Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Mezi Lipníkem a Bohumínem se jezdí 170 letMezi Lipníkem a Bohumínem se jezdí 170 let

14.7.2017 - Železnice spojuje Ostravsko s okolními kraji už 170 let. Slavnostní vlak, který zahájil provoz na takzvané Severní dráze císaře Ferdinanda, přijel do Ostravy a Bohumína 1. května roku 1847. V současnosti je celé Ostravsko jedním z nejdůležitějších železničních uzlů u nás. V Bohumíně se nachází také druhé nejvýznamnější depo osobních souprav v tuzemsku. »

První vlak IC u nás vyjel před 25 letyFotogalerie: První vlak IC u nás vyjel před 25 lety

7.7.2017 - Dnes už je považujeme za samozřejmost, na začátku 90. let však vlaky kategorie IC představovaly určitý posun v komfortu. Od první jízdy spoje IC na našem území nedávno uplynulo neuvěřitelných pětadvacet let. V neděli 31. května 1992 čtvrt hodiny po poledni se na cestu vydal první vlak kategorie InterCity na síti Českých drah. Z pražských Holešovic vyrazil pod číslem 174 a s názvem Porta Bohemica do Hamburku na severu Německa. »

Nezapomínejme na hrdinství železničářů za válkyNezapomínejme na hrdinství železničářů za války

30.6.2017 - Železnice se v období naší okupace stala prvním důležitým místem střetu nacistické mašinérie s odhodláním českého národa nesmířit se s německou nadvládou. Drtivá většina železničářů se zapojila do různých sabotážních akcí. Každé úspěšné narušení provozu fašistům dělalo velké problémy v zásobování válečných front. Němci proto vynaložili značné úsilí na likvidaci odboje, nikdy se jim však nepodařilo odpor železničářů zcela zlomit. Jejich hrdinství dnes připomíná celkem 181 jmen na pamětních deskách umístěných na nádražích a zastávkách po celém Jihomoravském kraji. »

Nejdelší trasou vlakem okolo ČSSR (II.)Nejdelší trasou vlakem okolo ČSSR (II.)

27.6.2017 - Jak dopadlo putování party nadšenců po naší bývalé republice, kteří se na tuto neobvyklou pouť napříč ČSSR vydali v roce 1987? Nezhatilo něco jejich plány a dojeli do cíle? A podle itineráře? Dobrodruhy jsme v prvním části opustili na cestě do Letohradu. »

Nejdelší trasou vlakem okolo ČSSR (I.)Nejdelší trasou vlakem okolo ČSSR (I.)

12.6.2017 - Tenhle na pohled ztřeštěný nápad jsem začal rozvíjet se svým kamarádem a kolegou Vláďou někdy v polovině 80. let. Oba jsme v té době pracovali jako řidiči tramvají v západočeské metropoli Plzni a byli jsme také velcí fandové veřejné dopravy, především té kolejové. Prvotní nápad – objet vlakem naši dnes již bývalou republiku – jsme začali pomalu rozpracovávat do detailů. »

Panelové nádraží v Kralupech slouží 30 letPanelové nádraží v Kralupech slouží 30 let

9.1.2017 - Už třicet let slouží cestujícím výpravní budova kralupského železničního nádraží. Její brány se otevřely na konci října roku 1986 poté, co zde tehdejší normalizační politici a zástupci bývalých ČSD přestřihli symbolickou pásku. Objekt se pak na dlouhé roky stal jediným nově postaveným celkem na nově kompletně elektrifikované trati Praha – Děčín. »

Zašlou slávu drah připomínají pomníkyZašlou slávu drah připomínají pomníky

20.12.2016 - Když se řekne dráha, snad každý si vybaví železnici. Někdo možná na druhé místo zařadí tramvaje. O dopravu cestujících se staraly i magnetické dráhy. Na světě navíc existují nejenom pozemní, ale také nadzemní, podzemní nebo automatické dráhy s kabinami, trolejbusové, případně lanové. A právě na počest mnohých z nich vznikly drážní pomníky. »

Válce neunikla ani železnice na RakovnickuVálce neunikla ani železnice na Rakovnicku

8.12.2016 - Události, které v podobě provokací sudetoněmeckých nacistů za podpory slovních útoků Adolfa Hitlera a pozdějším nastolením mnichovského diktátu výrazně zasáhly do života československého národa, se citelně dotkly i železnice na Rakovnicku. Omezena tu například byla osobní doprava, přičemž motorové vozy přestaly jezdit prakticky úplně. »

Císařskou dráhu z Velenic do Prahy zaplatila šlechtaCísařskou dráhu z Velenic do Prahy zaplatila šlechta

16.11.2016 - Spojit Vídeň s Prahou přes jižní Čechy chtělo mocnářství, respektive ředitelství drah, už v polovině devatenáctého století. V roce 1842 si proto nechalo vypracovat příslušnou studii. Bohužel z projektu sešlo a stát si vybral alternativní spojení přes Olomouc. Změny nastaly až o necelých dvacet let později, byť se těsně před vznikem o spojení s metropolí snažila Severní dráha císaře Ferdinanda. Projektem totiž chtěla zastínit konkurenční Společnost státní dráhy. Jenomže císař chtěl ještě vybudovat spojení z Českých Budějovic do Chebu přes Plzeň. Tuto možnost Severní dráha ale nakonec neakceptovala a stát koncesi v roce 1866 přiklepl k.k. privilegierte Kaiser-Franz-Josephs-Bahn (KFJB), tedy Soukromé dráze Františka Josefa I. »

Lokálka v Podorlicku slavila výročí tisícího kilometruLokálka v Podorlicku slavila výročí tisícího kilometru

28.10.2016 - Oslavami včetně jízd parního vlaku taženého lokomotivou 464.008 si nejen představitelé Českých drah v sobotu 10. září připomněli 110. výročí zahájení provozu na místní dráze Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách. Tedy jedné z lokálek, které byly vystavěny na základě zemského zákona č. 8 ze 17. prosince 1892 „o zvelebení železnictví nižšího řádu“ s podporou a zárukou Království českého, chcete-li Země české. Na Moravě fungovaly jiné systémy garance. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika