tak je její občasný „upgrade“ nezbytností. Jinak by ve svém vývoji ustrnula v minulosti. »

JŘ 2020: Posílená dálková doprava a railjety ČD do BerlínaJŘ 2020: Posílená dálková doprava a railjety ČD do Berlína

19.11.2019 - Úderem půlnoci mezi 14. a 15. prosincem 2019 vstoupí v platnost nový jízdní řád pro rok 2020. České dráhy již představily nejvýraznější novinky dálkové vnitrostátní a mezinárodní dopravy. Zejména díky větší objednávce dopravní obslužnosti a úspěšné spolupráci se zahraničními partnery se nabídka dále rozšíří. Například do Berlína vyjede railjet, více vlaků zavítá i do Polska a Rakouska. Nové rychlíky vyrazí i z Prahy do Třeboně a Českých Velenic. Co dalšího ČD chystají? »

Autovlaky brázdí koleje už několik desetiletíAutovlaky brázdí koleje už několik desetiletí

5.11.2019 - Myšlenka autovlaku je s nadsázkou vlastně stejně stará jako železnice. Už na počátku provozu prvních železnic se totiž objevil nápad, že by se na železniční vůz naložil celý kočár, ve kterém by lidé absolvovali svoji cestu místo železničního vagonu. Na mnohých historických obrázcích z otevírání prvních železnic v Evropě jsou takové případy i vyobrazeny, ale jak víme, tato myšlenka se nějak nerozšířila. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika