Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

ČD futurum silvestrumČD futurum silvestrum

18.12.2014 - V tomto čase je obvyklé, že se díváme na uplynulý rok a bilancujeme naše kroky. Je asi lidskou přirozeností, že shovívavost, která je tak typická pro hodnocení věcí minulých, vystřídají obavy z budoucnosti. A když přitom náhodou zapojíme smysl pro humor, většinou inklinujeme k tomu černému. My jsme se ale rozhodli podívat na budoucnost železnice s velkou nadsázkou. Věříme, že naše fikce nebude jen zábavná, ale i poučná. Pohodlně se usaďte, výlet na české koleje prostřednictvím fiktivních médií roku 2050 začíná… »

CityElefant vs. RegioPanter: generační souboj sourozencůCityElefant vs. RegioPanter: generační souboj sourozenců

5.12.2014 - V dalším dílu rubriky Test vozidel zůstaneme v segmentu ucelených jednotek pro regionální dopravu, tentokrát se ale zaměříme na elektrickou trakci. Na pomyslnou startovní čáru jsme postavili jednotku, která se stala pionýrem v obrodě příměstského cestování na počátku tohoto tisíciletí. Tváří v tvář (a to nejen obrazně, ale i v reálném provozu) se setkává s vozidlem zkonstruovaným za podobným účelem, avšak s odstupem čtrnácti let. Kromě toho obě jednotky spojuje stejný výrobce. Nabízí se proto otázka, zda se ve Škodovce poučili z „elefantích nemocí“. Prokousne Panter svému staršímu sourozenci tepnu, nebo ho Slon zadupe do země? Do redakčního testu vstupují jednotky řady 471 CityElefant versus 440 RegioPanter. »

Přímé spojení Praha - Košice funguje přes 90 letPřímé spojení Praha - Košice funguje přes 90 let

6.11.2014 - S novým jízdním řádem platným od 14. prosince 2014 budou jednotky Pendolino pravidelně dobývat východní Slovensko. Do jaké míry je tato událost ve spojení Čech a Slovenska přelomová? Vždyť železniční spojení Prahy a Košic funguje už desítky let. Za tu dobu zažilo vzestupy i pády, expanzi i omezení. I po rozpadu federace si však vlaky na této ralci zachovaly svůj význam. A nyní je čeká další zajímavá kapitola. »

Desiro a Žralok: německá klasika versus polská moderna Desiro a Žralok: německá klasika versus polská moderna

23.10.2014 - Další díl rubriky Test vozidel přináší srovnání dvou motorových jednotek. První z nich se na konci 90. let stala zosobněním moderního vozidla pro regionální dopravu, druhá představuje synonymum pro neotřelý design nového tisíciletí. Přestože je od sebe dělí více než 10 let, technickou koncepcí jde o velmi podobná vozidla. Do prvního duelu vstupuje Siemens Desiro Classic (řada 642 DB) a PESA Link II z polské Bydhoště (řada 844 ČD). »

Dětské vozy křižují EvropuDětské vozy křižují Evropu

11.9.2014 - Železniční dopravci se odedávna snaží vycházet vstříc především bohaté obchodní klientele, manažerům a obchodním cestujícím. Důkazem byly meziválečné „létající“ expresy, luxusní vlaky Trans Europ Express z 50. let minulého století a jsou jimi i současné expresy s manažerskými oddíly a business class. V 80. letech však začínají železnice stále více myslet i na další skupiny zákazníků a mezi ně patří i rodiny s malými dětmi. Ty se přitom na dlouhé nudné cestě mnohem hůře zabaví než dospělí, které pak obtěžují. A tak se začaly objevovat různé typy zábavních dětských vozů. »

Strategii integrovaných systémů určují jejich koordinátořiStrategii integrovaných systémů určují jejich koordinátoři

28.8.2014 - Základním posláním integrovaných dopravních systémů veřejné dopravy je logické propojení všech druhů dopravy nejen v městských aglomeracích, ale současně i na území celých krajů. Podobně to funguje v sousedním Německu nebo Rakousku v tamních spolkových zemích. Cílem integrace by mělo být přiměřené uspokojování dopravních potřeb jak obyvatel, tak i návštěvníků jednotlivých měst či regionu. Na optimální přepravní podmínky v jednotlivých českých krajích nebo aglomeracích, kde je již zaveden integrovaný dopravní systém, dohlížejí a zároveň je vytvářejí takzvaní koordinátoři verejné dopravy. »

Úzká hrdla domácí železniční sítě snižují šance na rozvoj dopravyÚzká hrdla domácí železniční sítě snižují šance na rozvoj dopravy

14.8.2014 - Královehradecký kříž jednokolejných tratí 020 Chlumec nad Cildlinou - Týniště a Pardubice hl. n. - Jaroměř je jedním z hlavních limitujících míst kolejové infrastruktury. Dvoukilometrový úsek mezi Pardubicemi a Rosicemi nad Labem je dokonce nejzatíženějším úsekem na SŽDC. Tady se už zásadně zablýsklo na lepší časy, protože výstavba zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice byla letos zahájena. Jiné lokality takové štěstí ještě dlouho zřejmě mít nebudou. »

Výměna vozidel v mezinárodní dopravě je specifická, ale osvědčenáVýměna vozidel v mezinárodní dopravě je specifická, ale osvědčená

30.7.2014 - Na konci června se v médiích objevila zpráva, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zakázal v první instanci Českým drahám provozovat rakouské lokomotivy řady 1216.2 Taurus. Národní dopravce měl podle hospodářského arbitra pochybit, když si Taurusy pro vedení některých mezinárodních spojů vybral bez výběrového řízení. Toto rozhodnutí vzbudilo velkou polemiku. Opravdu se nasazení cizích vozidel řídí podle systému zadávání veřejných zakázek? A jak mezinárodní provoz řeší zahraniční dopravci mimo naše území? »

ONJ: Nejznámější nádraží bez cestujícíchONJ: Nejznámější nádraží bez cestujících

17.7.2014 - Je to nádraží, o kterém už skoro každý slyšel, ale málokterý z cestujících na něm opravdu byl. Soupravy sem zajíždějí prázdné. Tři písmena - ONJ - označují komplex provozů a zařízení pro zajištění provozního servisu. Čištění, údržby a vyzbrojení vlakových souprav osobní železniční dopravy. Když jedete vlakem po trati 210 mezi pražskými Vršovicemi a Krčí, máte po Odstavném nádraží jih velmi pěkný rozhled. »

Cesta železniční jízdenky od podepsaného papírku k čipům a kódůmCesta železniční jízdenky od podepsaného papírku k čipům a kódům

26.6.2014 - Výrobní cena lepenkových jízdenek a technologie byla poměrně vysoká. Podobně jako u výrobní ceny mincí nízké nominální hodnoty se u malých tarifních relacích (režijního jízdného) nebezpečně blížila hodnotě uvedené na jízdence. Tyto jízdenky se dnes staly sběratelskou raritou, kteá mile připomíná staré dobré časy. Vývoj však šel dál a moderní železnice proto nyní spoléhá na elektronické technologie. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika